Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Rätt däck, lagom grepp
1 besök senaste veckan (1894 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Spånar på däck dimensioner här. Tänker förstås initalt artt så brett som får plats är det som är roligast. Men - är det så? Tänkte efter ett par säsonger av roadsport och en tesked modsport att jag skulle lära mig köra bil och då är jag inte övertygad om att det är max grepp jag är ute efter utan snarare ett roligt däck. Lagom grepp och skapligt i pris - r-däck går bort just nu så jag tänkte typ semi-R och kanske lite smalare för att...ja för att det kanske är underhållande?

Så. Har jag roligast med 245, 225 eller 205? Har olika set fälgar som matchar de tre dimensionerna, vilka blir automatiskt roligast? Lutar åt rs595 just nu, eller ns2r eller... 1500kg bil och 200hk, ingen raket alltså.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Vad är det för bil?

Jag åker mycket på smala däck och precis som du säger så lever det lite mer och är bra förarövning och vem gillar inte att sladda . Dock skulle ja ta smala r-däck på bana över gat däck då gatdäck överhetter och blir för hala så det är inte roligt. R-däck är mycker mer förutsägbara och håller mycket bättre mot värmen.

Åker 195or på min roadsport miata och MR2 mk1. Testade både gatdäck och rdäck med mr2an på knutstorp för ett par veckor sen och rdäck va mycket roligare, gick att åka både snabbt och brett
Sen blir det motsägelsefullt när man tävlar i roadsport och konbana med smala däck men så får det bli.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Håller med ovan, lagom smala/breda rdäck är enligt min mening också att föredra, dom är så mycket roligare att jobba med banan, och man får som sagt betydligt mer konsekvent beteende. Har haft däck som nätt och jämt orkar med (205/50 15 på 1240kg bil), toyos r888 orkade inte med MPSC funkar utan att överhetta. Det är sjukt roligt eftersom bilen rör på sig en hel del när man är på gränsen och pressar, men nackdelen är att livslängden på däcken blir hyffsat kort,

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
BMW E46 325 - inget fancy alls.

Får ju med lätthet på 255 runt om men ärligt talat så känns 225 eller smalare vettigare. Tänker samma dimension runt om fö.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Däcken skall vara gjorda för bilens vikt. 225 skulle jag säga minimum på din bil

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Smalast möjligt utan att de överhettar eller viker sig typ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Passar på och lägger in en liten fråga här. Eftersom passligt billiga R-däck i 16" verkar börja vara ovanliga så hur skulle det funkka med samma bredd på 7"x16" och 8"x16" på en Porsche 944 n/a? t.ex 225/45-16 eller 215/50-16 runt om? (orig mått 205/55 225/50)

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mago
Linköping
Här sen Jan 2018
Inlägg: 58



Hej!

Jag körde BMW 325i e46 med R888 förra säsongen, 215/45 17 på original 1500kg bil och 192hk.
Funkade väldigt bra tycker jag, även i måttligt regn. En välbalanserad bil med förutsägbara däck.
Ingen raket som sagt men hänger med betydligt sportigare bilar på gatdäck.

Bilen är såld men R-däck+fälg finns kvar om du är intresserad.

Mvh Magnus

_________________
Magnus J 0 m @ n d e r

Mazda MX-5 NB -00
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag provade köra Michelin Energy Saver på bruxet, BMW e46 320 touring. 16" med 205 på 170hk/1500kg och kul hade jag på knutan . Sjukt konsekventa thumbs up . Men mitt råd är att ha rätt chassiesättning för däcken. Hade aldrig kunna tänka mig r-däck på den vagnen det hade fördärvat allt. Det hade blivit att skrapa backspeglar i marken, typ . Med det jag körde hade jag en otrolig harmoni i hjulupphängningen. Lätta hjul med mjuk chassiesättning mindre grepp blev härligt följsam bil men utan irriterande mycket krängning . Hade kanske kunnat tänka mig gå på 17 och 205 med något mer prestandaorienterat gatdäck alt. semi-r-däck fast då hade jag velat ha ett m-chassiet eller liknande. Mest för lite mer precission och för att ha lika kul

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Däck för banåka
Rätt däck, lagom grepp
1 besök senaste veckan (1894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande