Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge med erikjakan! Grannarna har kapitulerat! | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 48 besök senaste veckan (97138 totalt) |
Projekt kan man inte få nog av, det vet alla.
Ska börja bygga mig ett garage här hemma, får bara bygga 50m2 men gott om undantag finnes, jag siktar på 73m2 med måtten 7.8x9.4m Här är en planritning fast i detta ex är garaget 10,4 m långt, ska nog korta av det för att vinna lite rymd framför porten samt att inte göra entren till huset för trång. En lite preview från caden, siktar på 45 graders tak, 6 m bred port, en dörr på sidan. I denna stil. Frågan som jag ställer mig, hur fasen löser man 6m bred port samt möjlighet att öppna den när bilarna står på lyftarna? Kan skenorna till porten gå snett uppåt på insidan, eller måste dem gå 90 grader mot porten? Hur mycket behöver man isolera ett dylikt bygge? Tänker att porten med största sannoliket kommer att läcka såpass mycket luft att man inte ska ta i för mycket på väggtjockleken. Uppvärmningen kommer att bli golvvärme. MVH Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Horisontella vikportar eller klassisk slagport tar inget utrymme alls innåt.
Sen finns det väl såna som rullar upp på rulle? |
||||
Jo men dem går inte att få 6m breda, vägrar ha pinne i mitten.
Vikportar går inte av estetiska skäl, iaf inte dem jag hittat, vill inte bygga en maskinhall liksom :/ Rullportar kanske finns nåt vettigt med nån typ av isolering, inte hittat nån än dock. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Med minimal sakkunskap verkar det finnas sexdelade vikportar med motordrift upp till 7m.
Men det är garanterat nåt låsbleck i mitten på tröskeln som river ner låga avgassystem. |
||||
|
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ryterna tillverkar sådana. https://www.ryterna.eu/ |
||||
Jag valde teckentrup till min port efter att ha snackat med alla stora portförsäljare, dom va väldigt vettiga att ha å göra med, minns inte exakt men dom hade lösningar föe hög skena. Ring å kolla.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
I sann rejsaanda bör du uppfinna en egen port. Helst ska du tex bygga en egen anläggning för att kunna extrudera sluminiumprofiler, som porten är byggd av, på baksidan i trädgården. Glöm inte att triangulera.
Se så, sätt igång! Jag ser fram emot ett portprojekt. Det kommer lösa många tankar som jag har också. |
||||
Ritar du med "third angle projection"?
Var tänkte du ha lyftarna? Två styck 2-pelare? Närmst porten förmodar jag med den frågeställningen. Ska du ha loft? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
|
||||
Ja nåt sånt, kommer inte ihåg exakt från konstruktionsläran åt vilket håll man ska vrida men det kvittar . En 2-pelare och en saxlyft/lyftbord. Precis innanför porten är tanken. Ska lägga upp en bild med det inritat. Ja nåt form av entresolplan blir det nog, typ 2,2-3x7,3m _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Haha jag börjar nog att Maila runt lite till att börja med. Så här garageport vore nåt :https://youtu.be/umfvm8I9_oU _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Isolera så mycket du bara kan oavsett. Köper du bra portar så håller de värmen bra, även om du har porten öppen några minuter så tycker jag värmen stannar bra, det blir väl så när x antal ton cement är varmt.
Däremot skulle jag fundera på om du verkligen behöver ha full takhöjd över hela, 2 separata portar med fri höjd över pelarlyften och loft ovanför saxlyften där du kan gömma undan kompressor och annan skit som bara är i vägen. Har 2 separata portar, en takföljande och en 90 graders. Båda från novoferm. Håller värmen riktigt bra även när det kyler på ute. Skippa rullport, det hör hemma i Texas med dygnsmedeltemp på 30 grader. Finns inga vettiga som klarar nordisk temp. _________________ Robert Gladh |
||||
Det skär i en konstruktörs hjärta att se det jänke-style Anledningen är att när vi byggde garaget hos mina föräldrar så känner jag igen mycket av det du ritat upp. Dock är det på 60kvm och det är med nöd och näppe 4 bilar får plats på plattan, så jag antar att den mäter ungefär 9.2x6.5m Det vi fick göra var att sätta lyften längst in i mitten pga designen på takstolarna och att man kör in på kortsidan, dvs tvärs takstolarna. Då fick vi loft ovan porten på nästan halva garaget. Hittar bara två dåliga bilder, men delar med mig av dem _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Tack för bra input!
Har skissat lite mer, här är lite bilar inritade, samt lite bänkar, lyftar, mått. Ett grovt utkast på entresolplan. En situationsplanish. Portbryderierna fortsätter, kikar nu på Crawfords rullportar. https://www.crawfordgarageportar.se/ _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag byggde mitt 1,5 plans garage i storleken 8x11m med en 5m Teckentrup-port på långsidan. Det är grymt skönt med en bred port! Stomme 145. Isolerat med skivor 145+45 i väggar, 240 mm lösull i snedtak övervåning, 500 mm lösull högst upp. Håller +19 grader i hela byggnaden inkl övervåning. När jag senast kollade så hade det mellan 25 Mars 2014 och 25 Mars 2015 gått åt 1978 kwh, dvs ca 2000 kwh per år. Bor strax norr om Stockholm. En enda Toshiba luft/luft pump som står för värmen. Funderade på golvvärme, men skippade det helt. När man kör upp porten vintertid så vill man ju inte vänta två dagar på att temperaturen skall bli +19 igen _________________ Johan H |
||||
_________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Andra projekttrådar Garagebygge med erikjakan! Grannarna har kapitulerat! | 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 >> 48 besök senaste veckan (97138 totalt) |