Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 30 besök senaste veckan (36800 totalt) |
När man köper olika el-apparater får man ibland med extra-kol med små fjädrar på. Vill minnas att det följde med stora slagborren som inhandlades på nåt lågprisvaruhus. Har du inget gammalt elskrot hemma, nån utsliten borrmaskin eller nåt annat med elmotor du kan slakta? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
|
||||||||
Clas Ohlsson är bra på reservdelar...
Du kanske kan hitta några donatorkol att ta fjädrarna från? https://m.clasohlson.com/se/Kol-2-pa |
||||||||
4.35 mm ytterdiameter. Kanske kan fungera? https://www.startmotor.se/item/801%2028017/Kolfj%C3%A4der%20Bosch/Bosch/Kolfj%C3%A4drar%20/Kolsatser/Startmotordelar/ _________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||||||||
Det blev till slut fjädrar från startmotor.se, och jag monterade dem i går kväll utan några problem. Vi kan ha en gissningstävling: hur många fungerande popups har jag i denna stund?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
TVÅ! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Noll? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
|
||||||||
Vi har fått ett korrekt svar! Fjädrarna gjorde säkert sitt jobb, men kolen hade till stora delar krossats av förra fjädrarna och trots att jag vände dem fungerade det dåligt. Tre gånger fungerade de grymt bra, sedan dog motorn. På vänster sida går strålkastaren ned, men inte upp. Så med vänster strålkastare halvt fungerande får jag fortsätta att vrida upp lamporna för hand. Jippie! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Vad är priset? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Vi erbjuder standardpriset; en reklamskorpa och ett glas utspätt vatten.* * Vinstskatt utgår på dubbla värdet av vinsten. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Bra, du får en Porvette klibba värd det tredubbla.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Det har varit helg, och jag har fortsatt med traditionen att a) byta lister och b) försöka laga popupsen.
Veckans regn kan ha genererat en viss vätskenivå på golvet i Vetten, och trots att jag torkade ur den efter bästa förmåga kändes det lämpligt att ställa in en liten byggfläkt och verkligen jaga ut den sista fukten ur golvmattan innan det slutade med att bilen blev "grön" på lite fel sätt ... Idag blev det byte av bakrutelisten, ett ganska enkelt arbete: Ta bort plastdetaljerna runt bakrutan, lyft av gasfjädrarna och dra bort den gamla listen. Gör rent, markera upp mitten på den nya listen och tryck den på plats innan du monterar tillbaka gasfjädrar och plastdetaljer. Men man kan göra det lite mer komplicerat. En av mina plastdetaljer behövde lite superlim för att bli hel igen (långa sprickor i plasten), och jag missade instruktionen om att "ta bort den extra list som GM monterade för att motverka läckage, den är inkluderad i den nya listen". Extra list. Jag spenderade en timme med att rengöra den här från gamla limrester. I övrigt gjorde jag inga misstag, som jag vet om hittills, och listen var enkel att trycka på plats. List på plats. Sista steget var att smörja in listen med silikon, och invänta tillfälle att slipa bort limrester från plastdetaljerna innan jag monterar tillbaka allting. Lite drygt halvvägs? Popupsen får vänta till nästa vecka, men jag kan meddela att jag nu tagit fram storsläggan. Risken är dock att jag måste begå elektronik igen. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||||
Underhållande läsning till morgonkaffet.
Jag kan bidra med mina erfarenheter ifrån Optispark. En arbetskamrat till mig hade en död C4 och jag var välkommen på felsök. Han hade nämnt Optispark i felbeskrivningen. För mig som mest skruvar BMW blev meningarna osammanhängande, när följande fraser upprepades i olika följd. Bytt vattenpump. Optispark. Tappa ur kylvatten. Startar (oftast) kall. Billarm med startspärr. Helt död. Efter en ganska snabb felsökning, kunde jag konstatera att ingenting hände. Och just helt död passade bäst. Av billarmet verkade det mest finnas dekaler, fjärrkontroller och eltejp kvar. Högst oklart om det någonsin funnits en startspärr. Jag fick meddela en bedrövad ägare att Optisparken (trots allt?!) vart huvudmisstänkt. Efter någon dag kom han till jobbet med två ?! Optispark enheter, och bad mig titta på dem. Och i teorin håller jag med, dom är en fin tanke, man kan förstå idéerna bakom galenskapen. Nu vet jag inte vilken sida av stillahavet dessa enheter vart tillverkade, men båda lämnade en hel del att önska, både i täthet och montage. Dessutom verkade den ena vara "Remanufactured". Eller snarare tvättad med Bräkleen och slängd i en ny papp kartong. Kronan på verket är ändå den 15/1000 kroppsdels tjocka plåtskivan. Som på båda enheter skavde illa i Läsgaffeln, och vobblade som bakhjulet på en Suzuki K50 med brustna ekrar. Han köpte en ny tredje Optispark enhet för kanske 5000:- och det kom direkt amerikanskt ljud ur avgasrören. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||
|
||||||||
Det finns betydligt billigare enheter, från 300:- på ebay och upp till 5000:-
Det jobbiga med ett eftermarknadssprut är att hela trigger systemet sitter i Optispark enheten. Utan den ingen trigger på motorn, och heller ingen fördelare. Loose loose situation ? Med tanke på hur taffliga dom enheterna min arbetskamrat hade vågade jag inte rekommendera något annat än en ny och dyr. Speciellt med tanke på att den sitter så illa till. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||
Andra projekttrådar "Sense and sensibility" - konsten att bruksa en Corvette | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 30 besök senaste veckan (36800 totalt) |