Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 129, 130, 131 >> 31 besök idag (364982 totalt) |
Har tittat på dem, lösningen är helt fokuserad på dragracing, det främre fästet är ledat och man ställer in det så att det bara är aktivt när fjädern börjar böja sig i fel riktning, vid inbromsning är staget helt inaktivt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
Jag ser ju va stagen ska göra, men beroende på hur lång fjädringsväg och hur mycket gummi du har i främre fjäderfästet så ser det ut att bli en rejäl sträckning i staget/fästena.
Jag är verkligen ingen expert på bladjädrad stel axel. Men är det inte dags för spiralfjädrar å lite så... Du behärska ju tilllverkning av stag som jag ser det... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||||
Främre fjäderfästet har en biffig polyurethanbussning så det flexar inte mycket, generellt så rör sig en stel axel på bladfjädrar häpnadsväckande mycket, fjädern är ju länkarm så det blir lite som det blir liksom Min nyfikenhet är för stor, jag bara måste testa själv hur det känns, internet har massor om dessa stag men i mitt tycke saknas det ofta vettiga recensioner på hur vägegenskaper och vägkänsla påverkas, det är oftast bara bilder på montering och sedan är det stopp. Tanken på 3-länk och coilover finns hela tiden men..... samtidigt så finns det något speciellt med att behålla ursprunget och göra det så bra det går, jag triggar på utmaningen helt enkelt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
Helt med på dina tankar! Det är coolt när du får bilen gå som fan, och sen när frågan kommer upp- " Näe, det är bladfjädrar vetu.." _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||||||
Citat från Maz:
Bra tankar. Ide/tanke gör stagen justerbara i höjdled vid hjulen. Hittade detta, intresankt. https://www.youtube.com/watch?v=a-VB https://www.youtube.com/watch?v=nBUo _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||||
Hehe vet inte varför jag engagera mig... Jag kan uppenbarligen inte nått om dessa bakvagnar. Men jag trodde jag förstod vaför du ville ha staget, men nu vet jag inte riktigt när du säger att du har stum bussning. Att fjädern även är en länkarm är jag med på, men vad är det du vi åtgärda? Som jag fattat det så vrider sig axeln på fjädern och kardan vinkel blir tokig. Är detta huvudanledningen till staget? _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||||
Att fjädern är en länkarm är en flexibel sanning, den är ju faktiskt gjord av fjäderstål Det finns flera egenheter med en bladfjäder: Kraften från acceleration och bromsning kommer att vilja vrida fjädern, och fjädern kommer att så fort den får möjlighet att vilja vrida tillbaka sig. Fjädern är i normalläget en båge och axeln sitter fast på den med u-byglar, vid infjädring kommer bågen att rätas ut ( bakre infästningen är en form av schackel som medger att fjäderbladet kan räta ut sig ) och avståndet mellan axeln och främre fästet kommer att öka. Bakaxeln sitter alltså inte alls fast på samma sätt som en axel förankrad med riktiga länkarmar, den rör sig åtskilliga mm i olika riktningar beroende på om det är acc, broms, sväng, in/ut fjädring eller flera av dessa samtidigt. Mitt största problem just nu, som jag hoppas minska med mina stag, är att är att axeln vrider fjädern vid hårda starter, när fjäderkraften är starkare än drivkraften fjädrar den tillbaka och drivkraften kommer återigen att vrida fjädern, och så håller det på till hastigheten ökar och fjäderkraften orkar hålla mot drivkraften. Bakhjulen studsar vid start och tvingar mig att släppa gasen för att inte rycka sönder något. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
Intressanta uppdateringar. Tror det blir bra med Panhard staget och det nya stagen till bladfjädrarna bör ju minska problemet med rörelser i bakvagnen som på den intressanta filmen. Håller med dig om att det finns nått intressant med att få existerande konstruktion att fungera tillräckligt bra. På nått sätt kan man ju alltid kapa bort allt och bygga en ramkonstruktion med specialbyggda a armar fram och bak med en bra geometri och få en jättesnabb bil, men då är bilen lite mindre den bilen den var från fabrik och mer ett rambygge som råkar ha en gammal kaross. Skulle man vilja bygga en extremt snabb bil kan man ju utgå ifrån något annat på många sätt mer lämpligt än en gammal standardbil som min.
Fick hjulstuds i slutet av förra året vid start från stillastående och det slutade med att en yttre drivknut gick av trots att jag släppte av. Är dock inte säkert att det är enbart flex som kan orsaka det då min framvagn är enbart ledlager och en bärarm. Men det kan nog delvis vara flex i drivaxlarna eller nått i geometrin, har grövre dimension på yttre drivknut nu så jag hoppas det inte händer igen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||||||
Allt flexar, spelar ingen roll hur stumt det känns när det är olastat. Framför allt är det såklart drivaxeln i sig som vrider sig men även internt i växellåda och alla andra komponenter flexar ju mer eller mindre. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||
Tycker fortfarande du är på rätt väg med Mustangen...
Men nu kan jag inte släppa Ferarrin istället 4 Länk, Bladfjädrar och Coilovers ? Innebär att Bladfjädern är fast på axeln, och flytande i båda ändar ? Kan undra hur många vinare dom tömde nere i Modena, innan den lösningen var klar. Man undrar ju nästan om Bladfjädrarna fick vara kvar, bara för att slippa Panhard staget ? _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||||||
När jag var på Knutstorp blev det återigen tydligt, det som jag egentligen vet av erfarenhet men valde att ignorera, jag tycker inte om gatdäck på bana! Att hålla på med avkylningsvarv mitt i passet eller köra med mindre attack är inte min grej, kan jag inte ligga på ordentligt kan jag lika gärna stå i depå..
Alltså behövs det ytterligare en omgång fälgar och däck, letade länge efter 17*8 fälgar med ET0 hos någon leverantör i Sverige men hittade inget jag tyckte om eller så var de löjligt dyra. Det slutade med att jag beställde en omgång American Racing på Summit, med flygfrakt, tull och moms slutade de på 2922:-/st ( en leverantör i sverige ville ha 4600:-/st för samma fälg ). Fälgarna väger 10.7 kg och det känns helt ok i förhållade till mycket annat. Däcken kommer från Ralphs i Trollhättan, jag har alltid gillat Yokohama och ville testa A052 så det fick det bli, dimension 225/45*17, större är svårt att få plats med utan att börja såga i hjulhusen. Hängde på ett hjul bak, har inte bestämt om jag behåller den ljusgrå färgen eller.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
Grönt och guld funkar ju bra ihop...
Kanske värt att prova lite sån guld plastidip som jag har på mina cookie cutters? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||
Håller med om guld! Du får ta över stafettpinnen med guldfälgar nu när mina är sålda till A-traktorägare. :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||||
De där ska väl gå från ljusgrå till mörkare bromsdammsgrå efter lite användning (strukturen väl väl husera dammet bra).
Patina efter rätt användning är ju inte fel och eftersom du lär flytta runt hjulen lite random så blir alla jämnt skitiga |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Ojojoj! Så rätt och så snyggt med de där fälgarna! R-däck blir nog perfekt nu när allt annat är uppgraderat. Du har ju dessutom några tuffa konkurrenter i slalomtävlingarna.
Men jag tycker att Mussen ser lite underlig ut i skenet från lysrören. Det ser nästan ut som om den är.... blank...och......ren. Men det är nog bara lyset! 😁 /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
+1 👍 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||||
3 röster på guld än så länge, vi får se om och i så fall vad det blir, men guld är snyggt, speciellt matt guld
Vill inte sabotera möjligheten för dig att ha kråmade fäljar, vi kan ju inte vara två som har det eller...
Jag kan med gott samvete säga att Mussen är riktigt skitig just nu, bilderna ljuger som en storfiskare som berättar om gäddan han fick för 20 år sedan Svkg's slalom 2022 är en väldigt öppen och totalt oförutsägbar serie, dessa bobbycars som har seglat in från sidan verkar kunna hota det mesta. 2022 blir troligtvis:
Tackar, PG med 997:an kör på A052 och de verkar både vara snabba och hålla bra, ska bli kul att testa, tw200, var går gränsen för r-däck, var inte det 180?
Tackar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 83, 84, 85 ... 129, 130, 131 >> 31 besök idag (364982 totalt) |