Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lamborghini Aventador 2013 Replica, Motor check! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök idag (34492 totalt) |
Replica o Replica....
Aventador liknande, skulle man väll kunna säga. Hej på er förresten, hoppas jag får vara med på ett litet hörn här i er härliga gemenskap Anders Andersson heter jag och jag kommit på den geniala idén att jag behöver bygga mig en sportbil. Det blir inge super lätt Racer, utan en mer robust sportvagn som jag gärna vill testa på bana när bygget är färdigt, om det finns bensin kvar då.... Jag har samlat delar till detta bygge i ett par tre år nu (alla detaljer kommer framöver), så det börjar bli dax att börja på allvar nu. I stort ser upplägget ut som följande. Kaross: Plast, lite från Ukraina, en hel del från Polen. Inget original, cnc fräst från 3D modell. Återkommer. Hjulupphängningar: Corvette C5 fram o bak. Växellåda: Porsche Boxter S 6 växlad Motor: ? Och det är här jag behöver lite tankar och idéer från er! För att göra det enkelt för mig så borde jag välja en motor som det finns adapter till Boxter lådan till. Nu är det så att det enda jag hittar i den vägen är till Chevrolet Ls maskinerna. Och ja vet inte om det känns rätt med en V8 i denna? Sedan går åsikterna isär lite, en del säger att Boxter 6växlade låda har samma bultdelning som den äldre 5 växlade, och den har samma delning som Audi. Och mellan Audi låda och BMW M70 V12 finns en adapter. En V12 är ju mer rätt i en sådan bil kan jag tycka. Det negativa är väll att det verkar inte krylla av företag som säljer slitdelar till dom. En ny kandidat som har seglat upp i mitt huvud den senaste tiden är i och för sig helt tokig men ja kan inte riktigt släppa den, Dodge Viper V10! 8 liter kärlek och 400hk På minus kontot där kan man väll nämna, ingen adapter kit till min låda (men däremot till Porsche 930 och G50 lådan) åtkomst av reservdelar? Så snälla ni, har ni något tips i någon riktning, fundering mm så är lyssnar jag till den samlade expertisen _________________ Anders Andersson |
||||
Den här killen bygger en replika av en Lamborghini Diablo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic Mercedes V12 ihop med en Audilåda. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
En viktig detalj är ju om du tänker regga som amatörbygge eller ej. I så fall har du ju 15kw/100kg att förhålla dig till vilket medför att 400hp tvingar upp tjänstevikten till 2ton. (20kw/100kg dispans är möjligt)
Personligen hade jag gått på LS V8 då dom är små (gynnar ramdesign), billiga och finns i många olika versioner/effektuttag . För den med fet plånbok så går det att få tag på LS V12. Lycka till, många roliga år framför dig 🙂 |
||||
Min åsikt är att lägg m70 åt sidan. Billig men ingen "riktig" v12a även om det såklart blir bra snurr med överladdning.
Jag skulle kört BMW eller audi v8 med överladd såklart (efter eventuell reggning) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Mängden av LS konfigurationer gör ju det till ett oslagbart koncept för bygge. En 4.8 som byggmockup och dispensfri reggmotor och sen vilken sugis som helst för senare bruk. Sniglar är ju effektivt men påverkar ju paketeringen lite. Sen ska väl en "lambo" ha en ljudbild värd utseendet? Då passar det bättre med öppna trattar och planvevsljud ur avgassystemet i mina öron (även om våra banägares tillstånd inte håller med). |
||||
Tack alla för ett fint mottagande
Många bra tankar redan. Ja, bilen blir ett amatörbygge så det gäller att bygga rätt, men man får hoppas på 20kw dispans. Jag läste i en biltidning att det förs Diskusion om ändringar ang effekt / vikt för amatörbyggen, vilket verkar positivt. Någon här som har mer info? En Ls maskin är lockande! Det enda negativa ja kan komma på är känslan och ev ljudet, en amerikansk V8 i en lambo.... Men dom kan ju låta rätt ilskna också. Ingen som gick igång på Viper V10? _________________ Anders Andersson |
||||
Tänk även på avståndet mellan brandvägg och bakre navcentrum. Korta motorer och korta växellådor är en fördel.
Framåtvinklade drivaxlar kan väl ses som en nödlösning, men det finns ju gränser även där. |
||||
Hej Michael Byggbudgeten försöker jag hålla i så gott det går, men jag är fullt medveten om att det kostar en hel del att ro ett sådant här projekt i land. Boxter S lådan ska klara upp till ca 500hk (är osäker om vridet) vet att en del i USA stoppar i Ls7 i sina Boxter och det verkar funka bra. Besiktningsmässigt hade en Ls1 på 345hk varit ett klockrent val. _________________ Anders Andersson |
||||
Mitt råd om bygget har en hanterbar tidshorisont (säg klart inom 3-4 år) är att sikta på 20 kW/100 kg. Transportstyrelsen arbetar långsamt och även om vi (SFRO) för en dialog om andra regler så finns det egentligen inte ens några konkreta förslag än. Med 1500 kg tjänstevikt kan du då ha cirka 400 hk vilket gör att LS eller Coyote blir ganska lämpliga maskiner. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack för förtydliganden Gustaf. Kan tänka mig att Transportstyrelsens kvarnar mal sakta... Ca 1500 kg är säkert rimligt så en Ls3 i standard utförande (430 hk) borde inte vara helt avlägset, läste någon stans att det va lättare att "få igenom" om man kör med katalysatorer, stämmer det? Och av vilken anledning i så fall? Har inte satt upp någon tidsplan ännu, bör kanske göras. Ja kan dock känna det lite stressande att ha det över mig. Vill inte känna ett tvång att gå ut i garaget, utan något glädjefyllt. _________________ Anders Andersson |
||||
För att få dispensen på amatörbyggt fordon brukar katalysator vara krav så det är lika bra att planera för det från början. Anledningen är lite långrandig men det hänger ihop med bakgrunden till att man överhuvudtaget kan söka dispensen, eftersom de regler som var på förslag runt 2010 hade katalysator som krav vid effektnivån 20 kW/100 kg.
En tidplan kan förstås vara stressande men vissa tänker 10 år och min erfarenhet är att om man har så lång tidshorisont så bör man inte "låsa" sig vid ett exakt motorval, till exempel, eftersom då kan både regler och andra förutsättningar ändras. Det är ytterligare en fördel med LS som bas, det finns motorer med samma formfaktor i ett brett spann av effekter. Man kan börja bygga med ett dummyblock eller en skrotmotor och bestämma exakt specifikation när det närmar sig. Jag har själv lite erfarenhet av att köpa "balla grejer" som ska användas 5 år senare - och då är de inte så balla längre. Så att vänta med saker som styrsystem kan vara rätt klokt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Audi's V8or är väldigt kompakta dom med, framförallt korta. Något bredare än en LS men inte särskilt mycket ändå. Ett motoralternativ som inte nämnts ännu är ju faktiskt en Audi motor som funnits i en annan Lambo, nämligen deras V10a. Den är lika lång som en Ford SB Inte den billigaste motorn, men som sagt ganska kompakt, rätt ljud, rejält med effekt (den som satt i S6an har mindre effekt än dom som satt i R8 och Gallardo) och bör med rimliga medel gå passa ihop med Porsche lådan. Notera dock att RS6+ (biturbo 40v V8) RS4 B7 (420hk N/A motorkod BNS) samt V10an INTE har exakt samma bultmönster som övriga V8or! Annars är ju MB's tolva, som må vara ett stort as till motor, en maskin som kan generera väldigt fina toner! https://www.youtube.com/watch?v=D-iV _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ska man bygga en replika på en sån bil så tycker nog jag att 8 cylindrar inte räcker, minst 10 bör det vara.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Nu ska jag vara dryg, köp en
Nej men en rejäl maskin förtjänar ett sånt här projekt, skulle föreslå bmws v10 eller nåt liknande med ett någorlunda rätt sound. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag har faktiskt kollat lite på Audis V10or och den som är enklast att hitta (rätta mig gärna) är från RS6, och då är det dubbelturbo som gäller, vilket är skoj! Men effekten skenar iväg så den går inte att besiktiga, frågan är om det går att köra en sådan maskin utan turbo? Hur uppför den sig då? Sedan blir jag lite mörkrädd av alla finesser, dubbla variabla kammar (ska ju ett modernt insprut klara i och för sig) och de här med FSI, fixar men det på hobby nivå, eller ska det byggas om till vanligt insprut? Mercedes 12an lät ju underbar!!! Kollade bildelsbasen som hastigast men inga sådana maskiner där tyvärr.... _________________ Anders Andersson |
||||
Håller fullständigt med dig Mats! Det tar liksom emot att stoppa in en Ls maskin, men det är smidigt Där av min fundering på Viper V10an, om jag förstår det rätt en rätt "gammal" motorteknik utan nymodigheter _________________ Anders Andersson |
||||
Hade jag haft dom pengarna så hade det blivit en äkta! Va så säker. Men nu får jag rätta in mig till nuvarande ekonomiska situation och försöka bygga något skoj i stället. BMWs V10 verkar spännande, har en härlig sång och dyr, eller? En Audi RS6 V10a kostar från ca 45" och upp en Viper V10a 20-35" en Ls1 V8a 30-40 en ny LS3a 89". Tillkommer genomgång + div slitdelar mm på dom begagnade. Köper ja en ny LS3a komplett med härva dator och tbh hamnar jag på strax över 100". Frågan är vad man ska satsa sina pengar på, en billig begagnad kan ju bli dyr innan man är färdig med den. Svårt de här. _________________ Anders Andersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lamborghini Aventador 2013 Replica, Motor check! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök idag (34492 totalt) |