Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... , 129, 130, 131   >>
99 besök idag (364911 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Janne J skrev:
Niklas Falk skrev:
Ny kramsnö och nån minusgrad... Du hinner innan saltbilen


Min gårdsplan lutar ner mot garaget, jag skulle inte ha en chans att ens komma upp på gatan, har provat r-däck och snö så jag har ett visst hum om hur otroligt dåligt det driver


Jag har samma problem men tvärtom, jag kommer ur garaget med sommardäck men aldrig in igen förrän det blir barmark.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Mats Karlsson skrev:
Janne J skrev:
Niklas Falk skrev:
Ny kramsnö och nån minusgrad... Du hinner innan saltbilen


Min gårdsplan lutar ner mot garaget, jag skulle inte ha en chans att ens komma upp på gatan, har provat r-däck och snö så jag har ett visst hum om hur otroligt dåligt det driver


Jag har samma problem men tvärtom, jag kommer ur garaget med sommardäck men aldrig in igen förrän det blir barmark.

Fegisar! Det är kul att sladda.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Tack allesammans för trevliga hälsningar, det uppskattas



Tinsfci skrev:
Härligt Janne och grattis till att allt verkar lira!

Kanske lite tidigt, men får du nån känsla för om/hur ljudet förändrats med nya kammen och dina trevliga portningar?


Med snabeln påkopplad för att få ut avgaserna ur garaget låter den mest som en V8 kopplad via en pruttkudde
När den kommer ner på hjul igen får det bli lite torrgasande utanför garaget, det finns ju en tidigare video på det så det blir lätt att jämföra.



Kolja skrev:
Bara Sjuhäradsmålet i sig är en anledning - så god som någon - att ta del av dina kvalitetsvideos.

Bra jobbat Janne!


Jag upplever att jag pratar rikssvenska, när man sedan lyssnar på sig själv så är det något helt annat...
Kul att du uppskattar mina videos

bop skrev:
Härligt thumbs up

Ser fram emot resultaten från motorjobbet.


Svkg's Vårruset på Falkenberg blir den första riktiga värdemätaren, jag har loggar och film från 2023, nu ska vi se om det går fortare


För att knyta an till en fråga jag ställde om oljetermostat eller inte så gjorde jag så här:
Jag använder min Mocal adapterplatta med termostat, tog med mig den till Hydroscand och handlade andra adaptrar, de pressade också slangar med rätt kopplingar, är lite allergisk mot dessa bling-bling AN-grejor som finns överallt och vill hellre ha prylar som hör hemma på en skogsmaskin
Hydroscand i Borås får högsta betyg när det kommer till kunskap och service.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Dialekten är en viktig ingediens i dina videor, snåla inte på den

Då är vi två iaf som föredrar pressade oljeslangar Du skulle komma bra överrens med porsches 70-tals konstruktörer, min motor har pressade hydraulikkopplingar på allsköns märkliga ställen, som vakumslangar, oljeretur från vahusgasavskiljaren, förutom dom "vanligare" som oljekylslangar, turboretur, bränsleslang osv

Hoppas modifieringarna funkar bra, borde ju gå att se på loggarna ner för knutstorprakan hur prestandan är förändrad.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Här kommer 21 sekunders tomgång


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Ser snöfritt ut.... borde kunna ta sig upp för garaguppfarten nu.

Låter som den går fint!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Snyggt Janne! Måste oxå hitta adapter med termostat så jag kanske ska uppsöka samma leverantör?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Eldh skrev:
Snyggt Janne! Måste oxå hitta adapter med termostat så jag kanske ska uppsöka samma leverantör?


Speeding i Borås

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
safe skrev:
Ser snöfritt ut.... borde kunna ta sig upp för garaguppfarten nu.

Låter som den går fint!


Igår fanns det gatsopningsmaskiner ute!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 23



Kul att se att det går framåt Janne! Här är det en evig garagerenovering på gång innan jag kan börja skruva på bilarna. Men jag ser ljuset i tunneln.
En sak jag blev lite fundersam över var ditt låga varvtal på inkörningen. Jag har alltid fått lära mig att kammarna skall köras in på minst 1500 rpm. Sett nåt diagram som visar att krafterna är som högst på tomgång och vid högre varv, men att det finns ett område däremellan där man har ett kraftminimum. Sen kom jag på att du nog har rull-lyftare i den motorn, eller hur? Är rullkammar inte lika känsliga på inkörning som vanliga flat tappets?

_________________
Jan Dersjö
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Lowflyer skrev:
Kul att se att det går framåt Janne! Här är det en evig garagerenovering på gång innan jag kan börja skruva på bilarna. Men jag ser ljuset i tunneln.
En sak jag blev lite fundersam över var ditt låga varvtal på inkörningen. Jag har alltid fått lära mig att kammarna skall köras in på minst 1500 rpm. Sett nåt diagram som visar att krafterna är som högst på tomgång och vid högre varv, men att det finns ett område däremellan där man har ett kraftminimum. Sen kom jag på att du nog har rull-lyftare i den motorn, eller hur? Är rullkammar inte lika känsliga på inkörning som vanliga flat tappets?


Rullyftare är ju mycket mindre känsliga.
2000 varv är vad jag hört och att anledningen är att det ska bli ett högre oljeflöde för god smörjning av lyftarna jämfört med tomgång.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 23



safe skrev:


Rullyftare är ju mycket mindre känsliga.
2000 varv är vad jag hört och att anledningen är att det ska bli ett högre oljeflöde för god smörjning av lyftarna jämfört med tomgång.


Läste på lite och Competition Cams rekommenderar 2000-2500 rpm dels för att få bra oljeflöde som du säger, dels för att få rätt rotation på lyftarna under inkörningen. Vilket av uppenbara skäl inte gäller vid rullyftare. Men jag har helt klart ett minne av att jag har sett ett diagram som visar hur krafterna sjunker vid dessa varv också. Så det finns flera skäl till att hålla upp varvet vid inkörningen. Även om det oväsnas och håller på. Det rekommenderas även att pendla lite med varvet och inte ligga på exakt samma varvtal hela inkörningen.

_________________
Jan Dersjö
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Lowflyer skrev:
Även om det oväsnas och håller på. Det rekommenderas även att pendla lite med varvet och inte ligga på exakt samma varvtal hela inkörningen.


Ja, konstant varvtal är inte super.
Egentligen så tror jag det viktiga är att inte ligga på för lågt varvtal. Man kan, som man helst vill, direkt åka ut och köra in motorn, om man tex bytt kolvringar och honat cylindrar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Detta har jag försökt att läsa på lite om eftersom jag har just detta framför mig.

Vad jag fått fram så bör man inte köra ut direkt om man (som jag) bytt "allt".
Rätta mig gärna om jag har fel.

1. Först inkörning kammar (inte rullkam då) på varvtal kring 2-2500 i cirka 20 minuter. Ingen
varmkörning på tomgång utan direkt upp i varv!
Det säger sig självt att smörjning vid ihopsättning är viktigt...
Detta för att kammar och lyftare måste "slita" in sig mot varandra. Oljan kan aldrig
hålla en smörjfilm på kontaktytan utan den uppgiften hamnar på zinc- och fosfor-additiven i
oljan som bildar ett offerskikt när belastningen är som högst. (Man kan se på mina nya ventil-
shims att ytan är fosfaterad för att främja bindning av additiverna så att "inslitning"/polering
kan ske kontrollerat.) Bäst förutsättningar för detta får man vid ett förhöjt, någorlunda jämnt, varvtal.

Detta första är däremot tvärtemot vad kolvringarna/cylinderloppen behöver - men den smällen får man ta eftersom kammar annars löper stor risk att gå ner sig.

2. Därefter ut på väg för inkörning av ringarna, helst direkt eftersom motorn redan är varm och man då undviker mer körning utan belastning.
Nu med gradvis ökande belastning i form av "fullgas"-accelerationer upp till högre varvtal
och sedan avsläpp.
Inte maxvarv direkt utan först upp till runt 4000, därefter ökande för varje acceleration.
Sista accelerationen upp till i närheten av toppvarv, dock inte till varvstopp.
Totalt cirka 8-10 accelerationer.

Accelerationerna är till för att bygga upp cylindertryck som trycker ut ringarna mot cylinderväggarna ordentligt.
Detta förhindrar glasering av väggarna som annars är en risk.

3. Byte olja o filter, kontrollera/justera ventilspel. Klart.

/Slut på trådkapning/

Sorry Janne!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Jag ser det inte som trådkapning, jag ser det som att dela med sig av kunskap thumbs up

I mitt fall är det precis som ni skrivit, rullyftare behöver ingen inkörning, och allt annat är detsamma vad det gäller vippor, ventiler, mm.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Christian Jansson skrev:
Detta har jag försökt att läsa på lite om eftersom jag har just detta framför mig.

Vad jag fått fram så bör man inte köra ut direkt om man (som jag) bytt "allt".
Rätta mig gärna om jag har fel.

1. Först inkörning kammar (inte rullkam då) på varvtal kring 2-2500 i cirka 20 minuter. Ingen
varmkörning på tomgång utan direkt upp i varv!
Det säger sig självt att smörjning vid ihopsättning är viktigt...
Detta för att kammar och lyftare måste "slita" in sig mot varandra. Oljan kan aldrig
hålla en smörjfilm på kontaktytan utan den uppgiften hamnar på zinc- och fosfor-additiven i
oljan som bildar ett offerskikt när belastningen är som högst. (Man kan se på mina nya ventil-
shims att ytan är fosfaterad för att främja bindning av additiverna så att "inslitning"/polering
kan ske kontrollerat.) Bäst förutsättningar för detta får man vid ett förhöjt, någorlunda jämnt, varvtal.

Detta första är däremot tvärtemot vad kolvringarna/cylinderloppen behöver - men den smällen får man ta eftersom kammar annars löper stor risk att gå ner sig.

2. Därefter ut på väg för inkörning av ringarna, helst direkt eftersom motorn redan är varm och man då undviker mer körning utan belastning.
Nu med gradvis ökande belastning i form av "fullgas"-accelerationer upp till högre varvtal
och sedan avsläpp.
Inte maxvarv direkt utan först upp till runt 4000, därefter ökande för varje acceleration.
Sista accelerationen upp till i närheten av toppvarv, dock inte till varvstopp.
Totalt cirka 8-10 accelerationer.

Accelerationerna är till för att bygga upp cylindertryck som trycker ut ringarna mot cylinderväggarna ordentligt.
Detta förhindrar glasering av väggarna som annars är en risk.

3. Byte olja o filter, kontrollera/justera ventilspel. Klart.

/Slut på trådkapning/

Sorry Janne!



Jag tycker du har rätt i princip. Men jag tycker också att man kan kombinera kammens inkörning med inkörning av ringarna bara man håller uppe varvtalet.
Jag baserar det på att jag TROR det viktiga är "högt" varvtal för oljeflöde Jättehöga varvtal kan man kanske undvika under första kvarten.
I praktiken så tror jag man hinner få kammarna inkörda medan bilen kommer upp i temp och man kontrollerar läckage och annat.


Jag tror på ett väldigt tidigt oljebyte och ett till efter några tiotals mil, allt för att få bort skräp som kan funnits i motorn efter bygget (eller kvar från något ras) och sånt som kommer från nya delar som sliter in sig.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Har man inte högre öppningstryck på avgasventilen om man ligger på last?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det kan man säkert få.

För min egen del kommer jag inte ge mig ut på väg
förrän efter de första 20 minutrarnas inkörning, jag litar inte på att jag ute i trafik
kan uppnå 20 minuter med jämnt varvtal utan större variationer eller last.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Äntligen fanns det tid och väder för en provtur.
Hade redan tidigare på känn att något inte stod rätt till och dessutom beslutade sig mitt begagnade batteri att ge upp så jag har medvetet legat lågt.

Efter första rundan på några kilometer var det klart att något var generalfel, allt över tomgång var helt knas, det kändes som jag tappade flera cylindrar bara jag gasade på lite.

Kopplade in min OBD1-läsare och körde en cylindertest, resultat = ok, alla 8 är med och jobbar.
Sedan kopplade jag in tändinställningslampan för att kolla grundtändläget, det var helt galet och beror säkert på att jag har trasslat till det när jag skruvat åt fördelaren. Justerade till 12° födp med spout urkopplad på ECU'n.
Efter det blev det en ny tomgångsinställning med urkopplad IAC ( idle air control valve ) till 600 varv, bortkoppling av ECU'n i 20 minuter och sedan en ny testrunda.

Denna gången gick det bättre och jag körde ca 3 mil, lugnt och försiktigt för att se att allt fungerade och höll tätt, avslutade med att sno åt mig en kaffe hos min kompis Anders:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Härligt!
Passerade Kinna på väg hemifrån landet igår, tänkte vore kul med ett garagebesök! Men familj med med trötta ungar så får ta någon annan gång.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Underbart att se bilen ute Janne!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... , 129, 130, 131   >>
99 besök idag (364911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande