Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 149, 150, 151   >>
255 besök senaste veckan (553050 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Deepforest skrev:
Ok!
Försök bara få de "blå" färstena så nära "motorfästena" som möjligt.


Ja. Jag vill ha de så nära de översta topplocksfästena som möjligt.
Men det som får bestämma närmare exakt vart dem hamnar är vart det går att sätta dem , jag måste öppna och ta ur ta Ken innan jag ser exakt yur det ser ut på insidan. Det är ju aluminiumkonstruktuon ingjuten i kolfibret som man kan se formen av inneifrån, men det är hu ett par år sedan jag öppnade senast så minns inte exakt hur det ser ut.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Deepforest
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 57



Benjamin E"]Sorry Niklas, du vet att jag har en egen liten bönesnurra bara för dig och bilen. Men, det där är de mest häftiga bilder jag sett på ett tag. Bara 4 bultar för en bärande motor


Då kan jag tala om att vingen på en Cessna 206 sitter i två st M10 skruv😉

_________________
Mats Hemmingsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Benjamin E skrev:
Sorry Niklas, du vet att jag har en egen liten bönesnurra bara för dig och bilen. Men, det där är de mest häftiga bilder jag sett på ett tag. Bara 4 bultar för en bärande motor?


Haha. Ja det ser ut som på alla formelbilar , men betydligt kraftigare, naturligtvis.
Det är bara jag som är feg och har kompletterat med fler fästen.
Jag kan säga med 99%säkerhet att det kommer sitta ett fäste under även på den bilen. En tjockare aluplåt som ansluter mellan torrsumpen till monocoquen. På samma sätt som jag ska bygga. Den tar ju den största delen av lasterna när man kör över gupp/ojämnheter.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Deepforest skrev:
Benjamin E"]Sorry Niklas, du vet att jag har en egen liten bönesnurra bara för dig och bilen. Men, det där är de mest häftiga bilder jag sett på ett tag. Bara 4 bultar för en bärande motor


Då kan jag tala om att vingen på en Cessna 206 sitter i två st M10 skruv😉


Det är av den anledningen det är så höga krav på materialkvalitet inom flyget.

Det var en incident när en av "dessa" skruvar gick av på en sk60 för ett par år sedan. (På bak-kroppen, tror dock dem har 4)
Dem gick då igenom samtliga operationella enheter och de flesta hade orginalskruvarna kvar sedan 60 talet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hittade en annan sak jag missat att lägga upp.

Frugans dotter skulle vara med i en dansgrupp/uppvisning för ett par veckor sedan.
Det som tidigare var Norrköpingskarnevalen (jättestort jippo årligen hela 90 tale)
Är numera ihopsatt med rix FM festival och "augustifestivalen"

Hur som helst behövde dansklubben hjälp av föräldrar att blåsa ballonger till besökare. Jag frågade såklart hur många ballonger dem hade tänkt blåsa upp med tanke på att dem ville ha minst 10 personer.
Dem hade bara ett par stycken "ballongpumpar" .

När svaret var runt 1000 så skrattade jag lite å tänkte att det är optimistiskt även om det är 20 personer som hjälps åt.

Så jag erbjöd mig ta med kompressorn från servicebilen, men dem hade inte fått tillstånd att använda el (eller rättare sagt dem visste inte hur lång bort från närmaste uttag/central deras tältplats skulle hamna.

Men jag laddade upp mitt 12 år gamla optimabatteri som jag använde för hjälpstart till min gamla formelbil, och plockade ihop lite klämmor och slangar till kompressorn till mitt växlingssystem. Och tänkte ett par hundra ballonger borde den ju klara, och jag vill ju ändå hårdtesta den så den klarar drift över längre tid än de 10 minuterna jag testat hemma.


Sagt å gjort, jag blev sjukt förvånad över hur läng tid batteriets laddning räckte (är bara ett 35 ah optima)
Första 200 ballongerna blåste jag upp i en följd. (En person som knöt å en som monterade pinne)
Sen gick den vila 5-10minuter , kompressorn var nog uppe på ungefär 60 grader , blåste 200 till , sen vila en halvtimme och samma två omgångar till

Nu hamnade "vår" plats precis bredvid scenföretagets plats så vi hade kunnat låna 230v där. Men jag hade då bara med min 12v kompressor.

Så inom loppet av 3 timmar han jag med ca 800 ballonger.

Tog isär kompressorn när jag kom hem. Å kan inte säga att den slitits nämnvärt, och bra komp på cylindrar fortfarande.

Så den får godkänt thumbs up







_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Här har det dessvärre inte hänt mycket på länge.
Men nu är det snart dags igen.
Behöver råd , har bestämt att svarva ned diameter på svänghjul och istället pressa på en vanligt förekommande startkrans.

Dvs frågan är om någon har koll på en billodell/motor med svänghjul jag kan hitta lätt eller beställa ny krans till från webshop.
Den behöver vara 285-290mm ytterdiameter, dvs totala diametern mätt utanpå kuggarna.


Jag minns inte vart mitt gamla hjul kom från mer än att det var någon audi., och tror mitt förra svänghjul var 287mm utvändigt och jag har lite justermån på startmotorn.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



SAAB 9000/95/93 kortmotorn 288mm ytter
Opel c20xe 289mm ytter

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tack jag kollar på det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Under tiden jag väntar har jag tagit mig i kragen å börjat rita på aluminiumtank som går att trockla in i tankutrymmet bakom ryggen .
Har från början suttit en kevlar/gummiblåsa, priset på den är så pass högt att det tyvär är helt uteslutet att köpa då de dessutom har ganska kort bästföredatum.
Så jag har hitills haft en emkel 20 liters universal plasttank "inställd"i utrymmet och den fyllt upp tomrummet runt med säckar med skum i som fixering/krockdämpning.
Men även plasttankar har ju igentligen en begränsad livslängd som den är mjuk nog att klara en krock. (Även om det är väldigt osannolikt att en avåkning skulle slå sönder i så stor utsträckning)

Men med denna formen så blir det åtminstone runt 55 liters åldersbeständig tank. Tanken är att ha skott med klaff innuti som hindrar bränslet att skvalpa runt allt för mycket.

Fick hjälp att göra en första skiss på form av per ajden för något år sedan, så.gjorde en första gavel i trä enligt den för att se så den gick in som det var tänkt.
Så kunde jag konstatera att det fick plats lite mer på vissa mått. Så gjorde en ny i frigolitark sen ritade av frigolit i dxf. Och även resterande delar till tanken . Så ska beställa den som en ihopvikbar sats som svetsas runt sedan.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Svänghjul/starkrans från saab 95, 2.0t 2006-2010 införskaffat.
Det håller strax över 287mm, utvändigt och rätt kuggar för min startmotor, (innerdiameter 262mm bredd 10mm)

Så upp med Svänghjul i min lite för lilla svarv och börja nöta.
Jag vet inte exakt vad för material det är. Men på den diametern kan jag bara ta någon tiondel i taget och mata väldigt sakta för att det ska skära någorlunda utan att motorn ska sacka.
Men det funkar. Så det blir nog färdigt imorron.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Svänghjul helt klart, och skurna delar till tank hämtade.
Ritade in skurna slitsar för att lättare kunna knäcka plåtdelarna över bordskanten eller liknande, typ som IKEA plåtlådor osv.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Grymt!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag hoppas jag tänkt rätt med utviket av delarna, första gången jag i praktiken gör det själv. (Alltid fått skurna delar till mig som sedan ska vikas -ihop)

Det är ju lite teori bakom hur plåten växer och krymper när man viker och eller valsar. I detta fall är det ju bara anpassa gavlarna jag tänkt fel på en millimeter eller så, men i utbildande syfte är det intressant att prova.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Delarna passar ihop som de ska.
Och var relativt lätta att böja till rätt form.
Ska testa sätta den på plats imorgon kannan jag sätter dit sista delen för att bekräfta att den går att få in och att den passar som tänkt.

Den stående plåten är svetsad på insidan av tanken och är tänkt minska svall i tanken vid inbromsning/acceleration. Åt sidorna tänker jag att den är så pass liten att det nog inte behövs.
Det är några små hål i rad på plåten så bränslet kan förflytta sig mellan skotten, men bara begränsat, och botten har lite lutning mot pumparna.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och så var tanken färdig ihoploppad och testmonterad på sin plats.

För dem som inte hittills förstått riktigt vart den sitter , så klarnar det nog nu varför den udda formen.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Gött att ha bensintanken i ryggen, precis framför motorn thumbs up

Tack för att du delar med dig. Kul att lära sig något nytt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hehe ja. Det finns ju iallafall ingen stans den sitter mer skyddad än där den sitter.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Du har hål nertill i skottplåten med va?
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja. Ett gäng 4mm hål.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Tanken lämnades ikväll iväg , beslutade att lämna den till någon som är betydligt skickligare än mig på aluminium.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 149, 150, 151   >>
255 besök senaste veckan (553050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande