Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 129, 130, 131   >>
87 besök idag (364744 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Imponerande hur du ligger i!

Smidigt med bänkstativ! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Även om jag bara ägt en liten blazer -96a, S-10? samt urdålig på jänkare rent generellt. Men! Det är här är en skön tråd, tack Jannne!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Christian Jansson skrev:
Imponerande hur du ligger i!

Smidigt med bänkstativ! thumbs up thumbs up thumbs up


Instämmer med Christian! thumbs up thumbs up

Imponerande jobb Janne, både med tanken och början med bakaxeln.
Ska bli intressant att se hur bilen blir i Sprinten med ny utväxling, jag tror jag får kolla på dina in-car-filmer igen för jag vet med mig att när jag provkör din bil så är jag nog inte tillräckligt van vid var du har effekt och vridtopp för att maximera körbarheten.
För i Sprint så är körbarheten viktig, så bilen blir lugn och tydlig i reaktionerna

Fortsätt med så bra uppdateringar!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Imponerande hur du ligger i!

Smidigt med bänkstativ! thumbs up thumbs up thumbs up


Tackar

Ja, det är sådana detaljer som gör mekande så mycket lättare, diffhuset är åbäkigt att jobba med när det ligger löst på bänken, i stativet är det typ 100 gånger smidigare.

Benjamin E skrev:
Även om jag bara ägt en liten blazer -96a, S-10? samt urdålig på jänkare rent generellt. Men! Det är här är en skön tråd, tack Jannne!


Tack så mycket, kul att det uppskattas

Figgz skrev:


Imponerande jobb Janne, både med tanken och början med bakaxeln.
Ska bli intressant att se hur bilen blir i Sprinten med ny utväxling, jag tror jag får kolla på dina in-car-filmer igen för jag vet med mig att när jag provkör din bil så är jag nog inte tillräckligt van vid var du har effekt och vridtopp för att maximera körbarheten.
För i Sprint så är körbarheten viktig, så bilen blir lugn och tydlig i reaktionerna

Fortsätt med så bra uppdateringar!


Vill gärna att du fortsätter köra min bil då och då, den feedbacken jag får är mycket värdefull och dessutom är det lite lagom irriterande och samtidigt triggande att du är snabbare än mig i min bil

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Dags för byte av kronhjulet:
Lossar skruvarna nästan helt och använder dem för att knacka av själva kronhjulet från diffen.


Skillnaden på 3,0 ( till vänster ) och 3,8 är inte bara antalet kuggar, i och med att 3,8 har färre kuggar på pinjongen så blir den mindre i ytterdiameter och då måste kronhjulet vara högre för att allt ska hamna på samma ställe i diffhuset.


För att dra på 3,0 kronhjulet på diffen sätter jag dit alla bultar och drar dem korsvis lite i taget till det att kronhjulet sitter dikt an mot diffen. Efter det tar jag bort bultarna, gör rent dem och momentdrar med Loctite på gängorna.


Sedan var det dags för pinjongen:
Skruvade isär och lade upp delarna för inspektion:


Här dyker det upp något som inte stämmer:



Sådana strimlor ska inte finnas inne i pinjongen. Letar vidare och hittar att det kommer från ett av kullagren:


Jämförelse med ett beg original kullager:



Jag har inte haft en ring som komprimeras mellan lagren utan en solid distans och när man tittar på den syns det tydligt att den blivit skadad på ena sidan.



Konstruktionen är original en lösning med en crush sleeve som sitter mellan de koniska kullagren och vid montering drar man så hårt att den deformeras ända till man uppnår rätt rotationsmoment.
Jag valde när jag byggde axeln att använda en solid distans som noggrant provas ut för att få rätt rotationsmoment, fördelen med detta är att du kan demontera och montera samma grejor utan att behöva byta crush sleeve varje gång.

Någonting har inte matchat mellan distansen och kullagret vilket har gjort att kullagrets hållare har fått stryk. Kommer att undersöka detta noga för att inte detta ska hända i framtiden.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
För att demontera lagret från pinjongen behövdes mothåll som var tunna nog att komma mellan lagret och själva pinjongen.
Fram med en bit vinkeljärn och fräsa bort precis så mycket som det krävs för att få bra anläggningsyta men inte minska styrkan.



Då är det bara att göra en till..



30 minuters tillverkning av mothåll, sedan tar det 30 sekunder att pressa av lagret:





En rörstump får vara mellanlägg när nya lagret ska dit, Julas press för 2199:- är värd varenda krona, mitt gamla hemmabygge åker i skrotlådan ( och kanske återuppstår som något helt annat )


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Har kollat lite noggrannare på lagret som var skadat, hade valt att använda en solid spacer och shims för att få rätt förspänning på pinjonglagren, i original är det en hylsa som kollapsar ( crush sleeve ) när man drar åt pinjongmuttern. Här är en gif som visar konstruktionen:



När jag mäter axeln får jag detta:



När jag mäter en ny original crush sleeve:



Några tiondelar i skillnad, känns rimligt.

När jag mäter en eftermarknads solid spacer får jag detta:



Helt plötsligt pratar vi över en millimeter i skillnad

Med en ny crush sleeve ser det ut så här:



Med eftermarknads solid spacer:




Jag misstänker att den dåliga passformen har gjort att spacern suttit snett och kommit i kontakt med lagret och börjat skava. Dessutom är spacern ganska tjock i godset vilket inte förbättrar passningen.

Funderar på att gå tillbaka till original crush sleeve.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Kör på orginal, det hade väl varit en sak om man är inne och byter utväxling inför varje tävlingshelg men riktigt där är du väl inte ännu.
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 277



Annars så skymtar man ju en universal spacer-tillverkningsmaskin här i bakgrunden

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Nice!

En extra axel så du kan kastbyta mellan kanske?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2150



Förr i tiden körde ju hot rodders med Halibrand Quick change bakaxel, där de kunde byta drev på banan utan att ta loss bakaxeln. Vet inte om det finns någon modern variant? Är kanske inte så billiga heller

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Rikard L skrev:
Förr i tiden körde ju hot rodders med Halibrand Quick change bakaxel, där de kunde byta drev på banan utan att ta loss bakaxeln. Vet inte om det finns någon modern variant? Är kanske inte så billiga heller
Inte gratis men vad är det?
https://wintersperformance.com/application/files/1416/3128/7351/2021_H . . . .
Men sen tillkommer ju alltid diverse (varför ha en quickchange om du bara har ett set drev etc etc)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



Varför krångla till det ? Åttatummaren är ju av Hotchkisstyp med utbytbar klump, så det är ju bara att skaffa en eller flera extraklumpar med olika drevning. Nackdelen är väl att det inte är direkt billigt, i synnerhet om man ska ha en diffbroms i alla.

_________________
Kai Anttila
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Hotchkiss-typ ?





Franskt tungt maskingevär.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



patrikh skrev:
Annars så skymtar man ju en universal spacer-tillverkningsmaskin här i bakgrunden


Jag tänkte precis samma, varför krångla till det?
Såg förhålladnevis enkel ut, bara en stor ring med lite bättre passform än eftermarknadsdelen?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
"universal spacer-tillverkningsmaskin" japp, helt rätt, maskinen finns och det hade inte varit svårt att göra en ny spacer men... det är inte bara en spacer, titta på bilden med skjutmåttet, där ligger också en påse med shims som ska användas för att matcha in avståndet perfekt, dessa är lika usla i passformen som spacern.

Nej, i detta fallet kommer jag att gå på original.

Sedan måste jag säga att ni är ena goa gubbar med förslag på sätt att byta utväxling på en kafferast, era resonemang fick mig att tänka på: norrlandsväxel, vilken genialisk uppfinning, dubbla utväxlingar i bakaxeln, var tog den vägen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Helt rätt Janne! Det var min första tanke när jag såg dina bilder på eftermarknadslösningen -
"-Har shimsen lika dålig passning?". Bra beslut!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Alla delarna som ska bli en komplett pinjong:



Tar en genväg och trycker ihop allt i pressen:



Efter att ha dragit åt muttern så hårt att crush sleeve börjat kollapsa drar jag lite i taget och kollar rotationsmotståndet, efter en stund är jag framme på vettiga värden, lite drygt 1Nm ( japp, det stämmer )



Komplett enhet klar för nästa steg, o-ringen inte monterad ännu, kommer att behöva plocka bort hela pinjongen från huset någon gång till och då är det onödigt att den är med just nu.



Mellan pinjongen och huset sitter det ett shims som bestämmer djupet på pinjongen, jag tar det som satt i den här kombinationen tidigare som start, sedan när jag kollar ingreppet med märkpasta kan det hända att jag får byta shims för att få rätt avstånd.



Pinjongen monterad på huset:



Momentdrar bultarna till kronhjulet, 60lbs/in.



Lägger i den kompletta diffen med lager och justeringar, monterar överfallen provisoriskt.



Upptäcker att något tar i, denna kombinationen har inte varit monterad tidigare så jag är inte förvånad, förra gången fick jag slipa i huset för att få frigång..



Några av rörsprintarna sticker ut lite och tar i pinjongen, får ta fram slipmaskinen och putsa lite på dessa, beroende på hur injusteringen blir kan det behövas mer justeringar.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Gillar din tråd

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



dubbel

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 103, 104, 105 ... 129, 130, 131   >>
87 besök idag (364744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande