Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Solida bussningar Mr2 (mcpherson)
1459 besök totalt
frejohg
Gbg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Solida bussningar Mr2 (mcpherson)

Hej!

Undrar om ni har någon erfarenhet var man kan sätta solida bussningar utan att det blir "bind" eller liknande problem.
Frågan gäller en toyota Mr2 SW20 1993 med mcpherson
Tänkte då främst delrin eller eventuellt aluminium då de är hårdare än polyuretan och billigare om man har en svarv.

Undrar om toe stagen skall ha mjuka bussningar för att få toe in vid inbromsning?







_________________
Fredrik Johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Tvärstagen fram och bak är de enda jag tror kommer vålla bekymmer. Dom bussningarna behöver kunna flexa för att fjädringen ska fungera.

Då tänker jag på det sneda staget i bakvagnens infästning i bilen, samt bussningen en bit ut på främre bärarm.

Vill du ha dom stumma hade nog ett ledlager varit en bättre väg att gå.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
frejohg
Gbg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Tvärstagen fram och bak är de enda jag tror kommer vålla bekymmer. Dom bussningarna behöver kunna flexa för att fjädringen ska fungera.

Då tänker jag på det sneda staget i bakvagnens infästning i bilen, samt bussningen en bit ut på främre bärarm.

Vill du ha dom stumma hade nog ett ledlager varit en bättre väg att gå.


Jag lade till en bild med nummer som referens, kan du skriva vilka nummer på bussningarna du syftade på?

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Nr 1 och Nr 6.

Nr 6 kommer du få brytningar i vid in och utfjädring, den tar även upp broms och acceleration. Ett liggande ledlager hade jag rekomenderat om du vill ha det stumt, men en PU bussning är nog ett bra alternativ med.

Nr1 sitter på ett stag som är skruvat mot nedre bärarm ser det ut som? Här skulle jag gissa att originalbussningen är ganska mjuk för att inte ha sönder det skruvförbandet. Skulle kunna vara en ide med liggande ledlager i båda ändar här.. Väljer du PU istället, välj inte en för hård, den bussningen ska kunna ta upp både brytningar och broms/acceleration och bromskrafterna är större fram än bak även på en mittmotor bil.

Kom också ihåg att ledlager har begränsat rörlighet, så det går inte ha så stor fjädringsrörelse med ledlager som med bussningar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Varför vill man ha så hårda bussningar? Någonstans måste det röra sig och där kommer utmatningen att ske.
En lämplig polyurethane matrial kan jag förstå men alumiuim är alldelles för hårt och det ska kunna röra sig fritt som är nog svårt att få till.


Kör själv en MR2 mk1 och fyllde orginal lower engine mounts,dvs lät gummit vara kvar och fyllde hålen med polyurethane. Det ångrar jag, visst det är fast och fint men vibrerar och låter som fan inne i bilen.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

cirs skrev:
Varför vill man ha så hårda bussningar?...

Det vill man inte. Ledlager är guds gåva till mänskligheten.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Beror ju lite på vad bussningen har för uppgift med. En subframebussning som bara tar vibrationer och inte rör sig kan man nog göra i alu.

Alla bussningar som rör sig måste antingen kunna "glida" (där kan t ex delrin/nylon fungera), flexa (PU) eller på annat sätt röra sig (ledlager)

Ju mer det behöver kunna röra sig desto viktigare att det Kan röra sig.

Som ice säger har man då ledlager ofta då dom rör sig relativt friktionsfritt samtidigt som dom är stumma. Man får tänka till så man sätter dom i rätt belastningsriktning bara

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
frejohg
Gbg
Här sen Okt 2009
Inlägg: 12


Trådstartare
Länklager kan ju säkert vara det bästa alternativet för ren bankörning, nackdelarna är väl priset och förslitningen.

Delrinplast har ju bra pris och just nu har jag en liten svarv där jag skulle kunna tillverka några bussningar.

Då det är en gatreggad bil som ämnas endast användas till bankörning på en budget så funderades det över om några av bussningarna lämpligen kunde bytas mot stummare diton.
Finns ju kit med polyuretan men jag undrar om de är hårda nog för en ren banbil?

Jag tror att det ser ut som främre "lower arm" även roterar kring sin axel då "strut rod" sitter fastskruvad i denna, så i den infästningen finns ingen möjlighet för flexibilitet. Så bussning nr 2 (inre främre lower arm) kanske inte kan vara i delrin?

Då verkar som 4, 5, 20, 7 och bakre toestagen kan vara stumma.

_________________
Fredrik Johansson
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 842



Hittade några bilder bak på mr2an.
Lite bryter det i alla bussningar tycker jag.



_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 236



Reaktionsstaget(strut bar) rör sig i en annan bana än den undre länkarmen då den ena änden är stumt monterad i den. Därför är det bäst att antingen använda gummibussningar eller uniballs. En gummibussning tillåter en viss rörelse innan själva reaktionsstaget börjar funka som en torsionsstav, men bäst är det med en uniball som tillåter reaktionsstaget att röra sig oberoende av den undre länkarmen. PU etc är inte att rekommendera då reaktionsstaget i värsta fall kan gå av. Det finns många skräckhistorier bland Mustangägare i diverse forum.
Jag valde uniballs till min Commodore och de funkar perfekt, de undre länkarmarna rör sig inte i oönskade riktningar och bilen går rakt när man bromsar.

_________________
Kai Anttila
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241



Finns en kille i USA som funderat en hel del på hjulupphängningen på just SW20n.
Titta på vad han gjort också så kan du säkert tillverka liknande prylar som då eliminerar en hel del bussningar, ger dig mer inställningsmöjligheter och fixar rollcenter problemet man får när man säker dessa bilar.

http://wilhelmraceworks.com/suspension-geometry-kit

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Hmm, jag har kört med PU-bussningar på mina reaktionsstag i flera år nu och hade ingen aning om att stagen kan gå av?
Jag har iofs ganska kort fjädringsväg så det bryter inte så farligt i bussningarna, men det kanske får bli ledlager där också så småningom...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8089



Re:

Anders Karlsson skrev:
Hmm, jag har kört med PU-bussningar på mina reaktionsstag i flera år nu och hade ingen aning om att stagen kan gå av?
Jag har iofs ganska kort fjädringsväg så det bryter inte så farligt i bussningarna, men det kanske får bli ledlager där också så småningom...


Med PU så kan du nog vara lugn, det är ganska mjukt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 236



Kort fjädringsväg och styva dämpare och fjädrar minskar säkert risken, och huruvida det ens finns någon risk, det kan ju vara så att Opel använde bättre stål i stagen än Ford. Hur som helst, ville bara påpeka vad som möjligtvis kan hända med för styva bussningar i reaktionsstagen.

https://www.google.fi/search?q=mustang+strut+rod+breaks&source=lnm . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Skruva banåkabil
Solida bussningar Mr2 (mcpherson)
1459 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande