Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon 2.0 tfsi -06
1, 2   >>
7732 besök totalt
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Då var det dags att spräcka nollan vad gäller Seat i denna forums del

Har nyligen inskaffat den så inget har hunnits göra än men en service med oljebyte, bromsvätska och luftfilter står för dörren när jag får en stund över.

Det är alltså en Leon Rydell edition som var en spevialutgåva endast 2006 och fick en 2.0 tfsi motor på 185 hk och lite andra spoiler samt aluminiumpedaler.

Tanken är att den förutom att vara familjens andrabil även ska få tjänstgöra som banleksak ibland.

Första art göra inför säsong blir att skaffa bättre belägg samt förhoppningsvis en mappning vilket bör landa kring 245 hk ungefär. Därefter blir det nog dämpare och bakre kränghämmare som det känns nu. Även större bromsar lockar samt större DP och rackar för att kunna få ut lite effekt till vart det lider.

Börjar väl med detta så länge så får vi se vart det landar

Blir en halvdan bild i väntan på bättre då tvätt behövs!


_________________
Tobias Eriksson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Kul bil.

Seaterna är utrustade med lite mer godis under huven än golfarna.

Men 185hk motorn känns som ett konstigt vall från deras sida, men det är väll bara en strypt 200hk motor

thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Avgas,dp,filter å programvara brukar dessa motorer gilla, sen kan man gå några steg längre....men då börjar det gärna krångla 😂

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Stämmer att det är en strypt 200 hk. Gissningsvis godkände inte VW atr den skulle ha samma effekt som GTI:n.

Ja har förstått att de gillar luft och framförallt DP ska vara en flaskhals. Sen även högtryckspump om man siktar högre än steg 1. IC har jag med hört ska vara bra men är ju ett väldans krångel att byta så vi får se, det är ju mycket som ska dit innan dess hur som.

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Jag har en ny bakre 24mm justerbar krängningshämmare till Golf MK4, Leon, Beetle, A3, TT, Octavia men den lär väl inte passa på din eller?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



1225 Eriksson skrev:
Stämmer att det är en strypt 200 hk. Gissningsvis godkände inte VW atr den skulle ha samma effekt som GTI:n.

Ja har förstått att de gillar luft och framförallt DP ska vara en flaskhals. Sen även högtryckspump om man siktar högre än steg 1. IC har jag med hört ska vara bra men är ju ett väldans krångel att byta så vi får se, det är ju mycket som ska dit innan dess hur som.


Jag har en sats skitbilliga rs4 spridare liggandes om du ska börja jaga effekt sen , tror jag har en cts turbo heat shield också,sån är bra om du kör med insugskit där man plockar bort motorkåpan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Jag har en ny bakre 24mm justerbar krängningshämmare till Golf MK4, Leon, Beetle, A3, TT, Octavia men den lär väl inte passa på din eller?

Hmm den skulle kunna passa, men funderar om det är mk5 modellen som är lik. Vilka årsmodeller ska den passa?

Vore mycket intressant!

_________________
Tobias Eriksson
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Mange K skrev:
1225 Eriksson skrev:
Stämmer att det är en strypt 200 hk. Gissningsvis godkände inte VW atr den skulle ha samma effekt som GTI:n.

Ja har förstått att de gillar luft och framförallt DP ska vara en flaskhals. Sen även högtryckspump om man siktar högre än steg 1. IC har jag med hört ska vara bra men är ju ett väldans krångel att byta så vi får se, det är ju mycket som ska dit innan dess hur som.


Jag har en sats skitbilliga rs4 spridare liggandes om du ska börja jaga effekt sen , tror jag har en cts turbo heat shield också,sån är bra om du kör med insugskit där man plockar bort motorkåpan

Fint spridare bör väl dock komma ganska högt upp i effekt gissar jag? Men alltid bra att veta

Heta shield lät ju dock intressant, någon bild eller länk?

_________________
Tobias Eriksson
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Lite bilder över hur interiören ser ut. Riktigt sköna stolar faktiskt, inte de lättaste kanske men som sagt trevliga.




_________________
Tobias Eriksson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



1225 Eriksson skrev:
Mange K skrev:
1225 Eriksson skrev:
Stämmer att det är en strypt 200 hk. Gissningsvis godkände inte VW atr den skulle ha samma effekt som GTI:n.

Ja har förstått att de gillar luft och framförallt DP ska vara en flaskhals. Sen även högtryckspump om man siktar högre än steg 1. IC har jag med hört ska vara bra men är ju ett väldans krångel att byta så vi får se, det är ju mycket som ska dit innan dess hur som.


Jag har en sats skitbilliga rs4 spridare liggandes om du ska börja jaga effekt sen , tror jag har en cts turbo heat shield också,sån är bra om du kör med insugskit där man plockar bort motorkåpan

Fint spridare bör väl dock komma ganska högt upp i effekt gissar jag? Men alltid bra att veta

Heta shield lät ju dock intressant, någon bild eller länk?


den blanka plåten du ser
http://www.ctsturbo.com/wp-content/uploads/2013/10/Golf-R-intake-11.jp . . . .

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Mange K skrev:
1225 Eriksson skrev:
Mange K skrev:
1225 Eriksson skrev:
Stämmer att det är en strypt 200 hk. Gissningsvis godkände inte VW atr den skulle ha samma effekt som GTI:n.

Ja har förstått att de gillar luft och framförallt DP ska vara en flaskhals. Sen även högtryckspump om man siktar högre än steg 1. IC har jag med hört ska vara bra men är ju ett väldans krångel att byta så vi får se, det är ju mycket som ska dit innan dess hur som.


Jag har en sats skitbilliga rs4 spridare liggandes om du ska börja jaga effekt sen , tror jag har en cts turbo heat shield också,sån är bra om du kör med insugskit där man plockar bort motorkåpan

Fint spridare bör väl dock komma ganska högt upp i effekt gissar jag? Men alltid bra att veta

Heta shield lät ju dock intressant, någon bild eller länk?


den blanka plåten du ser
http://www.ctsturbo.com/wp-content/uploads/2013/10/Golf-R-intake-11.jp . . . .

Ah ok!
Har kikat på någon AM motorkåpa ifall man skulle skaffa insugssystem, hittat ett hos BSR som ska passa till deras JR kit (och säkert andra också). Frågan är om denna kan användas ihop med en sådan eller endast om man är helt utan kåpa.

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Dom flesta åker utan kåpa när det börjas moddas, snyggar man upp lite så brukar det se helt okej ut, gillar inte eftermarknadskåpor..dom brukar se så hempulade ut


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



1225 Eriksson skrev:
Rickard-v skrev:
Jag har en ny bakre 24mm justerbar krängningshämmare till Golf MK4, Leon, Beetle, A3, TT, Octavia men den lär väl inte passa på din eller?

Hmm den skulle kunna passa, men funderar om det är mk5 modellen som är lik. Vilka årsmodeller ska den passa?

Vore mycket intressant!


Skall vara Mk5 som passar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Babbe skrev:
1225 Eriksson skrev:
Rickard-v skrev:
Jag har en ny bakre 24mm justerbar krängningshämmare till Golf MK4, Leon, Beetle, A3, TT, Octavia men den lär väl inte passa på din eller?

Hmm den skulle kunna passa, men funderar om det är mk5 modellen som är lik. Vilka årsmodeller ska den passa?

Vore mycket intressant!


Skall vara Mk5 som passar

Misstänkte tyvärr det. Var ju synd denna gång!

Är denna motor kåpa jag sett: http://sv.bsr.se/produkt/opti-flow-filter-system-4900320/seat-leon-ii- . . . .

_________________
Tobias Eriksson
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Har nu klurat lite på en lämplig plan för vad man är sugen på att göra:

Mappning steg 1 (245 hk)
Belägg fram XP8 (bak: Stoptech)
Stålomspunna bromsslangar
Racingline dämpare+VW Racing fjädrar
Krängningshämmare bak
RS3/986 bromsar
-------------------------------------
Autotech högtryckspump
RS4 bränsletrycksregulator
Downpipe
Cat-back
RS3/986 bromsar
Intercooler
Mappning steg 2 (280 hk)

Kikat lite på alternativa företag som har mappning och det är väl främst Stertman och BSR som kommer upp men även Autotech verkar det som. Funderar dock på om det är någon skillnad emellan dem. Priset skiljer ju en del dock.

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Så här tänker jag.
1 slangar bromsvätska belägg.

Börja köra bana.

Köra mera, justera däcktryck. Köp däcktrycksmätare.

2. nya bra däck. Däck saknas i din lista. Vad har du?

Köra

3. dämpare fjädrar

Köra mera

4 kränghämmare

5 chip

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Så här tänker jag.
1 slangar bromsvätska belägg.

Börja köra bana.

Köra mera, justera däcktryck. Köp däcktrycksmätare.

2. nya bra däck. Däck saknas i din lista. Vad har du?

Köra

3. dämpare fjädrar

Köra mera

4 kränghämmare

5 chip


Helt klart intressant input!

Vad gäller däck så är tanken att köra på Yoko Neova AD08:or vilket ska vara ett gatdäck som klarar bana helt ok. Framöver är väl R-däck målet men i början kommer det troligen inte bli aktuellt med extra fälgar med R-däck.

Men din bedömning är ändå att original chassi klarar sig ganska länge så länge däcken uppgraderas. Väldigt positivt ekonomiskt och ger möjlighet till att skaffa bättre när det väl är dags!

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Tanken att köra med Yoko? Men vad har du nu? Du börjar väl med det du har hoppas jag.
Ja det är mkt bra däck har jag också läst. Jag har Michelin Supersport.
Kanske inte lika bra men mkt bättre än många std däck.

Ofta brukar man byta en sak i taget så man lär sig vilken skillnad det blir o känner om det blir bättre.

Vet ju inte hur din bil känns o hur mjuk den är. Men börja med std.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014
Inlägg: 157



Som sagt... allt handlar om hur mycket du planerar att köra samt i vilket skick bilens delar är. Bankörning sliter ju hårt på bilen och denna är ju inte någonstans byggd för det ändamålet. Jag skulle nog själv säga att belägg och bra stötdämpare vore prio innan du funderar på mer effekt. Skall du upp i kraft skall chassi ligga steget före... ingen idé att lägga pengar på närmare 300hk om du bara kasar runt i kurvor.

Bara en tanke iaf

Lycka till med ditt åkande!

_________________
Fredrik Liljeroth
TimeAttackNU.se crew
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Jag har jämfört däcken som nämns - Yokohama Advan Neova AD08R och Michelin Pilot SuperSport och i mitt fall var de väldigt jämnbördiga. På både Kinnekulle och Knustorp var jag 1-2 tiondelar snabbare på Michelin med min M3 E36. Michelinarna tyckte jag var lite spetsigare, de förmedlade informationen från banan bättre.

Lycka till med framfarten på banorna

_________________
Mattias Nordenström
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack för input, kul!!

Absolut ska jag börja med de däck jag har idag vilket är något kuhmo som är halvliter så blir väl en körning på dem ungefär.

Låter också vettigt att ta en sak i taget och känna vart det felar mest samt att faktiskt se att bilen i sig hänger med genom att vara fräsch!

Ska kika upp supersmart däcken också, kunde ju kanske vara ett alternativ.

Ttråkigare tråd dock om man inte hänger på konsumtionshetsen

Men som sagt uppskattar väldigt mycket att ni skriver och kommer med tips och åsikter!

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Seat Leon 2.0 tfsi -06
1, 2   >>
7732 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande