Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Installation av krängningshämmare rätt eller fel ?
1271 besök totalt
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296


Trådstartare
Installation av krängningshämmare rätt eller fel ?

Hej

Har precis installerat bakre hämmaren plus endlinks på bilen och lite undrande vad som gäller.
Fick veta av någon på andra sidan havet att grundinställningen så ska den monteras så att den står lodrätt som på bilden nedan men då tycker jag att det känns väldigt dåligt med jäng kvar på endlinken, så frågan är egentligen spelar det någon roll vilken vinkel jag har ?
Bilen är en Corvette C5a men jag antar att principen är samma för alla bilar.





Hälsningar Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



SKulle säga att du kan korta droplinksen utan problem. Hade nog gjort det själv också

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296


Trådstartare
Re:

Babbe skrev:
SKulle säga att du kan korta droplinksen utan problem. Hade nog gjort det själv också


Ja håller med det känns inte som att det borde ställa till några problem eller att funktion poåverkas, tror jag fått lite " dålig rådgivning " bara, lätt att ändra hur som helst om något skulle vara galet :^)

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Så länge du har drygt skruvens diameter ingängad så är det inga problem.
Lodrätt är nog bra, då får du belastning "rakare" och du ändrar geometrin mindre vid in och ut fjädring.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 296


Trådstartare
Re:

safe skrev:
Så länge du har drygt skruvens diameter ingängad så är det inga problem.
Lodrätt är nog bra, då får du belastning "rakare" och du ändrar geometrin mindre vid in och ut fjädring.


Ok så ligger något i det då alltså, ska mäta upp exakt hur mycket gäng jag har kvar, det är ju rak belastning så kraften går lodrätt.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Skruva banåkabil
Installation av krängningshämmare rätt eller fel ?
1271 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande