Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Synpunkter på bakre bärarm X1/9 Dallara | 1 besök senaste veckan (3275 totalt) |
Jag håller på att knåpa på prototypen till bakre bärarm på min X1/9 Dallara. Det är alltså en Mcpherson-konstruktion fast jag har ersatt fjäderbenet med ett stag här. Det primära målet är att hitta rätt geometri. Fästpunkterna mot chassiet blir uniballs. Jag vet att SFRO gillar raka rör men det är inte genomförbart här pga att växellådan sticker ut för långt. Feedback tack!
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
Tyvärr inte mycket till hjälp mer än några bilder från min mr2 mk1 hur bakhjulsupphängningen är löst om det kan ge några tips eller ideer.
Toestaget är inte me men sitter längst till höger nästan parrallellt med det bakra staget. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Framvagnen är nästan identiskt fram och bak på mr2an. Bokstavligen tagit en FWD motorpaket och monterat bak Så får du lägga upp lite bilder på resten av bygget, nu är vi nyfikna _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
På bilderna ser det ut som det finns utrymme att göra bärarmen mer "spetsig", det skulle nog vara att föredra (mindre "öppen yta" i mitten). Kan man inte ha raka rör bör man nog överväga knutplåtar i hörnen som styvar upp konstruktionen.
Hur ser original bärarm ut? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Gustaf, original bärarm ser ut i princip på samma sätt men med lite mindre djup. Dallarabreddningen flyttar ju ut hjulen en bit så då måste bärarmen följa med. Jag kan knäppa ett foto på den också för referens. Förstärkningsplåtar i hörnen låter som en bra idé! Är det ok att bygga i fyrkantsprofil och kapa och svetsa? Eller ska man bocka rundrör ist?
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
Hör kommer en bild rakt underifrån hjuluuphängningen vänster bak. Framåt är vänster i bilden, bakåt är höger.Här kan man se hur växellådans gavel sticker ut vilket omöjliggör raka rör i bärarmen.
Så här ser original vänster bakre bärarm ut. Fast nu är höger i bild framåt, vänster bakåt. _________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
Hur får original bärarm plats, har du annan växellåda kanske?
Det går att bygga bärarm i fyrkantsprofil men man ska ju hålla koll på materialkvalitet, sträckgräns på minst cirka 220 N/mm2, brottgräns minst 100 N/mm2 högre än sträckgränsen, minst cirka 15% förlängning till brott (och normalt sett minst 3 mm gods). Kan man förstärka upp "hörnen" så kan det nog fungera men egentligen behöver man bedöma det på plats. Vad blir det för vikt på bilen? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag har transplanterat in en Alfa 164 Q4-motor med tillhörande 6-växlad Getraglåda. Drivpaketet är därför bra mycket bredare än original. Vikten bör hamna på ca 900 kg.
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
OK, då förstår jag.
Det blir ju en lätt bil så bygger du med knutplåtar och/eller trianguleringar i hörnen så ska det nog funka. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det ser ut som du använt i princip 30x30x2 mm kvadratiska precisionstålrör? Bara så du är medveten att dessa används sällan i industriella sammanhang (jobbat många år som maskinbyggare /prototyp tillverkning) till framförallt rörliga delar, vid böjande krafter /påkänningar har godset en tendens att spricka precis intill svetsen så svetsen försvagar stålet och n del precis intill där svets slutar.
Detta blir vanligt lite bättre med tigsvetsning som är lite långsammare uppvärmning /nedkylning på. Det skulle göra stor skillnad att gå upp på istället kr 30x30x3 dessa blir lite tyngre men betydligt starkare samt att dessa inte behövs förstärkas lika mycket så vikten blir nog inte högre i slutändan. Tittar man så håller jag med Gustaf att det ser ut att gå att göra en mindre luftig /spetsigare variant som borde bli mycket mindre flex i, men bild och verklighet är ofta olika, kanske ska dit mer grejjor som du sparat plats för. Om du tittar på orginalett så är det dessutom "boxat" med kilformade rör /plåtar som dessutom kanske är en annan stålkvalitet som gör den mindre känslig för bryt. Om du nu ändå vill bygga vidare på den påbörjade lösningen så skulle jag defenetivt lagt knutpunkter i Anna hörnen på typ 3-4mm plåt som ligger på undersidan eller ovansidan och är hel svetsade i profilernas ytterradie. Hade det vart kkr hade det räckt att svetsa en mindre fjäder "mitt på" i centrum av profilen men gör du det här är det igen risk att det spricker. Det blir avsevärt mycket mindre risk för sprickor om du svetsar i profilernas ytterradie. Gustaf får uttala sig hur det ser ut på bilar. Jag har ju själv byggt bakvagn till min formelbil med precisionsrör 30x30x2 och använt det väldigt mycket i bilbygg just för att dem är väldigt lätta. Men med min erfarenhet från maskinbyggen (som visserligen inte nödvändigtvis är helt jämförbara) så skulle jag personligen undvika TT använda det i rörliga delar som man kan se kommer finnas risk för flex i _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tack för bra synpunkter! Prototyperna är byggda i 25x25x1,5 från Biltema.
Men de är inte tänkta att användas till annat än att hitta rätt geometri. Den ursprungliga planen är att istället bocka runda rör typ 28x3 när jag hittat rätt form. Förstärker man lämpligtvis "hörnen" med plåtar på mitten då eller ska de ligga över/under? Eller ska man gå på ihopsvetsad fyrkantsprofil istället? Vad vinner/förlorar man på detta? _________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
Jag tycker att det brukar vara en fördel att använda runda, normaliserade, precisionsstålrör. De är oftast raka när man börjar vilket underlättar jiggning och liknande.
28x3 kan väl vara en lämplig dimension på en relativt lätt bil men går man upp lite till (30x3) så får man lite mer säkerhet mot en "icke idealisk" konstruktion också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Tackar! Jag har alltid tyckt att X1/9 är en underskattad modell. Visst var de undermotoriserade men det går ju att åtgärda!
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||
Skruva banåkabil Synpunkter på bakre bärarm X1/9 Dallara | 1 besök senaste veckan (3275 totalt) |