Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1337 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Borde du ha ett fast monterat brandsläckarsystem i din bil?
Nu när det finns kompletta brandsläckarsystem för tvåtusen spänn, borde du ha ett i bilen? _________________ ![]() |
Jag läste tydligen lite för fort när jag klickade i att jag funderar på ett "fast" monterat system, det gör jag inte. Däremot är jag inne på att montera en pulversläckare.
. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
Prylarna man shoppar kostar inte mycket, men det ska pillas dit, och hållas i trim (barlast i bilen eller på hyllan gör ingen glad).
Men ett AFFF-system har ju inte så stora nackdelar om man har ett bra ställe att montera cylindern, det är ju nära aldrig som ett läckage eller "för tidig utlösning" ger nån skada. Har man begränsad förmåga att hålla pryttlar i trim så satsa först på sittställning och HNRS, och att man kan komma ur bilen. Men som vanligt med säkerhet så är det riskfyllt att argumentera för nåt mindre än maximal nivå... ![]() |
Re:
Bra tankar IMHO ![]() Jag kör en nyare vanlig oskruvad gatbil så där blir det ingen. Om argumenten är rätt eller fel kan ju diskuteras men jag ser det som betydligt mindre risk för bensin eller oljeläckage i en oskruvad nyare bil. _________________ ![]() |
Om man vänder på frågeställningen;
Hur många bilar har brunnit upp på banåkaträffar/amatörracing de senaste fem åren? Jag tänkte montera släcksystem, men det är mest i hopp om att kunna försöka rädda en (sjukligt) hög timinvestering i ett projekt om olyckan skulle vara framme, snarare än personlig säkerhet i första hand. ![]() |
Re:
Länkar: http://rrs-direct.com/store/extincte http://rallyshop.se/produkt/RRS-FIA- _________________ Johan Lekås |
Borde och borde... Det känns inte som den vanligaste olyckan. Sätter jag in ett är det nog av samma anledning som Anders i så fall, för att om möjligt rädda så mkt som möjligt av bilen ifall olyckan skulle vara framme!
Och för dom pengarna.. En vanlig tub som man får slita loss själv går ju på 500-1000kr, då känns ju detta ganska överkomligt! ![]() Jag ska definitivt fundera på saken... Men jag har mycket att fundera på.. och påtal om tuber finns de ju blå tuber som tydligen också ska vara bra! Får fundera på en sån med... ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Har du blå tub så finns det större anledning att ha en röd
![]() Av de bränder jag har varit med och släckt (två st på samma bil) så hade det känts väldigt maktlöst att inte ha nåt, precis som det kändes när sista pulversläckaren (8st) tog slut och vi saknade lättvatten (brinnande skumtank). Saker halkar snett, värmeskydd lossnar, avgasspricka värmer saker som aldrig fått avgasstråle förr... Långloppor och andra bilar som modifierats under lång tid bör nog ha ett släcksystem att rycka i, det ger ju ett halmstrå iaf. Min egen är nog i den kategorin också (nästa gång blir det väl en brand istället), även om jag inte vill anse det som modifierat så långt utanför spec. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1337 besök totalt |