Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3160 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Vilket är bästa sättet att lägga igen hålet efter pumpaxeln?
(Har bytt till elektrisk vattenpump.)

Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Svarva en plugg, tryck i och svetsa.

www.MSCC.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Svarva en plugg, tryck i och svetsa.

Tack Magnus, är inne på det spåret och hade jag varit lite mer kompetent så hade det förstås redan varit klart, men så här blir det för mig:

svarva: hitta någon som kan svarva
tryck i: kan jag göra själv
svetsa: hitta någon som kan svetsa - alu

Skulle det funka med plugg och någon typ av lim ("plastisk metall")?
Kom just ihåg att mitt termostatlocks tempgivarhål är pluggat så... men kommer inte ihåg vad materialet hette...

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

En frostplugg i lämplig storlek borde fungera.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Janne J skrev:
En frostplugg i lämplig storlek borde fungera.

Jag har ett gäng liggande (har inte kollat måtten än); menar du att bara knacka den på plats eller att limma?

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Frostplugg var ju absolut enklaste idén!

Annars, kan du gänga hålet och svarva till en mkt kort gängad plugg?
Vad är det för diameter? Kanske går att använda nån vanlig skruv eller oljeplugg som kapas till lämplig längd? Skruva fast tillsammans med lämplig tätning/lim.

Svetsa känns bökigt ifall pumphuset slår sig och då inte kan hålla tätt utan att planas först. Alu har hög CTE och får högre spänning vid temperaturgradienter än motsvarande stål.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

DJ skrev:

Vad är det för diameter? Kanske går att använda nån vanlig skruv eller oljeplugg som kapas till lämplig längd? Skruva fast tillsammans med lämplig tätning/lim.

Svetsa känns bökigt ifall pumphuset slår sig och då inte kan hålla tätt utan att planas först. Alu har hög CTE och får högre spänning vid temperaturgradienter än motsvarande stål.

Hålet är ca 30 mm i diameter (lite orunt) så lite stort för skruv.
Dessutom finns det ett par mindre tvärgående hål i axelhålet.
Svarvad plugg som limmas och säkras med stift eller skruv kanske?

Om man ändå svetsar så bör väl risken för att den slår sig minska om man bara svetsar från utsidan (runt "halsen")?

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Om du varken känner svarvare eller svetsare så ....sticksåga till en aluminiumplatta,borra å gänga fast den med ett par skruv, limma gärna fast den med JB weld innan du skruvar fast den så det blir tätt, grymt lim man brukar andvända i insugskanaler när man portat hål etc, finns att köpa hos mekonomen (iaf här i byn)

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

När jag tog bort termostathuset på min slog jag i en frostplugg. Funkar jätte bra.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re:

Dennis Kullman skrev:
DJ skrev:

Hålet är ca 30 mm i diameter (lite orunt) så lite stort för skruv.
Dessutom finns det ett par mindre tvärgående hål i axelhålet.
Svarvad plugg som limmas och säkras med stift eller skruv kanske?

Om man ändå svetsar så bör väl risken för att den slår sig minska om man bara svetsar från utsidan (runt "halsen")?

Jaha, är det så stort? Tänkte 10-12 för en sån axel.

Ny idé:
Svarva en plugg med liten fläns som trycks i från insidan, centrumet tillräckligt djupt så det nästan sticker ut och har godstjocklek nog för ett gängat hål ( ej genomgående). Spänn fast med en stor bricka på utsidan.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag kan svarva en plugg åt dig, bor ju inte nästgårds men en sån liten plugg går ju att skicka på posten.

Om hålet är orunt så kanske det är bra med ett spår för en o-ring också? Sen lite Permatexgegga eller liknande på det så det håller tätt.

Är det lilla gängade hålet strax ovanför axelhålet ledigt? Där kan man ju skruva fast en platta som håller fast pluggen.
Eller går det att gänga i nåt av de tvärgående hålen och dra i en stoppskruv där?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det finns 30mm frostplugg på annan plats på motorn, så det går ju att få tag på i diverse satser.
Men 30mm frostplugg är ju inget Mazda specifikt .

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)

Dennis Kullman skrev:

Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt.

Låt en mekanisk verkstad ( om nu inte en del av axeln går att använda....) tillverka en plugg med oringsspår i. gör man yttre delen av pluggen med lite 'presspassning' så monterar man det med tex loctite permanentlim och en oring på plats. kommer aldrig läcka, samt att det går att demontera om du senare vill sälja en fungerande vattenpump.

Billigare lösning än att någon ska svarva en plugg som sedan ska svetsas.

Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Jag kan svarva en plugg åt dig, bor ju inte nästgårds men en sån liten plugg går ju att skicka på posten.

Om hålet är orunt så kanske det är bra med ett spår för en o-rinkkg också? Sen lite Permatexgegga eller liknande på det så det håller tätt.

Är det lilla gängade hålet strax ovanför axelhålet ledigt? Där kan man ju skruva fast en platta som håller fast pluggen.
Eller går det att gänga i nåt av de tvärgående hålen och dra i en stoppskruv där?

Det ska nog funka att sätta stoppskruv i det tvärgående hålet,; man kan ju borra och gänga i pluggen. Det vore jättesnällt om du kunde svarva en plugg. Isf kan jag ta lite bättre mått imorgon.

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Som många sagt: en aluplugg med ett eller två o-ringspår på mitten SAMT ett spår för spårringsryttare som låser pluggen på insidan av motorblocket.

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Mange K skrev:
Om du varken känner svarvare eller svetsare så ....sticksåga till en aluminiumplatta,borra å gänga fast den med ett par skruv, limma gärna fast den med JB weld innan du skruvar fast den så det blir tätt, grymt lim man brukar andvända i insugskanaler när man portat hål etc, finns att köpa hos mekonomen (iaf här i byn)

JB weld var det nog som användes i mitt termostatlock. Lagt på inköpslistan.

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Som många sagt: en aluplugg med ett eller två o-ringspår på mitten SAMT ett spår för spårringsryttare som låser pluggen på insidan av motorblocket.

Kanske en flänsförsedd plugg som monteras utifrån? Läskigare om pluggen skulle åka in i motorn än ut...

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re: lägga igen hål i före detta vattenpump (alu)

Rolle Scirocco skrev:
Dennis Kullman skrev:

Nej nej nej, skippa en hel rad råd om svetsa. Totalt onödigt.

Låt en mekanisk verkstad ( om nu inte en del av axeln går att använda....) tillverka en plugg med oringsspår i. gör man yttre delen av pluggen med lite 'presspassning' så monterar man det med tex loctite permanentlim och en oring på plats. kommer aldrig läcka, samt att det går att demontera om du senare vill sälja en fungerande vattenpump.
Billigare lösning än att någon ska svarva en plugg som sedan ska svetsas.

Får nog bli så; fungerande lär den dock aldrig bli igen; jag har kapat både axel och "halsen" som ses på bilden.

En vattenpump till miata kostar dessutom nästan ingenting.

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Dennis Kullman skrev:
Anders Karlsson skrev:

Om hålet är orunt så kanske det är bra med ett spår för en o-rinkkg också? Sen lite Permatexgegga eller liknande på det så det håller tätt.

Det ska nog funka att sätta stoppskruv i det tvärgående hålet,; man kan ju borra och gänga i pluggen. Det vore jättesnällt om du kunde svarva en plugg. Isf kan jag ta lite bättre mått imorgon.

En enkel skiss i Paint funkar bra thumbs up

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Har du vägarna förbi Lund kan kah svetsa pluggen åt dig (om du får en svarvad till dig)
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Dennis Kullman skrev:
Anders Karlsson skrev:

En enkel skiss i Paint funkar bra thumbs up

Jag skickar en ännu enklare blyertsskiss; hoppas det går bra.

Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande