Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 149, 150, 151 >> 255 besök senaste veckan (553050 totalt) |
Ja. Jag vill ha de så nära de översta topplocksfästena som möjligt. Men det som får bestämma närmare exakt vart dem hamnar är vart det går att sätta dem , jag måste öppna och ta ur ta Ken innan jag ser exakt yur det ser ut på insidan. Det är ju aluminiumkonstruktuon ingjuten i kolfibret som man kan se formen av inneifrån, men det är hu ett par år sedan jag öppnade senast så minns inte exakt hur det ser ut. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Benjamin E"]Sorry Niklas, du vet att jag har en egen liten bönesnurra bara för dig och bilen. Men, det där är de mest häftiga bilder jag sett på ett tag. Bara 4 bultar för en bärande motor
Då kan jag tala om att vingen på en Cessna 206 sitter i två st M10 skruv😉 _________________ Mats Hemmingsson |
||
Haha. Ja det ser ut som på alla formelbilar , men betydligt kraftigare, naturligtvis. Det är bara jag som är feg och har kompletterat med fler fästen. Jag kan säga med 99%säkerhet att det kommer sitta ett fäste under även på den bilen. En tjockare aluplåt som ansluter mellan torrsumpen till monocoquen. På samma sätt som jag ska bygga. Den tar ju den största delen av lasterna när man kör över gupp/ojämnheter. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det är av den anledningen det är så höga krav på materialkvalitet inom flyget. Det var en incident när en av "dessa" skruvar gick av på en sk60 för ett par år sedan. (På bak-kroppen, tror dock dem har 4) Dem gick då igenom samtliga operationella enheter och de flesta hade orginalskruvarna kvar sedan 60 talet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hittade en annan sak jag missat att lägga upp.
Frugans dotter skulle vara med i en dansgrupp/uppvisning för ett par veckor sedan. Det som tidigare var Norrköpingskarnevalen (jättestort jippo årligen hela 90 tale) Är numera ihopsatt med rix FM festival och "augustifestivalen" Hur som helst behövde dansklubben hjälp av föräldrar att blåsa ballonger till besökare. Jag frågade såklart hur många ballonger dem hade tänkt blåsa upp med tanke på att dem ville ha minst 10 personer. Dem hade bara ett par stycken "ballongpumpar" . När svaret var runt 1000 så skrattade jag lite å tänkte att det är optimistiskt även om det är 20 personer som hjälps åt. Så jag erbjöd mig ta med kompressorn från servicebilen, men dem hade inte fått tillstånd att använda el (eller rättare sagt dem visste inte hur lång bort från närmaste uttag/central deras tältplats skulle hamna. Men jag laddade upp mitt 12 år gamla optimabatteri som jag använde för hjälpstart till min gamla formelbil, och plockade ihop lite klämmor och slangar till kompressorn till mitt växlingssystem. Och tänkte ett par hundra ballonger borde den ju klara, och jag vill ju ändå hårdtesta den så den klarar drift över längre tid än de 10 minuterna jag testat hemma. Sagt å gjort, jag blev sjukt förvånad över hur läng tid batteriets laddning räckte (är bara ett 35 ah optima) Första 200 ballongerna blåste jag upp i en följd. (En person som knöt å en som monterade pinne) Sen gick den vila 5-10minuter , kompressorn var nog uppe på ungefär 60 grader , blåste 200 till , sen vila en halvtimme och samma två omgångar till Nu hamnade "vår" plats precis bredvid scenföretagets plats så vi hade kunnat låna 230v där. Men jag hade då bara med min 12v kompressor. Så inom loppet av 3 timmar han jag med ca 800 ballonger. Tog isär kompressorn när jag kom hem. Å kan inte säga att den slitits nämnvärt, och bra komp på cylindrar fortfarande. Så den får godkänt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Här har det dessvärre inte hänt mycket på länge.
Men nu är det snart dags igen. Behöver råd , har bestämt att svarva ned diameter på svänghjul och istället pressa på en vanligt förekommande startkrans. Dvs frågan är om någon har koll på en billodell/motor med svänghjul jag kan hitta lätt eller beställa ny krans till från webshop. Den behöver vara 285-290mm ytterdiameter, dvs totala diametern mätt utanpå kuggarna. Jag minns inte vart mitt gamla hjul kom från mer än att det var någon audi., och tror mitt förra svänghjul var 287mm utvändigt och jag har lite justermån på startmotorn. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
||
Under tiden jag väntar har jag tagit mig i kragen å börjat rita på aluminiumtank som går att trockla in i tankutrymmet bakom ryggen .
Har från början suttit en kevlar/gummiblåsa, priset på den är så pass högt att det tyvär är helt uteslutet att köpa då de dessutom har ganska kort bästföredatum. Så jag har hitills haft en emkel 20 liters universal plasttank "inställd"i utrymmet och den fyllt upp tomrummet runt med säckar med skum i som fixering/krockdämpning. Men även plasttankar har ju igentligen en begränsad livslängd som den är mjuk nog att klara en krock. (Även om det är väldigt osannolikt att en avåkning skulle slå sönder i så stor utsträckning) Men med denna formen så blir det åtminstone runt 55 liters åldersbeständig tank. Tanken är att ha skott med klaff innuti som hindrar bränslet att skvalpa runt allt för mycket. Fick hjälp att göra en första skiss på form av per ajden för något år sedan, så.gjorde en första gavel i trä enligt den för att se så den gick in som det var tänkt. Så kunde jag konstatera att det fick plats lite mer på vissa mått. Så gjorde en ny i frigolitark sen ritade av frigolit i dxf. Och även resterande delar till tanken . Så ska beställa den som en ihopvikbar sats som svetsas runt sedan. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Svänghjul/starkrans från saab 95, 2.0t 2006-2010 införskaffat.
Det håller strax över 287mm, utvändigt och rätt kuggar för min startmotor, (innerdiameter 262mm bredd 10mm) Så upp med Svänghjul i min lite för lilla svarv och börja nöta. Jag vet inte exakt vad för material det är. Men på den diametern kan jag bara ta någon tiondel i taget och mata väldigt sakta för att det ska skära någorlunda utan att motorn ska sacka. Men det funkar. Så det blir nog färdigt imorron. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Svänghjul helt klart, och skurna delar till tank hämtade.
Ritade in skurna slitsar för att lättare kunna knäcka plåtdelarna över bordskanten eller liknande, typ som IKEA plåtlådor osv. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag hoppas jag tänkt rätt med utviket av delarna, första gången jag i praktiken gör det själv. (Alltid fått skurna delar till mig som sedan ska vikas -ihop)
Det är ju lite teori bakom hur plåten växer och krymper när man viker och eller valsar. I detta fall är det ju bara anpassa gavlarna jag tänkt fel på en millimeter eller så, men i utbildande syfte är det intressant att prova. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Delarna passar ihop som de ska.
Och var relativt lätta att böja till rätt form. Ska testa sätta den på plats imorgon kannan jag sätter dit sista delen för att bekräfta att den går att få in och att den passar som tänkt. Den stående plåten är svetsad på insidan av tanken och är tänkt minska svall i tanken vid inbromsning/acceleration. Åt sidorna tänker jag att den är så pass liten att det nog inte behövs. Det är några små hål i rad på plåten så bränslet kan förflytta sig mellan skotten, men bara begränsat, och botten har lite lutning mot pumparna. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Och så var tanken färdig ihoploppad och testmonterad på sin plats.
För dem som inte hittills förstått riktigt vart den sitter , så klarnar det nog nu varför den udda formen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Gött att ha bensintanken i ryggen, precis framför motorn
Tack för att du delar med dig. Kul att lära sig något nytt! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 149, 150, 151 >> 255 besök senaste veckan (553050 totalt) |