Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Är "sänkfjädrar" ofta progresiva? | 2 besök senaste veckan (1002 totalt) |
Bakgrund: Kör en MR2 MK1 till vardags och nej det är inget fel på den men klart att den kan bli bättre
Jag skulle vilja sänka den lite grann för det estetiska och samtidigt bättra på väghållningen. (iallafall inte försämra) Det finns diverse "sänkfjädrar" att välja på. Vissa benämns som progressiva och misstänker att alla är det och ingenstans får man en fjäderhårdhet. Sen att montera hårda fjädrar med original stötdämpare som inte mäktar med kommer resultera i sämre väghållning och en sutsig bil. Jag har hittat några justerbara koni dämpare för en rimlig peng som är lite lockande så frågan är vilka fjädrar jag bör komplettera med. En gång i tiden hade jag en Saab 9-3 som jag körde med orginal fjädrar och koni dämpare som blev riktig trevlig att köra med. Vad händer med orginal fjädern om jag kapar den för att sänka 20-30mm? Blir fjädern hårdare eller mjukare med mindre antal varv? Den används på sommaren att pendla till jobbet, köra goa små vägar och vill gärna köra lite konbana/bana för skojs skull så prio är tillräckligt bekväm till vardags. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Den blir liiite hårdare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Tackar. Kan vara värt att testa. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Skruva banåkabil Är "sänkfjädrar" ofta progresiva? | 2 besök senaste veckan (1002 totalt) |