| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
|
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (11866 totalt) |
|
#Club1000... ?
Det här konceptet som Dale & Co dragit igång tycker jag är hyfsat coolt. http://www.bridgetogantry.com/forums https://www.facebook.com/groups/3508 https://www.youtube.com/watch?v=TIOg Vore ju nice att replikera även här i krokarna. Nästan så att man skulle tänka sig att handla en Aygo/C1 om det spred sig till våra breddgrader. Lite rensning, en stol och bur och man är i princip hemma.
Vore ballt med en serie i soft-race-anda. Kanske ett par deltävlingar slalom/challenge på Lunda eller Malmby, några sprintrace på Gröndal och ett par långlopp på Sviestad över en säsong. Åsså kunde man ju släpa ner racerbilen till ringen kanske.
Vinter-race någon.?
|
||||||||
|
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
|
Jag gillar! Amerikanerna verkar ju köra en "Spec Fit" i Gridlife Time Attack, vem snackar med TANU om att köra en tusenkubiksklass?
http://www.grid.life/spec-fit/ _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
|
Aygon står ju redan på uppfarten!
Hmm, bygga om till manuellt växlad, ut med all komfortskit & i med en båge... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||||
|
coolt....lätt hitta arrangörer som gör saker för en sån klass..... både sprint och timeattack och endurance....
jag kan hjälpa till med tekniken.... |
||||||||
|
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.
Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc. Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3. Yaris verkar vara vanligare med 1.0. C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
|
Re:
_________________ Absolute beginner |
||||||||
|
Re:
Jag är på!
_________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
|
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
Re:
Jag tänkte i samma banor, under 1,6 liter finns det ju ändå i princip inga "vassa" motorer (åtminstone inte utan turbo), de flesta motorer på 1,1-1,3 liter har inte mycket mer effekt än en Aygo (särskilt inte om de är några år äldre). Så max 75 hk (eller kanske 55 kW DIN för att undvika diskussion om bhp, hp, hk/PS osv.) och max 1400 cc (inga lågtrimmade 1,6:or med för mycket bottenvrid här inte ) kanske är lagom. Då får man med Ford Fiesta, Polo/Lupo/Felicia/Ibiza 1,4, Peugeot 1,4 och en massa annat med 50-70 hk. Fast det hade ju varit tråkigt om en enskild modell (t.ex. Polo 1,4 16V med 75 hk) blir det enda som är konkurrenskraftigt, då kanske man får minska till 1300 cc istället.
Man blir klart sugen, det är ett roligt koncept även i enlitersutförande _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||
|
Läste reglerna men mitt bilval föll på reglen: no turbos/superchargers (original or aftermarket)
Annars hade denna bil med 660cc varit mitt val: http://int.caterhamcars.com/cars/sev _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
|
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs. De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst. Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )
|
||||||||
|
Re:
Håller helt med här. Dock blir det alltid dyrt pga personlig utrustning etc men helt klart vore det skoj om det blev som ett glatt "community" för bilälskare. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
Re:
I enhet av klassvärd så har jag nu lyft frågan med Micke som driver TANU.se Jag tror det skulle finnas utrymme att köra timeattack eller racing med dessa 1000cc bilar under enklare förhållanden på de träningsdagar/trackdays som normalt sett hålls dagen innan TANU kör sina race.
I enklare klasserna i TANU krävs endast samma typ av utrustning som på de flesta trackdays, heltäckande klädsel, hjälm och handskar. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
|
Re:
Som sagt, det går nog bra
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Då jag har otroligt svårt att bästämma mig för vilken hobbybil jag vill ha så kan detta vara ett bra alternativ.
Det ryms innnom butget och det som Falk skrev attraherar mig "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Då kan man lägga sin egen abitionsnivå lagom högt. Jag ger iden _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
|
1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (11866 totalt) |
