Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata MX-5 -92
6631 besök totalt
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Här kommer historien om min bil! Allt började när jag läste till ingenjör och en dag besökte Classic Car i Båstad där jag hittade miataklubben som ställde ut, pratade lite med några av medlemmarna och det var då jag bestämde mig.

Ett år senare efter pluggets slut så var jakten efter en miata i gång. Många objekt fick bekänna färg slutligen så föll valet på en importerad -92a i Gränna 22mil från hemmet. Silvermetallic var färgen, inte helt lätt att hitta i början av -00, men den var snygg och jag fick inte heller vibbarna av att någon försökte blåsa mig på pengarna.

2000
När bilen väl var hemma så var det dags att ställa in den för vinterförvaring, kanske inte den mest trevliga början på ett cab ägande men det fick gå. Längtan efter att åka nercabbat blev så mycket större när fåglarna kvittrade igen och det började bli grönt ute.

2001

Den första modifieringen jag lät min orginalbil genomgå var en uppgradering till:
-17" TSW Alpine fälgar

Visst det såg större ut, men med de 4kg i däcktryck som hjulen levererades med så var den något jobbig att köra, men man vande sig och det såg tufft ut!
Detta var också året jag debuterade på bana med egen bil, tillfället blev årsmötet på kinnekulle. Kan ju inte påstå att man var alltför smart när man gav sig ut på bana med en uppsättning nya 17"are. Resultatet från träffen blev duktigt slitna däck, inte så kul när man 2 veckor tidigare betalt 12'! Men det fick mersmak, att hänga på Subbor med en så motorklen bil som miatan var häftigt (i kurvorna så klart, framåt hade man ingen chans).




Detta har gett mersmak, försöker inte missa några bankörningar, och det blir en del!




2003 på våren var det dags att lära sig kör bil på riktigt, sagt och gjort det blev en licenskurs på Knutstorp. Mycket bra kurs med en dag teori och en dag körning.

Som ni ser så hade bilen hunnit genomgå lite förändringar:
-lexus ljus
-vita blinkers
-Cromodora 15" fäljar med Good Year F1 250/50-15
-FM sänkfjädrar
-Ryder Gasdämpare
-dimljus
-och lite annat godis.
-för att inte glömma rejsiga siffror på sidan!

Under året införskaffades även en:
-MOMo Start stol, sitter bättre i den när det svänger
-BMC F1 öppet filter, det låter ju så härligt

Under 2003 började även planerna på att börja tävla gro i hjärnan och mot hösten införskaffades en andra miata, tänkt som mitt race projekt: Men efter en del funderande och diskussion med andra så ändrade jag mig. Typa in en bil i Roadsport C, rör sig trots allt om en del pengar och då var det lika bra att börja på en bil med 1,8l motor, bättre vrid, styvare kaross mm. Dessutom är det ju ganska synd att bygga om en orginalbil till bankörning, vi vet ju alla hur många miator som är i orginalskick.



Bilen fick fungera som bruksbil, bilen fungerade bra men ibland hade man önskat att den var 4-hjulsdriven.



2004

Har inte blivit så mycket bankörning i år, mest med Klippans Motorsportklubb på Ljungbyheds flygplats http://www.kmsk.mine.nu men det är kul att rejsa mot andra betydligt motorstarkare bilar många blir besvikna när de blir frånkörda av en 116hk miata!

Inte mycket händer men en ny förarstol är inköpt och monterad.


Men jag har äntligen fått tummarna loss och köpt en:
-Störtbåge Competition Cars Harddog replika

Bågen installerades:



Allt blev färdigt och bruksmiatan avyttrades:



Miatan fick sig några varv på banan under SSVM 2005:



Det om historien, vad händer i framtiden. Faktum är att jag inte riktigt vet, beror på hur mian tävlingstankar utvecklas, om jag får sålt min bruks miata till förmån för en 1,8l -94 miata och en hel del andra faktorer.

För den silvrige står närmast på inköpslistan:
-sportavgassystem
-Klarglasblinkers med diodkonvertering
-hemmabyggda lampinsatser med 3x linslampor
-Grenrör med lite bättre flöde

i planerna fanns även tidigare någon sorts överladdning, men jag tror inte jag ska kompromissa med bilens fantastiska driftsäkerhet.

Inte mycket händer men en ny förarstol är inköpt och monterad.



2005

Mycket händer i livet och fokuset på bankörning har blivit lite oskarpt. Köpte lägenhet som får renoveras och det tar lite tid som inkräktar på miatans.

Det gamla slummrande intresset för foto börjar vakna till liv och jag är ute och fotograferar alla andra som susar runt på banan.

Lite miatamek blir det dock ett nytt luftfilter med värmesköld och insugsljudet blir betydligt trevligare:



Bilen får regelbunden omvårdnad:



Var en sväng på sturup för att få lite inspiration.....



Införskaffade nya busfälgar, tanken är att sko dem med R-däck.




Även lite konkörning hanns med, detta i Halmstad:





Behovet av att svänga tillgodoses av lite gokart:



2006

Fälgar från Miata Sport införskaffades mest för att de är så snygga:



I övrigt spenderades mycket tid på Ring Knutstorp men mest bredvid banan bakom kameran.

Mina bilder hittar ni på Http://www.zoomphoto.se


2007

Lite banåka i 5-papp cuppen, dock inte i miatan sån tur är!



Miatan har fått en ny "läpp" bättre luftflöde och definitivt snyggare!


_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Men Dan... Du får ju hänga på oss andra i MGCCs Klubbmästerskap
Varesig det är med blivande projekt eller nuvarande hade det varit skoj att få tampas lite med en gammal "kursare" . Själv kör jag med en löjligt orginal 944 och skall du endå trycka in en båge i bilen så är det inte mycket att tveka om . Du kommer ju inte vara ensam MX-5 pilot på tävlingarna i.a.f.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



Kul att du äntligen har lagt in din bil på forumet thumbs up .

_________________
Jim Svensson
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Men Dan... Du får ju hänga på oss andra i MGCCs Klubbmästerskap
Varesig det är med blivande projekt eller nuvarande hade det varit skoj att få tampas lite med en gammal "kursare" . Själv kör jag med en löjligt orginal 944 och skall du endå trycka in en båge i bilen så är det inte mycket att tveka om . Du kommer ju inte vara ensam MX-5 pilot på tävlingarna i.a.f.


Faktum är att den tanken har slagit mig, behöver bara lita andra grejor, 3" 6P bälte, och ett helt gäng personlig utrustning. Bågen är som sagt redan monterad....så vi får se vad som händer. För det är väl samma krav i MGCC klubbmästerskap som i tex en Roadsport C tävling? eller man kan kanske tulla lite?

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Kunta-Pinto! skrev:
Kul att du äntligen har lagt in din bil på forumet thumbs up .


Sent vaknar syndarna!

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Dan P skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Men Dan... Du får ju hänga på oss andra i MGCCs Klubbmästerskap .....


Faktum är att den tanken har slagit mig, behöver bara lita andra grejor, 3" 6P bälte, och ett helt gäng personlig utrustning. Bågen är som sagt redan monterad....så vi får se vad som händer. För det är väl samma krav i MGCC klubbmästerskap som i tex en Roadsport C tävling? eller man kan kanske tulla lite?


Jag kan berätta min erfarenhet. Jag har hjälm, handskar, skor och overall godkänt för racing. Min bil är som jag skrev helt orginal (förutom stol och en del oviktiga småprylar ). Det jag fick anmärkning på vid besiktingen innan tävling var batteriet. De hade gärna sett en huvudstömbrytare och ett isolerande skydd över pluspolen. Jag fick köra i.a.f. Och de sa inget om att jag saknade bur samt att jag endast hade 3-punktsbälte. Naturligtvis kommer min bil att uppdateras med bättre säkerhetsutrustning eftersom det ligger i mitt eget intresse men jag tar det efterhand jag har möjlighet tilldet.

M.a.o. verkar det som du endast behöver lite kläder på din kropp för att få köra, bilen är det nog inga problem med Jag hoppas vi ses

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="Dan P"]
Eddie Varvstopp skrev:

För det är väl samma krav i MGCC klubbmästerskap som i tex en Roadsport C tävling? eller man kan kanske tulla lite?


Mkt mindre krav på bilen!

www.mgcc.nu

_________________
Pär Hylander
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



Varför såg jag inte din silvriga miata fräsa runder på knutstorp idag .

_________________
Jim Svensson
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Kunta-Pinto! skrev:
Varför såg jag inte din silvriga miata fräsa runder på knutstorp idag .


Hade du varit där i Lördags så hade du fått sett den silvriga faran drifta runt på banan. Det är ju så kul att köra när det är vått, då lyckas till och med jag få lite "power"-slide

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



Vad finns där nu för bilprojekt som du skall hinna med under din semester?

_________________
Jim Svensson
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Inte mycket har hänt i denna tråd under den senaste tiden. Har varit mycket på banorna men inte för att köra utan för att fotografera er andra..

se bilderna på: http://www.zoomphoto.se

Förhoppningsvis skall det bli ändring på det under 2008, ska försöka köra lite mer på bana.

Under 2008 kommer bilen att få nya belägg fram och eventuellt nya skivor, slitsade. Nya sulor till 16"arna och kanske en ny Cab.

gott nytt år!

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



Dan P skrev:
Inte mycket har hänt i denna tråd under den senaste tiden. Har varit mycket på banorna men inte för att köra utan för att fotografera er andra..

se bilderna på: http://www.zoomphoto.se

Förhoppningsvis skall det bli ändring på det under 2008, ska försöka köra lite mer på bana.

Under 2008 kommer bilen att få nya belägg fram och eventuellt nya skivor, slitsade. Nya sulor till 16"arna och kanske en ny Cab.

gott nytt år!


Hej Dan!
Vad har hänt under 2008? Tar huset för mycket tid? Jag vet!
/Jim

_________________
Jim Svensson
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



Här var det dåligt med uppdateringar! men jag har ju hört rykten att det finns lite effekthöjande grejor i garaget! Finns där planer för att bli första time attack miata?

_________________
Jim Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata MX-5 -92
6631 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande