Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 127, 128, 129, 130, 131   >>
46 besök idag (364858 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
MaZ skrev:
Christian Jansson skrev:
Skönt när det är medgång!

Otaliga gånger man kämpat med brustna bultar
som suttit som berget och diverse bits och grispickar bara gått runt.


Eller gått av och fastnat...


Försöker glömma alla misslyckanden och bara komma ihåg den triumfartade känslan när det faktiskt lyckas


super7 skrev:
En sak som jag har lärt mig av motorbyggare i bekantskapskretsen. Det skall vara harmoni
i grejerna... inte för våldsamt av nått tex: portning, kammar etc... lite lagom av allt.

Och det ser det ut att bli här thumbs up


Ja, det är precis min tanke, lagom är ett underbart ord, att maxa allt skapar oftast en massa oönskade bieffekter som kostar både tid och pengar att lösa. Hela bilen handlar i mångt och mycket om att göra lagom stora förändringar som gör den snabbare, om jag sedan kunde lära mig köra också så hade det kunnat bli riktigt bra




Sidoprojekt 1:

Röret till oljestickan sitter löst, anledningen är ( har ni sett videon så vet ni ) att stickan är flyttad för att motorn måste ha ett oljetråg med sumpen framåt. Jag borrade ett hål i frontkåpan och knackade ner röret, det sitter normalt med presspassning i blocket och jag hoppades att det skulle fungera här också, det gjorde det inte... godset är för tunt och det blir för lite material för att presspassningen ska fungera.

Objektet ligger och ber om en ordentlig rengöring:



Objektets önskan uppfylld:



Tog en bit 6083 aluminium och satte upp i svarven och borrade ett 9.5mm hål, filade upp hålet i kåpan och spände fast biten med en skruv och en tving:



Var lite nervös när jag började TIG svetsa fast biten, har egentligen bara övat på en massa skrotbitar tidigare och nu var det skarpt läge med att svetsa aluminium. Valde att lägga all svets på insidan så ingen ska kunna stå och titta ner och säga " den som gjorde det hade inte sin bästa dag, var det du eller...?"



Från utsidan ser det riktigt propert ut, nu finns det mycket större chanser att få röret tätt:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499





Jadu... mätt i tum så är det bara ett kast på 0.1....
Nejdu, det var ingen höjdare, men däremot ska det bli riktigt kul att känna skillnaden på alla uppgraderingar sen i vår!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Bra jobbat med alusvetsningen - att svetsa insidan på aluminium som är marinerat i motorolja är försiktigt uttryckt en utmaning för vem som helst! thumbs up thumbs up thumbs up

När mitt tråg behövde svetsas lämnade jag bort det.

Svängningsdämpare som ger mer vibrationer är ju något alldeles extra!
Kanske tillverkaren som bara ville ge mervärde?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Christian Jansson skrev:
Svängningsdämpare som ger mer vibrationer är ju något alldeles extra!
Kanske tillverkaren som bara ville ge mervärde?
Det finns ju en minimal chans att den obalansen är noga anpassad för att motverka nåt annat i obalans, men den chansen är nog obefintlig

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Vad händer vid högre varvtal, finns det en möjlighet att vikten i dämparen gör så att gummit då flexar och den blir bättre balans? (jag har ingen aning men 60 rpm känns som lite för lågt varvtal för att den ska kunna göra sitt jobb?)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Jag har sett detta tidigare, det var därför jag kollade, den blir inte bättre med högre varvtal om man säger så..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Blir det eftermarknad nu? Fantastisk kvalisort.... thumbs down

OT: ser att motorn är externt balanserad, visste inte att det var så med 302W. Man lär sig något nytt!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Janne J skrev:


Jag garvade högt.

Min misstanke är att de konstruerat den där med tumstock och inte skjutmått.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Som hobbyklåpare på TIG-svets så lärde jag mig att göra ytan jätteren och för gjutet och skitigt, göra det över ett mycket större område än man tänkt sig.
Bra jobbat!

Svängningsdämparen var ju intressant!

Påminner mig om när jag var hos en motorbyggare som balanserade en V8 Scat vev. Han svor över att Scat gjorde sämst vevar och att han fick ta bort 250 gram på den.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag förstod inte riktigt det där när du sa något om kvalitet och "Made in USA" i samma sammanhang. Låg och ojämn brukar det vara...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Janne J skrev:


Det är nog inte detta som betecknas "bra skit" utan bara Skit. ...försöka hålla mig till original grejer.. fast vet iofs inte hur bra merikanska grejer är....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
bop skrev:
Blir det eftermarknad nu? Fantastisk kvalisort.... thumbs down

OT: ser att motorn är externt balanserad, visste inte att det var så med 302W. Man lär sig något nytt!



Har redan beställt en ny från Race Shop i Svedala, det är 50oz vikt på den så de är inte jättevanliga.

OscWan skrev:

Jag garvade högt.

Min misstanke är att de konstruerat den där med tumstock och inte skjutmått.


Lennart Mäkinen skrev:
Jag förstod inte riktigt det där när du sa något om kvalitet och "Made in USA" i samma sammanhang. Låg och ojämn brukar det vara...


Den är inte så gammal heller, inköpt på Hansen för några år sedan, sorglig kvalitet... men jag är inte förvånad längre, har nästan blivit på andra hållet, att jag blir glad när något uppnår åtminstone godkänt

safe skrev:
Som hobbyklåpare på TIG-svets så lärde jag mig att göra ytan jätteren och för gjutet och skitigt, göra det över ett mycket större område än man tänkt sig.
Bra jobbat!

Svängningsdämparen var ju intressant!

Påminner mig om när jag var hos en motorbyggare som balanserade en V8 Scat vev. Han svor över att Scat gjorde sämst vevar och att han fick ta bort 250 gram på den.


Jag var verkligen det där lilla extra petig med rengöringen och det lyckades förvånansvärt bra, nybörjartur?

Karva bort 250g på en vev för att få den i balans är mycket!

Michael Th skrev:

Det är nog inte detta som betecknas "bra skit" utan bara Skit. ...försöka hålla mig till original grejer.. fast vet iofs inte hur bra amerikanska grejer är....


Det som är bra kostar, en svängningsdämpare ligger runt 500$ från de kända märkena, och då ska den fraktas/tullas/momsas, slutar nog på 8000:- innan den är hemma.
Hänger lite på amerikanska forum och förvånas över hur mycket diskussioner det är om pris, lägsta möjliga verkar många gånger vara den viktigaste faktorn, inte undra på att leverantörerna jagar varenda $ i produktionskostnad.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
Figgz skrev:


Jadu... mätt i tum så är det bara ett kast på 0.1....
Nejdu, det var ingen höjdare, men däremot ska det bli riktigt kul att känna skillnaden på alla uppgraderingar sen i vår!



Absolut, 2023 var inget höjdarår när det kommer till kulturer, 2024 har potential att bli mycket bättre

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare




Dela gärna om ni känner att det kan finnas intresse

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Bra jobbat Janne!

Nu blev jag en gnutta avundsjuk, det är - liiite - smuttare att byta kam på en Windsor-motor än en S50....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Trevligt mysmeck Janne! thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Tack för filmen. Oljar man inte in kamaxeln innan man sätter den på plats, även om lyftarna har rullar?

_________________
Johan B
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare
blixten skrev:
Tack för filmen. Oljar man inte in kamaxeln innan man sätter den på plats, även om lyftarna har rullar?


Den är inoljad och i nästa avsnitt kommer du att se hur jag oljar in ännu mer

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



som alltid Janne, en underbar liten film thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104


Trådstartare


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 127, 128, 129, 130, 131   >>
46 besök idag (364858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande