| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Solida bussningar Mr2 (mcpherson)
|
1459 besök totalt |
|
Solida bussningar Mr2 (mcpherson)
Hej! Undrar om ni har någon erfarenhet var man kan sätta solida bussningar utan att det blir "bind" eller liknande problem. Frågan gäller en toyota Mr2 SW20 1993 med mcpherson Tänkte då främst delrin eller eventuellt aluminium då de är hårdare än polyuretan och billigare om man har en svarv. Undrar om toe stagen skall ha mjuka bussningar för att få toe in vid inbromsning?
_________________ Fredrik Johansson |
||
|
Tvärstagen fram och bak är de enda jag tror kommer vålla bekymmer. Dom bussningarna behöver kunna flexa för att fjädringen ska fungera.
Då tänker jag på det sneda staget i bakvagnens infästning i bilen, samt bussningen en bit ut på främre bärarm. Vill du ha dom stumma hade nog ett ledlager varit en bättre väg att gå. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
Jag lade till en bild med nummer som referens, kan du skriva vilka nummer på bussningarna du syftade på? _________________ Fredrik Johansson |
||
|
Nr 1 och Nr 6.
Nr 6 kommer du få brytningar i vid in och utfjädring, den tar även upp broms och acceleration. Ett liggande ledlager hade jag rekomenderat om du vill ha det stumt, men en PU bussning är nog ett bra alternativ med. Nr1 sitter på ett stag som är skruvat mot nedre bärarm ser det ut som? Här skulle jag gissa att originalbussningen är ganska mjuk för att inte ha sönder det skruvförbandet. Skulle kunna vara en ide med liggande ledlager i båda ändar här.. Väljer du PU istället, välj inte en för hård, den bussningen ska kunna ta upp både brytningar och broms/acceleration och bromskrafterna är större fram än bak även på en mittmotor bil. Kom också ihåg att ledlager har begränsat rörlighet, så det går inte ha så stor fjädringsrörelse med ledlager som med bussningar
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Varför vill man ha så hårda bussningar? Någonstans måste det röra sig och där kommer utmatningen att ske.
En lämplig polyurethane matrial kan jag förstå men alumiuim är alldelles för hårt och det ska kunna röra sig fritt som är nog svårt att få till. Kör själv en MR2 mk1 och fyllde orginal lower engine mounts,dvs lät gummit vara kvar och fyllde hålen med polyurethane. Det ångrar jag, visst det är fast och fint men vibrerar och låter som fan inne i bilen. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Beror ju lite på vad bussningen har för uppgift med. En subframebussning som bara tar vibrationer och inte rör sig kan man nog göra i alu.
Alla bussningar som rör sig måste antingen kunna "glida" (där kan t ex delrin/nylon fungera), flexa (PU) eller på annat sätt röra sig (ledlager) Ju mer det behöver kunna röra sig desto viktigare att det Kan röra sig. Som ice säger har man då ledlager ofta då dom rör sig relativt friktionsfritt samtidigt som dom är stumma. Man får tänka till så man sätter dom i rätt belastningsriktning bara
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Länklager kan ju säkert vara det bästa alternativet för ren bankörning, nackdelarna är väl priset och förslitningen.
Delrinplast har ju bra pris och just nu har jag en liten svarv där jag skulle kunna tillverka några bussningar. Då det är en gatreggad bil som ämnas endast användas till bankörning på en budget så funderades det över om några av bussningarna lämpligen kunde bytas mot stummare diton. Finns ju kit med polyuretan men jag undrar om de är hårda nog för en ren banbil? Jag tror att det ser ut som främre "lower arm" även roterar kring sin axel då "strut rod" sitter fastskruvad i denna, så i den infästningen finns ingen möjlighet för flexibilitet. Så bussning nr 2 (inre främre lower arm) kanske inte kan vara i delrin? Då verkar som 4, 5, 20, 7 och bakre toestagen kan vara stumma. _________________ Fredrik Johansson |
||
|
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Reaktionsstaget(strut bar) rör sig i en annan bana än den undre länkarmen då den ena änden är stumt monterad i den. Därför är det bäst att antingen använda gummibussningar eller uniballs. En gummibussning tillåter en viss rörelse innan själva reaktionsstaget börjar funka som en torsionsstav, men bäst är det med en uniball som tillåter reaktionsstaget att röra sig oberoende av den undre länkarmen. PU etc är inte att rekommendera då reaktionsstaget i värsta fall kan gå av. Det finns många skräckhistorier bland Mustangägare i diverse forum.
Jag valde uniballs till min Commodore och de funkar perfekt, de undre länkarmarna rör sig inte i oönskade riktningar och bilen går rakt när man bromsar. _________________ Kai Anttila |
||
|
Finns en kille i USA som funderat en hel del på hjulupphängningen på just SW20n.
Titta på vad han gjort också så kan du säkert tillverka liknande prylar som då eliminerar en hel del bussningar, ger dig mer inställningsmöjligheter och fixar rollcenter problemet man får när man säker dessa bilar. http://wilhelmraceworks.com/suspensi |
||
|
Hmm, jag har kört med PU-bussningar på mina reaktionsstag i flera år nu och hade ingen aning om att stagen kan gå av?
Jag har iofs ganska kort fjädringsväg så det bryter inte så farligt i bussningarna, men det kanske får bli ledlager där också så småningom... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Med PU så kan du nog vara lugn, det är ganska mjukt. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Kort fjädringsväg och styva dämpare och fjädrar minskar säkert risken, och huruvida det ens finns någon risk, det kan ju vara så att Opel använde bättre stål i stagen än Ford. Hur som helst, ville bara påpeka vad som möjligtvis kan hända med för styva bussningar i reaktionsstagen.
https://www.google.fi/search?q=musta _________________ Kai Anttila |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Solida bussningar Mr2 (mcpherson)
|
1459 besök totalt |

