Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 gti -90 (TURBO)
1, 2, 3   >>
13482 besök totalt
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
classique sport, vilket betyder att jag släpar på helskinn och en ogreppbar träratt än så länge.

då jag kommer börja skolan igen nu till hösten så har det förvandlats till ett budgetprojekt, men det som är gjort med bilen hittils är:

AVo Evo coiloverkit, med orginal torsionsstavar bak.
Powerflex polyurethanbussningar i framvagnen
Batteriet är bakflyttat
Öppet luftfilter
rostfritt 2,5" från katt, vet at det är för mycket, men jag behöver det tids nog
omp förstärkt tryckplatta
omp fjädrad fyrpuckad sinterlamell (helt ok körbarhet trots allt)
Brembo MAX slitsade skivor fram
EBC Greenstuff runt om

planer och saker på ingående:

en omp moccaratt (om ingen här har en 70-90mm djup moccaratt med omp/luisi bultcirkel att sälja billigt i fint skick)
mer effekt
goodridge stålomspunna bromsslangar
ev hårdare spiralfjädrar till dämparna fram och styvare torsionsstavar
Stolar som man sitter fast i

en bil som bjuder på lagom mycket bus

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Niklas skrev:
......
ev hårdare spiralfjädrar till dämparna fram ..........
........
Kan finnas närmare än du tror!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
jag har hört sägas så och jag vet att du är den jag vänder mig till vid behov, men jag måste ju testa på gelleråsen först

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Bilen har idag fått bekänna färg på gelleråsen
det gick bra, men bättre däck står på önskelistan

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Nu med mer effekt några timmar i garaget håller på att betala sig.

mer lag, det gillar vi inte.. men lite mer kräm hoppas jag ska väga upp

bromsrör kvar att leda om. en värmeskyddsplåt att skapa och inställningar att göra, men nu känns det riktigt bra


_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



thumbs up
Ser fram emot provturen! *bokar in mig själv*

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
inställning pågår

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Skvalpskyddsplåtar isvetsade i tåget, uppfyllt med lite vassare olja och oljepumpen har bytts till en fräschare, nu kanske jag kan vara lugn för lagren även i snabba kurvor

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Vet du vad vikt förhållade du har på din? Jag har sett i några papper att -90 ans 1.9 ska vara lättare än -87 1.6 .

hur ter sig växelspaken på din? Min är har långa slag uppåt, och kort ner.. (dvs längre mellan 1an och neutal än 2an och neutral)

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
växelspaken har längre slag uppåt, dock har jag kortat "L'et" i växellänkaget för kortare slag. bilen väger något i stil med 970kg, har inte vägt den på ett bra tag =/

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Nu är bilen inställd och klar (sånär som på lite fininställningar)

har haft stora problem med mappningen pga en felvisande lambdamätare

men nu funkar det

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



vad ligger effekten på? orginal och efter lite meckande?

_________________
Björn Hansson
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



Zolektric skrev:
vad ligger effekten på? orginal och efter lite meckande?

En 205GTi 89-> har 122hk

_________________

Stefan Sager
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
orginal har den som sagt 122hk. Vid renovering av motorn så monterade jag dock en tjockare topplockspackning vilken nu ger mig ca: 9.0:1 i kompressionsförhållande.

så säg 115hk@0,4bar - värmeförluster och o-optimerat turbobygge :P chansar väl på att den ligger runt 150hk, vi får se vad tiderna säger, fortfarande lite finlir kvar med mappningen för att få den att gå perfekt och hämta den sista effekten.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Jaha, uppdatering tack!
Fått på nya huven? Bilder!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
bilder kommer när jag är hemma igen, har varit på kryssning och inte riktigt haft möjlighet.. men nu är jag nykter igen så imorgon bär det av hemåt

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
det var lite varmt under huven, så jag fick ta upp hål

såhär ser det ut nu


_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Lookin good! thumbs up Men var e nätet då?!

Ja har hittat en annan huv så nu blir de kapa av för mig oxå..

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
jag tänkte hitta på något sätt att fästa nätet så jag är säker på att det sitter. Ovanför turbon är ju strålningsvärmen rätt rejäl, så jag vet inte vad jag ska ta för lim där :P

men nät kommer, var så lugn, får välan byta bild då

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Ähh.. bara fästa med smältlim ju! Perfekt! (funkade ju i kupéen)

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
hrm, smältlimmet smälte i solen numera skruvat :P

funderar på nån sika marin, men de tål bara max 140 grader c vad jag förstår.. ska ringa dem och höra efter om de har något bra.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 gti -90 (TURBO)
1, 2, 3   >>
13482 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande