Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (17560 totalt)
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Jag har länge tyckt att det är nåt visst med Morgan 3 wheeler. Jag har grunnat på om man inte skulle kunna bygga nåt liknande själv... Jag hittade några inspirerande byggen:

http://reversetrike.proboards.com/thread/336/spartan-trike-project
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971.





_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Köpte mej en hoj, en Yamaha FZR 1000 -88. Den va billig så den lär väl inte starta, när elen är iordning... Men den duger bra att mäta in/montera i ramen och baksving, bakhjul mm går ju att använda. Det är bytt och det sitter ett 180/18 hjul på'n. Det är ju bra...!


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Hittade en påbörjad sevenram i närheten och slog till! Den är komplett med framvagn byggd på Volvo 140 spindlar. Jag snarrar den och kopierar ramens "kraschbox" till mitt bygge! Det följde med en hel plastkasse kopior med ritningar på ramen med kaplistor och allt! En Book-ram tror jag att det är.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Idag byggde jag kraschboxen. Bra att jobba som egen grovsmed...! Bygget kommer att få ta den tid det tar men snart är det ju lite julledigt.



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kul projekt. Men med vad du redan har borde den ju kunna vara körklar tills snön är borta

Vad ska man ha en sådan här till undrar jag bara? Vägreggad, drifting på gatebil. Bara ha i garaget å sitta å dricka öl i?

Lite mysig hur som helst.

Men hojjen kan det verkligen vara en - 88?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare






(el?)

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Kul projekt!

Inspiration:
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
knotan skrev:
Kul projekt. Men med vad du redan har borde den ju kunna vara körklar tills snön är borta

Vad ska man ha en sådan här till undrar jag bara? Vägreggad, drifting på gatebil. Bara ha i garaget å sitta å dricka öl i?

Lite mysig hur som helst.

Men hojjen kan det verkligen vara en - 88?


Enligt regpapprena är det en röd -88... Men sving och bakhjul är definitivt inte original. Då är det 17" och typ 120 brett, nu är det ju 18" och 180. Jag är dålig på hojjar men "något" ombyggt är den.
Tja, gatreggad ska den bli men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till. Jag vill bygga nåt och gillar originalet just för att den är lite knasigt.
Jag tyckte det va synd att kapa i den ram jag har. Den är just nu jättepraktisk att ha som mall men sen tänkte jag sälja den vidare. För mej är byggandet och klurandet rätt viktigt. Hur lång tid det tar är inte lika viktigt...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:





(el?)


Helt rätt! Bilden är på Morgans elbil. Den har ju ingen v-twin i nosen som sticker ut och är därför snyggare tycker jag. Om jag får tillatt så kommer min kaross likna den, fast min blir längre efter sittbrunnen pga mittmotorn.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kan inte så mycket om dessa hojar själv heller tyckte bara spontant att den ser lite "knasig" ut. Men ramen och sving samt framgaffel på fzr 1000 var ganska modern då den kom tror jag.

Farsan kom över en fzr 1000 - 90 som hade gått banracing /trackdays i Japan han köpte och körde en sommar på gata runt 99-00. Öhlins dämpare, raceavgas och detaljer i kolfiber /titan magnesium etc. dåtidens dräpare r1 mfl fick det svettigt på raksträckor, trots att de vägde säkerligen 50 kilo mindre som standard än en max lättad fzr.

Ett jäkla as till motor /hoj att gå för sin ålder. Startar den inte lär man säkerligen kunna beställa packning /renoveringssats till förgasarna på eBay. Sen är det väll cdi som kan dö. Mycket mer avancerat än så kan det väll knappt vara så det löser du nog

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jabo
Askersund
Här sen Sep 2005
Inlägg: 88



elCrillo skrev:
knotan skrev:
Kul projekt. Men med vad du redan har borde den ju kunna vara körklar tills snön är borta

Vad ska man ha en sådan här till undrar jag bara? Vägreggad, drifting på gatebil. Bara ha i garaget å sitta å dricka öl i?

Lite mysig hur som helst.

Men hojjen kan det verkligen vara en - 88?


Enligt regpapprena är det en röd -88... Men sving och bakhjul är definitivt inte original. Då är det 17" och typ 120 brett, nu är det ju 18" och 180. Jag är dålig på hojjar men "något" ombyggt är den.
Tja, gatreggad ska den bli men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till. Jag vill bygga nåt och gillar originalet just för att den är lite knasigt.
Jag tyckte det va synd att kapa i den ram jag har. Den är just nu jättepraktisk att ha som mall men sen tänkte jag sälja den vidare. För mej är byggandet och klurandet rätt viktigt. Hur lång tid det tar är inte lika viktigt...


Nja, det är framhjulet som är 120 brett på 17" fälg original. Bak satt det ett 160 brett med 18" fälg. Men du har rätt att det är bytt, svårt att se på bilden men jag tror svingen kan vara från en Yamaha YZF R1.

Edit, tror frambromskivorna är bytta också, av det jag ser på bilden?

_________________
Bo Jahn
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Så här ser svingen ut och den rymmer ett 190/50-17 hjul...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Främre bärarmsinfästningar. Nu ska dom bara dit på ramsnutten, sen kan jag bygga vidare med resten av ramen. Det blir nog i julhelgen.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



elCrillo skrev:
Magnus Thomé skrev:





(el?)


Helt rätt! Bilden är på Morgans elbil. Den har ju ingen v-twin i nosen som sticker ut och är därför snyggare tycker jag. Om jag får tillatt så kommer min kaross likna den, fast min blir längre efter sittbrunnen pga mittmotorn.



Helt rätt, Heja Heja!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15462



Svingen är jag nästan 100 på att det är från en 1999 R1a.

Det går och sätta bildäck på utifall du vill ha lite mer grepp.

https://advrider.com/f/threads/car-tire-on-your-road-bike.482538/

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Så bra! För ett bildäck bak värkar ju som en bra ide'.
Nån som vet vad det är tänkt för bussningar till bärarmsinfästningarna!? Killen jag köpte ram och framvagn av visste inte mer än att han trodde det va till nån Volvo...
Måtten på rörhylsan är bredd 35 mm, 35 mm utvändigt och 29 invändigt. Det är 50 mm mellan öronen och ett 10 mm hål.



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kolla främre undre länkarm infästning av bakaxel till 240 kan eventuellt var dem. Vanlig och väldigt lämplig bussning för ändamålet. Har själv använt dem på väldigt många byggen. Sjukt stabila för att vara gummi. Men tillåter trots det lite flex i samtliga riktningar för att slippa råka få låsningar som man alltid får med nylon tex.

Dödar kanske inte så mycket ljud som en normalare bussning. Men troligen inte ett problem i detta sammanhang

Om inte annat kan jag rekommendera att byta hylsa till en passande den bussningen.

Eventuellt kan det finnas någon liknande i framvagn på 740. Tänker inre främre länkarm.

Bägge och väldigt många andra finns på biltema så ta med ett skjut mått till närmsta butik och börja mät


Har själv kört bildäck back på en mc/moped. Eller vad man nu ska kalla den. Och jag upplevde som någon i länken ovanför skrev. Att det fungerade väldigt bra och inte alls farligt att köra ens i kurvor. Lite mer trögstyrt bara men samma på denna så lär det ju inte kränga i närheten av hur mycket man bryter en mc i kurvorna

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 14



Vad kul att du gör det här!
Jag har under många år närt en dröm att bygga trehjuling på ungefär samma tema som det här, jag tror att drömmandet började när jag som liten hade en såndär kortlek med en massa motorcyklar på och lite fakta i en ruta. Ett av fordonen var en trike med mc-motor och två hjul fram, inte vidare snygg men det var något som ändå tilltalade mig och jag har inte kunnat släppa tanken sedan dess (vilket säkert var 35 år sedan!).
I perioder under dessa år så har jag plöjt ganska mycket av det som skrivits på nätet om koncepten och något som är lite av akilleshälen på dessa byggen är ju att de vid krängning tappar väldigt stor del av fästet bak eftersom däcket går upp på kant. Tillsammans med låg vikt och mycket motor så får man vara försiktig på gasen i kurvorna. Men problem är ju till för att lösas!
En framvagn som kränger så lite som möjligt (inte alls) är en bra början, allra helst hade man väl haft rc under marken så att den lutar inåt i kurvorna.
Låg tyngdpunkt lära vara viktigare än på något annat fordon.
Vissa byggen jag läst om har trots allt nått högst kurvhastighet med mc-däck bak just eftersom de inte drabbas lika negativt av knasig camber.
Ju längre fram du får tyngdpunkten desto mindre problem med krängning/tvåhjulsåka i kurvorna men desto större problem att få fäste för bakhjulet vid acceleration.
Trots de dynamiska handikappen så tror jag man kan få till ett fordon som inte behöver skämmas på bana. Jag minns att jag läst om någon byggsatsvariant som i princip var formelbil fram och en Yamaha YZF 1000 motor och ram bak som hade varvtider under banrekordet för tvåhjuliga mc på nån bana nere i Europa.

Heja, heja!

_________________
Marcus Ramberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja dessa borde bli löjligt snabba, för en sjukt liten ansträngning.
Motorcykelhalvan är ju på vis redan färdig.
Framdelen blir ju väldigt lätt och relativt enkel design. Då den inte tar några stora laster av vikt. Typ en lite bättre gokartframvagn. Med stötdämpning /enklare formelbil framände.

Men med dem bilderna med det gammeldagsa stuket. Cyckeldäck och hög markfrigång.

Så känns det inte som målet är en snabb bil för bana

Tror det är väldigt kritiskt att få den betydligt lägre. Än de ser ut på bilderna.

Eller i vart fall få en väldigt låg tyngdpunkt. Och bygga Den lång nog samt bred nog fram för att få så gott som 90-95% av vikten innanför hnulens triangel med god marginal.
Samt att tyngdpunkten måste hamna lägre än hjulets centrumhöjd.

Hamnar man utanför dessa kriterier. Så kommer den Inte bli snabb. Mer än på det viset att allt över hundra lär kännas på tok för snabbt
Vilket förvisso kan vara nog så underhållande

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



milt ot: el-morganen är snygg så det gör ont.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 14



knotan skrev:


Men med dem bilderna med det gammeldagsa stuket. Cyckeldäck och hög markfrigång.

Så känns det inte som målet är en snabb bil för bana


Exakt! El-Morgan är sjukt snygg men att den är fotad i en saltöken är knappast en slump; den är inte gjord för hög kurvhastighet.
Jag tror du ska satsa på något enkeldämpararrangemang i fram, alltså helt utan möjlighet till krängning, för att i möjligaste mån minska problemet med negativ camber bak vid krängning.
Min högst personliga åsikt är också att du av både estetiska och dynamiska skäl bör försöka bygga den så kort som möjligt, många byggen blir oproportineligt långa. Kanske man kan få fram fötterna mellan bärarmarna?

_________________
Marcus Ramberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (17560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande