Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 129, 130, 131 >> 146 besök idag (364803 totalt) |
Bilbytardag!
Väldigt trevligt tilltag, detta!! Man stirrar sig lätt blind på sin egen bil - nyttigt och skitkul att uppleva en annan bil och jämföra! Vi möttes upp vid lokala Porsche-återförsäljaren där våra gammelbilar fick spegla sig i glasfasaden - till glädje för det övningskörande paret som hade förlagt sin lektion till samma parkering. Jag har ju fått möjlighet att provköra Jannes fina Musse tidigare, men det var dels en kort tur, dels har Janne ändrat och uppdaterat bilen flera gånger sedan dess. Från Viareds industriområde anträdde vi färden mot Seglora. Vägen mellan Borås och Seglora är en relativt bred väg med många svepande partier. Inför färden talade vi kring Fredriks upplevelse av styrningen - inför dagen hade Janne spänt upp snäckan jämfört med tidigare och nu var frågan hur jag skulle uppleva styrningen. Mellan de svepande böjarna upplevde även jag ett "dödläge" i mitten, innan bilen hungrigt svängde in i böjarna. Absolut inget glapp, bara ett läge där rattrörelsen inte märks i bilen. Även min känsla är att detta är en funktion/konsekvens av snäckan och styrarmarnas geometri - förmodligen klart fall av "gilla läget" om man inte skall göra om hela framvagnen! Ett kort stopp gjordes vid Seglora kyrka för att jämföra och bestämma fortsatt färdväg. Detta var kul - mera! Vi beslöt oss för att köra mot Hyssna via Hålsjöarna. Betydligt smalare och krokigare väg. Här fick vi köra med insidan också - väldigt gott om gångtrafikanter. Men - här trivdes Mussen! Från en böj direkt in i nästa - härligt! Styrning och vridstark motor i en fin kombination! Fikapaus i strålande solsken vid Lilla Hålsjön - gott om fika och kaffe med två kaffekorgar. På vägen hemåt via Sätila/Fotskäl/Björketorp gavs chans till kurvtagning i lite högre hastigheter och jag får säga att bilen inger förtroende - den hänger i väldigt bra utan några olater! Sammantagna intryck: - Imponerande väl utsorterad väghållning och bakvagnens stela axel och bladfjädrar hålls i schack väldigt bra! Ojämnheter i vägen sväljs kontrollerat utan att bilen för den delen är mjuk. - Kvick instyrning! Känslan i framvagnen är annorlunda mot min bil (vi liknade det lite vid motorhuvarna ) - den känns "högre upp" från asfalten där BMW:n upplevs närmre/lägre. - Bromsarna är ju under utveckling än så länge så de behöver jag kanske inte fördjupa mig i, här finns det lite mer potential i pedalkänsla. - V8-an passar ju perfekt ihop med bilen. Alldeles lagom med klipp och vrid! Så här glad blev Janne när han fick sätta sig i sin bli igen - och det måste ju om något vara ett högt betyg! Tack för chansen att provköra din härliga bil, Janne! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Ibland kan det vara skönt att åka lugnt och fint med AC, farthållare och gott om plats _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Knutstorp med SVKG är en riktig pärla i vardagen, underbart arrangemang med mycket körning och massor av trevliga likasinnade.
Jag, PG och Klingan åkte ner till Knutstorp dagen innan för att slippa stå upp i svinottan, PG hade bokat B&B några kilometer utanför Kågeröd. Redan innan avfärd behövde PG meka lite för att få dämpinsatserna att sitta ordentligt, förra gången fick han gult kort och ville inte riskera utvisning.. På väg in till Munkagårdens B&B: Förutom grusvägen var det helt fantastiskt, rekommenderas starkt! På kvällen var det grillning vid banan och promenad runt varvet med djupa analyser av spårval. Morgonen efter bjöds vi på fantastiskt väder: Klingan och PG laddar med frukost: Vid 9-tiden var alla förberedelser klara och vi släpptes ut på banan, redan första passet putsade jag förra årets tid med 3 sekunder. Efterföljande pass gick tiderna åt fel håll och bilen gick inte att känna igen, misstänkte att jag bara åkte med en 7-cylindrig motor och mycket riktigt: Lös tändkabel betyder ca 2 sekunder sämre varvtid Lätt fixat och nu känner jag igen draget igen, förra årets snabbaste tid var 1,18,7 i år körde jag på 1,15,2. Vinterns uppgraderingar har verkligen gjort nytta! Vill ni åka med? Det finns detaljer att jobba med, främst i framvagnen och även bromsarna, som skulle göra stor skillnad på tiderna, mer om detta kommer senare _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||
Det ser väldigt skönt och avslappnat ut! Vet inte om det är pga det låga varvtalet på motorn som man invaggas i något lugn. Med en ylande 8000 rpm spis hade man nog fått en annan känsla. Skönt med bottendrag så man kan koncentrera sig på spårval istället för att sitta och växla hela tiden!
Ja, man blir inte så lite avis... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||||
Tar det väldigt lugnt på rakan, har ju inte börjat sortera ut bromsarna ännu efter att jag hittade problemet med pedalen så där finns det tid att kapa när jag är färdig
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Detta var en liten smakbit av att leva på existensmaximum, väldigt trevligt, vill dit oftare!
Ändå är jag genomblöt efter några körpass... Det är synd att Klingan själv ska sätta nivån för hur snabbt man kan köra med bobbycars, nästa år kanske..
Tackar _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Janne, dina garageinlägg är verkligen 'next level' vad det gäller uppdateringar!
Ordning på cambern kommer garanterat göra gött. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Janne!
Jag var redan kär i din bil innan, nu har jag blivit kär i ditt garage också /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Om nån har en gopro att låna ut så har jag ett riktigt stabilt sugkoppsfäste du kan låna och sätta på dörren med en förlängare så kameran kommer ut ca 30 cm från dörren för att filma hur framhjulet beter sig vid slalom.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Den ser jag också fram mot! Det har blivit så att nästan varje körning på konbana har samtidigt varit test för någon ny ide. Vi ses
Tackar ödmjukast
Då är vi två, jag är också rätt förtjust i mitt garage
Jag har 2 st Goprokameror och sugproppsfäste, kanhända blir det en sådan film från finalen... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Jösses vilka fina bilder du delat från er vistelse i skåne
Sedan stämmer jag in i kören ang dina uppgraderingsfilmer, helt fantastiska BTW: du har inga camberchims för 944 ? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 129, 130, 131 >> 146 besök idag (364803 totalt) |