Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 30 besök senaste veckan (36800 totalt) |
Apropå Jeep Cherokee. Vi går tillbaka till första inlägget:
Och ett lite senare inlägg:
Det ovanstående problemet var ett underligt sådant, och innebar bland annat att ingen ström gick till AC-kompressorkopplingen. Något jag märkte när jag skulle få ACn påfylld, och det inte gick att få igång kompressorn ... När bilen ändå stod still, kopplade jag bort vippbrytaren och testade att skarva ihop den sladd den kopplats på. Så fort jag kopplade ihop kontakterna, drog fläkten igång på full fart. Toppen! Om vi bortser från att jag stod utanför bilen med bilnycklarna på bänken tio meter bort. Hmm. En snabb googling på "C4 Corvette blower fan won't turn off" hintade åt att fläktkontrollenheten hade gett upp. En eller två sökningar till visade att ett "budgettrick" i USA är att köpa en kontrollenhet till en Jeep Grand Cherokee -93, eftersom det ska vara samma enhet. Jag kollade runt på en del olika siter, och det visade sig att det gick att köpa en kontrollenhet till Jeepen på Ebay för ett klart billigare pris, och då fanns enheten i Europa vilket ytterligare sänker kostnaden. Fläktkontrollenhet. Inte mycket mer att säga? Kontrollenheten levererades, och jag testade att koppla in den. När jag tog loss kontakterna visade det sig att kontaktstyckena är tänkta för 3+1 stift, medan kontrollenheten i bilen hade 4+2 stift. Kontrollenheten jag köpt har 3+1 stift. När jag kopplade in den nya enheten, fungerade allting som planerat igen. Det verkar helt enkelt som om någon tidigare ägare/mekaniker köpt/fått/blivit lovad fel fläktkontrollenhet, monterat den, konstaterat att felet kvarstod och tänkt "fuck it, jag får lösa det med en vippbrytare tills vidare". Men nu är det löst! Ett steg till mot en fungerande bil, nu är det bara dags att fylla ACn. Undrar om de fortfarande minns mig på AC-verkstan ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Jag har ett tag försökt komma på något att skriva som är i linje med fyndigheten som ofta återfinns i den här tråden. Men jäklar vad svårt ni gör det.
Två saker tar jag med mig från de olika eskapaderna. 1: John är en bra förebild för mig i mitt dagliga arbete. 2: Fredrik gör det otroligt svårt för mig att köpa bruksbil, något jag bland annat lade större delen av min semester på. Men varje gång jag kommer nära är det lite för vanligt och inte ens nära samma spelplan som Henriksson. Helst av allt hade jag hittat på något som var ett snäpp bättre, men jäklar vad han gör det svårt. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jag har faktiskt länkat till flera olika äldre, fyrsitsiga Ferraris på mobile.de. Framför allt 400an i USA, den som ser ut som en Ferrari Daytona i vuxenkostym. Kom igen, du vet att du vill! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Detta är en favorittråd, du har en otroligt underhållande ton och jag blir sugen på en Corvette med en massa småfel...
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Pontus du vågar aldrig.... https://tinyurl.com/y5qeoyvk _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
||||
Jag tackar för komplimangerna, och det är självklart uppmuntrat om ni vill hålla budkrig här i kommentarerna _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
+1 Jag tog en paus i läsningen och började kolla blocket efter billiga Corvetter med potential till frustrerande fel och obegripliga lagningar. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Eftersom lekbilen inte alls visade sig ha de fel besiktningskontrollanten informerade mig om (eller: jag kan inte, för mitt liv, återskapa glappet hen pratade om som "jättestort"), blev det Corvettemek i helgen.
Nya targalister till ovanför sidorutorna monterades, det lär inte lösa allt vatten som tar sig in i bilen vid ordentligt regn men lär definitivt inte göra någon skada. Enkel montering, utan lim (efter vissa rekommendationer på nätet). Skulle jag behöva limma, kan jag göra det senare. Lister på bil. Nästa jobb på listan var att byta stötdämpare. Redan i fjol tyckte jag att dämparna började bli trötta, och de har inte repat sig sedan dess. Min bil är dock utrustad med FX3-paketet; de elektriskt justerbara stötdämparna. Systemet i sig är ganska snyggt gjort, med "vanliga" ställbara dämpare (som man kan montera i banbilen) och ett ställdon bestående av en stegmotor monterad på varje dämpare som kontinuerligt justerar dämparhårdheten, allting efter vad en dator placerad bakom förarstolen bestämmer är lämpligt. Om jag fattat det hela rätt tar denna dator endast hastighet och av föraren valt läge som input, och justerar sedan. Primitivt, men enligt uppgift väldigt effektivt. Ja, ända tills dämparna ger upp hoppet ... FX3-dämpare med två främre ställdon. FX3-dämparna är inte så mycket dyrare än till exempel Z51-dito (sportpaket med hårdare fjädrar och dämpare), problemet är att ställdonen kostar minst lika mycket. Styck. Istället för kanske två tusen kronor per hörn blir det fem-sex (beroende på leverantör). Kostnaden känns inte riktigt proportionerlig mot vinsten, framför allt på en bil som ändå antagligen aldrig kommer bli ett samlarobjekt. När jag nu bytte dämpare bestämde jag mig så för att konvertera till Z51, men utmaningarna var inte helt slut där. Andra infästningar, tänker du? Nope, inte alls. Det enda jag gjort har varit att ta bort ställdonen i fram och tejpa fast dem inne i ramen i bak. Problemet var att få dämpare levererade till Sverige. Att köpa dem i Sverige, eller för den delen Europa, var inte riktigt rimligt. Priserna kunde utan problem vara de dubbla jämfört med amerikanska sidor, om det ens fanns original Bilsteindämpare att köpa. Jag testade mina numer vanliga importfirmor och amerikanska sidor, och stötte på patrull: stötdämpare räknas som gasbehållare och får därför inte flygfraktas. Båtfrakt? Finns inte. Jippie ... En frustrationssökning på nätet gav till slut RockAuto, som var så billiga att jag helt enkelt chansade. Det värsta som kunde hända var väl att jag låt ute med pengar i en månad eller två ifall det strulade ordentligt. Jag klickade ihop fyra dämpare, valde frakt och klickade på "Buy". Så långt allt väl. En timme senare fick jag en orderbekräftelse. Nice. Några timmar efter det fick jag ett fraktbevis med trackingnummer. Lovande! Sedan var det bara att följa paketet: Compton. Atlanta. Speyer. Hamburg. Malmö. Linköping. Efter en knapp vecka kunde jag hämta ett paket hos mitt PostNord-ombud. Woho! You've got mail! Bytet var egentligen ganska odramatiskt, förutom att jag var lite lat och inte ville montera av framhjulen när jag bytte dämpare i den änden. Bilen fick stå kvar på hjulen. Den oergonomiska arbetsställningen gjorde att jag nu känner mig som en perfekt Corvette-ägare; jag har ont i hela kroppen. Tydligen ska man inte krama sina däck och momentdra bultar flera timmar i sträck ... Nya stötdämpare bak och fram. Förhoppningsvis blir bilen ännu trevligare att köra nu. Det sista att fixa var drivningen till popup-lamporna. Mina popups har ett längre tag varit lite ... lynniga? Ibland fastnar de "fladdrande" någonstans halvvägs, och behöver viss övertalning för att verkligen flippa upp. Standardorsaken till detta verkar vara kugghjul och bussningar, som är gjorda i plast och helt enkelt slits ned. Okej, ganska enkelt. Att komma åt kugghjulet och bussningarna, däremot, är lite av en utmaning. Locket som täcker dessa delar sitter så klart längst in, så man måste ta bort hela motorn från lamphuset. Vilket kräver att man tar bort motorramen från lamphuset. Vilket kräver att man tar bort lamphuset från bilen. Jag är hittills uppe i tio eller femton fästelement, för att kunna lossa tre skruvar. Hade man vänt motorn, hade jag kunnat skruva loss locket med en gång och inte behövt lossa någonting. Men ja ja, det är ju roligt att skruva. Helgprojekt. När jag väl kom åt locket, visade det sig att just de skruvarna har 1/4" skalle. Tror ni jag äger något tumverktyg? Nope. Och som grädde på moset sprack rörsprinten man ska knacka ut, så jag måste hitta nya sådana (vi kan väl anta att den på andra sidan mår precis lika dåligt). Men sedan är bilen bra! Okej, jag har fler lister på ingång. Men sen! Och jag borde ta tag i ACn. Men sen! Och golvmattan. Och växelspaksknoppen. Och se över positionsljus/blinkers fram. Och ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Verkligen läsvärd tråd . Ser ju nästan ut som vad man kunde förvänta sig i början av tråden en del utmaningar och utan stora generalras . Gå ju bra detta och från mitt håll hade jag kunnat leva med det, speciellt med tanke på vilken charmig kärra det är .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det gick kanske sådär. Eller alltså: de nya dreven och bussningarna till popupsen sitter där och fungerar bra! På höger sida saknades dock fjädrar till elmotorns kol (de hängde bara kvar genom uppbyggda kakor av de numer pulveriserade gamla bussningarna), så den snurrar så klart inte alls. På vänster sida ... Det hela är lite oklart. Motorn beter sig som att jag lyckats fasvända den, eftersom den öppnar när jag slår av lysena och stänger när jag slår på. Just nu opereras popups genom att jag öppnar huven och skruvar upp dem manuellt. Jag ska ta tag i det där. I övrigt har bilen kört konbana i Furulund (ja, jag var med), börjat tända "Service Engine Soon"-lampan igen (jippie ...) och jag ska fixa överlämning av en list till bakrutan i mitt arbete för att göra bilen vattentät. Videos från konbanekörningen kommer inom rimlig tid. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Tackar! Nej, hittills har bilen inte varit särskilt dyr egentligen. Det tog någon månad att hitta Optispark-felet, men med mer erfarenhet hade det gått markant snabbare. Och hittills är det bilens största haveri. I helgen fick bilen sträcka lite på sig igen, då jag körde den ned till Skåne och provade konbana i Furulund. Vi diskuterade olika lämpliga liknelser för att köra Corvette i den banan, och jag tror att Simons analogi vann: "Det är som att ta med en 'big effin' hammer' till en fäktningstävling - det är knappt ens ett vapen men kommer ändå utdela en massa skada". Vi kan väl säga att jag under banvandringen stod och tittade på flera ställen med frågan om jag över huvud taget skulle ta mig igenom vissa portar. Och hundraåttiogradershögern såg ut att behöva åtminstone ett omtag. Trepunktsvändning är inte snabbt ... Första varvet kördes med Simon som kartläsare, och det mest spektakulära var väl när vi kom just till hundraåttiogradershögern och Simon halvvägs in i svängen gjorde (den helt korrekta) observationen att "det här kommer ju inte gå". Då tog jag fram mitt hemliga vapen: GM Small Block. Högerfoten kan minska svängradien i de flesta kurvor, när man stängt av antispinn och har dåliga bakdäck! Förutom att min bil inte är helt förtjust i kökörning, och definitivt inte att först köa och sedan köras på fullgas i cirka 40 km/h, och därför ibland drog med mig på sightseeing i Furulundstrakten, avlöpte allting smärtfritt. Jag fick till och med ett set ganska representativa tider med 58.5, 55.3 och 57.8 (sista med kon)! Med bästa tiden på 49.8 eller liknande är jag helt nöjd, eftersom jag egentligen inte brydde mig så mycket om tiderna. Jag letade ett flyt, snarare än bästa möjliga tid. Och hjulspinn är ju roligt, och hjälper flytet. Furulund. Om vi jämför helgens körning med mina varv i Kalmar i höstas kan vi se a) effekten av att sådär, ha stötdämpare som gör någonting, och b) effekten av att ha lite körerfarenhet. Kalmar. Nästa blir att försöka fixa det där lamporna, och fixa en felkodsläsning igen. Förhoppningsvis är det ett nytt/annat fel. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Jag vill minnas den exakta formuleringen som: "Som att ta med en BFH till en fäktningstävling. Du kommer garanterat inte att vinna, men du kan känna dig rätt säker på att någon kommer att få ont." _________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||||
Det låter rimligt, och mycket mer elegant. Till skillnad från en BFH, som inte är så elegant. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Nu har jag i alla fall en fullt fungerande strålkastare!
Vänster motor till popupsen gick ju "ur fas", ned när den skulle gå upp och upp när den skulle gå ned. Jag kan nu, efter vissa tester, konstatera att motorerna är riktningskänsliga vid montering. Strålkastarmotor till Corvette C4. På bilden ovan ses en strålkastarmotor till en sen C4, och man ser också den inringade delningslinjen där man delar och tar isär motorn. I ringen syns också en "tab" på den sida som monteras lös (den utan elkontakt), jag hade monterat motorn 180 grader fel och tabben satt därför på baksidan. Jag trodde verkligen inte att problemet låg där, men valde ändå att korrigera allting till "så som det var innan Fredrik gick lös på bilen" för att kunna felsöka ordentligt. Döm om min förvåning när strålkastaren helt plötsligt gjorde vad den skulle! Med ens slapp jag valet mellan "belys innerskärmarna" och "visa alla varför popups alltid är i nedfällt läge", utan jag kunde använda bilen som planerat. Nice! Höger sida dock ... Mina hemmamekade fjädrar till kolen duger tydligen inte, utan motorn är lynnig. Fungerar ungefär hälften av gångerna. Var kan jag hitta fjädrar till motorkol, ungefär 4 mm i diameter? Säger någon fjädrarna i kulspetspennor, får jag göra er besviken och meddela att de är precis över 5 mm och inte fungerar bra. Det kan vara sådana som sitter där nu ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Jag hade ju gissat att Karma kan ha fjädrar till kol. Vet inte hur gärna de hjälper till med småkunder numera.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
När jag skulle ha två extra trottelretur fjädrar köpte jag från fjädrar.se, dom hade en massa varianter att välja mellan.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Kanske ute och cyklar men tänker på RC-bilar. Där kanske kan finnas nt fint att hämta. Eller kanske ännu längre skott, bilbana.
Bisats: Det jag får i skallen var en kille som skulle montera något på sin hoj (instrumentering kanske?) och använde stötdämpare till RC-bil. Såg coolt ut och han fick en lyxvariant av den funktion han ville ha. Billiga dessutom. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 30 besök senaste veckan (36800 totalt) |