Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 13 besök idag (12521 totalt) |
Halojj..
Jag kör maxxecu i tre bilar nu, S1:an,S3:an och Mustangen. Jag har även en hop med vänner som kör maxx eller e på gång att installera.. Min tanke med tråden är att samla frågor,svar,tips och ideer kring maxxecu. S1:an och mussen funkar perfekt och båda har gasvire. S3:an har el gasspjäll som styrs av maxxecu e-gas modul,de e väl lite därför jag vill dra igång denna tråd då jag märkt att elgasen e inget men bara kopplar in och e glad utan den kräver enormt mycket tid och kunskap för att få den körbar som man vill...jag har fått till det mesta för utom tomgången.... Har fler här elspjäll ihop med maxx så skriv gärna några rader om det,hur det funkar osv så vi kan bolla lite ideer som kan gynna alla.. _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||
Japp,bra,jag ska samla lite info och lägga ut..måste kolla upp mer,de enda jag vet är att det är orginal spjäll å pedal.. återkommer!
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||
Jag har en bmw s62 motor i min bil och kör med maxxecu v1 och extra modul för El-gas. Har också konstaterat att det tar mycket tid att få den körskänsla man vill ha.
Jag har haft mycket problem med att få bilen att "stanna" på tomgång när man släpper gasen. När man startar motorn går den perfekt på tomgång men om man gasat och släpper gasen då händer det att motorn dör. Väldigt irriterande då man är ute och kör då motorn kan dö vid korsningar och rondeller. Min mapp är gjord så att när man börjar gasa öppnar tomgångsmotorn upp till 100% duty vid ca 15% pedalvinkel, spjällen börjar öppna när pedalvinkel är ungefär 10%. Låter man tomgångsmotorn "bara" reglera tomgång och spjällen börjar öppna direkt vid 1% pedalvinkel blir motorn för känslig vid de lägre varvtalen, spjällen släpper förbi för mycket luft... _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||||
Hej!
Niclas har jag försökt att hjälpa och problemet tror jag tyvärr är lite begränsningen som ligger i vår E-Throttle modul som är CAN ansluten och begränsad till 100Hz uppdateringsfrekvens. Med MaxxECU RACE eller PRO där E-Throttle finns inbyggd och vi kan köra allt i 2kHz blir allt mycket snyggare och lättare. Problemet för oss med alla dessa trådar på diverse forum/Facebook där vi inte har kontroll/möjlighet att läsa allt. För oss är det bäst om ni kontaktar återförsäljaren ni köpt produkten av, eller med oss direkt så vi kan försöka att hjälpa till. ![]() I nya MTune 1.108 släpper vi lita fördefinierade spjäll som vi har kört, så man kan välja från en lista. ![]() Lite mer hjälp kommer att finnas med direkt i MTune och även på vår support sida. Tänk på att om vi inte får reda på vad ni kunder har problem med, eller om bara någon enstaka kund hör av sig --> vi kan ingenting göra eller uppdatera våra hjälpavsnitt. _________________ Natanael Ceder Maxxtuning AB / MaxxECU |
||||
Ja jag kanske var otydlig med det i mitt inlägg. Hjälpen från MaxxECU har det aldrig varit något fel på. Alltid snabba svar på mail och många tips och idéer har kommit den vägen. Problemet har också blivit avsevärt "bättre" efter deras lösningar. Tyvärr fick jag ju lite problem med annat på bilen när vi var hos Maxxecu som gjorde att vi fick avbryta, något inte de kan lastas för. Mitt tidigare inlägg var enbart avsett att förhoppningsvis kunna hjälpa någon annan på vägen med deras justeringar. _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||||
En helt annan MaxxEcu fråga
Kabelstam nr 1 har ju bara 2st extra analoga temp ingångar. Så om man vill ha fler temperaturgivare på tex. en V1 så kan man ju använda EGT om någon ingång är ledig. Så finns det några billiga men bra och snabba typ K/N termoelement att mäta olje temp, vatten temp, luft temp osv. med? Här hittade jag tex. en billig typ-K på upp till 400 grader, men vet inget om kvalité osv. https://www.electrokit.com/termoelem Och finns det några 0-5 volt temp givare som du kan koppla på AIN 0-5v ingångarna? Jag hittar bara tryckgivare när jag letar på 0-5V givare. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
använder denna tråd istället för att göra en ny.
jag håller på att ska bygga sprut på min ford 302 v8 det blir insug med 8 seperata spjäll o 8 spridare tänkte använda maxecu street men vilka tändspolar ska jag ha ? kan tänka mej såna typ vag typ spola i tänd hatten, vags korta är 140 mm finns det någon som är kortare än dom ? isåfall vilken bil sitter dom på, så jag kan plocka dom på skroten eller köpa på autodoc VAG ÄR INTE AKTUELLT; DOM ÄR FÖR LÅNGA: NÅN LURADE I MEJ ATT DET SÅNT JAG SKULLE HA så nu letar jag annan tändspola till v8 eller finns det rent av nån bättre tändspola till v8, kör gärna wasted spark _________________ henrik nielsen |
||||
Skulle tro att du hamnar på wasted spark om du väljer Maxxecu Street eller Sport då de bara har 6st utgångar till tändningen. Finns kanske andra lösningar att jobba sig runt problemet men då borde det vara enklare och sannolikt billigare att välja ett race från början.
Race och Pro fixar 8 cylindrar helt sekventiellt. VEMS finns för en billigare peng, än ett Race eller Pro, om du vill ha sekventiellt. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||
Vet inte exakt vad det är för motor, men sitter inte tändstiften nära grenrören som på"många v8or? Då skulle jag inte välja en coil on plug utan en coil near plug för att få bort den från värmen. Typ som tex en LS motor. LS spolarna är ganska bra kom jag fram till när jag letade tändspolar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
spelar det nån större roll om jag kör wasted eller sekventiellt det ingen race motor så jag jagar inte HK det bara för att jag är dum i huvedet o det är ballt, att jag vill ha sånt insug med 8 trattar ![]() _________________ henrik nielsen |
||||
Nej, det spelar ingen större roll, särskilt inte hästkraftmässigt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
jag har hittat tändspolar som jag ska ha, såklart maxecu's egna
![]() jag pratade med speeding, väldans trevliga o hjälpsamma men dom hade bara sprider skema för v8 med turbo, o det blir inte rätt sa han någon som kan hjälpa mej räkna ut vilka spridare jag ska ha v8, 5 liter, 8 seperate spjäl med spridare ca 350 - 400 hk detta är mitt första insprutning, det mycket att lära sej _________________ henrik nielsen |
||||
300cc räcker för drygt 400 sughästar på bensin.Finns kalkylatorer om du googlar.
Du kanske vill ha lite mer marginal och om du funderar på e85 får du dra på 40-50% till. Men moderna spridare fungerar bra även om de är för stora. Kör "för stora" i min ITB motor, de går aldrig över 50% duty, fungerar bra. Köp en moderna Bosch spridare som är godkända för E85, även om du inte ska köra etanol så kommer det helt säkert bli mer inblandningen i vanlig bensin. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Hej
Vad jag kan se så saknar STREET Bluetooth/blåtand vilket betyder att du kan inte använda MDASH vilket är grymt bra att ha så du kan se allt via mobilen eller surfplatta. Alltså får du något problem när du är ute och kör så kan du bara öppna Mdash och kolla felkoder och alla värden. Så köp minst ett MaxxEcu Sport är mitt råd. Sen ska man tänka som så att en MaxxEcu har ett bra värde även i framtiden, alltså det är inget som blir förbrukat som det mesta annat på bilen... Så det är värt att kosta på och köpa en bättre modell än vad du tror du behöver, för det blir dyrare och mera komplicerat att byta upp sig i framtiden. Och ju bättre modell du köper nu desto mer attraktiv är den om du vill sälja den en dag. Jag själv köpte ett PRO år 2017 och är glad för det idag och skulle aldrig köpa något sämre än ett Race idag, för jag gillar att kunna koppla in många givare osv. Här har du jämförelser mellan dom olika modellerna: https://www.maxxecu.se/ecu_compare _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Är det ingen prestandamaskin så tycker jag att CAN Checked är en bra kompromiss - har den lilla 52 mm runda mätaren ihop med en MaxxEcu Mini och det går att ställa in FuelTrim etc om man vill få en uppfattning om hur det står till. Går även att använda för att lägga till fler givare än vad som finns på Ecu:n om man vill. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Ja det går ju även att köra Realdash via usb kabeln, men tycker jag ofta läser folk som klagar över att dom inte får MDash att fungera på sitt Street och när flera påpekat varför så är dom sura för att dom missat att Street inte har blåtand när dom köpte det..
Så även sätt flera försöka sälja Street för att dom vill köpa en bättre. Nu har det ju även kommit massa uppdatering för Mdash med dels nya instrument osv men även så du kan se Live loggning Och om man inte vill ha en stor surf platta i bilen så funkar ju en modern Android mobil utmärkt ![]() Och mobilen har man ju alltid med sig även när man glömt datorn hemma ![]() Sen förstår jag inte vissa personer som ska ha den billigaste ecun dom kan hitta men börna slut på dyra däck som kostar ännu mer är inga problem eller köpa svindyra fälgar osv... Eller bara räkna på vad r-däck, bromsbelägg, olja, bränsle osv. kostar per år mot en ECU som du bara köper 1 gång. Så snåla in på ecun eller spridare är det sista jag skulle göra.. Så angående spridare köp mycket större än vad du behöver så du inte behöver byta i framtiden samt se till att köpa nya där även flödes papper ingår, ett av dom bästa företagen på detta är: https://finjector.com/eng/ _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
"...en ECU som du bara köper 1 gång"...
![]() En bra ECU köper man en till varje projekt, en mindre bra köper man några gånger per projekt. Prisskillnaden mellan Race och de billigare har du tjänat in vid första dagen hos en erfaren tuner. Sen ingår det en del som du köper extra till de billigare. Men om användarfallet är detsamma som när jag lödde ihop ett MS2 för 20 år sen (snål tinkerer som orkade lära sig) så kan man köra mini, men var då medveten om vad du inte köpt. |
||||
Visst är en dash bra, men det är långt ifrån nödvändigt.
Har kört många år utan någon output från sprutet utan problem. Det är mest på en högt trimmad turbobil, gärna på e85, som det är väldigt bra. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
kanon tack. jag kom fram till 370 tror jag dom hete, det var bosch jag kollade på. mycket som snurrar i skallen just nu ![]() men nu har jag snart koll på det mesta jag behöver jag ska åka upp till speeding o plocka ihop allt på plats, så jag kan få en förklaring varför jag behöver dessa prylar ![]() som sagt ingen race motor, endast för att det är ballt med 8 trattar ![]() o så nu 60+ är det väl på tiden att prova bygga sprut _________________ henrik nielsen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 13 besök idag (12521 totalt) |