| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderbenstorn coilovers "E30"?
|
839 besök totalt |
|
Håller på att bygga en E30 med V8 som ska reggas genom SFRO och har lite funderingar angående coilovers och fjäderbenstornen. Fram är tanken att jag ska bygga om originalbenen med millways grejer och bak tänkte jag plocka bort originalfjädern och köra millways coiloverkit även bak. Dämpare blir bilstein grupp n runt om. Så långt är allt ganska klart men funderar på fjäderbenstornen när jag ändå håller på att kapa i bilen. Bak lär ju förstärkas på något sätt pga högre påfrestning med coilovers men skulle det bli bättre på något sätt genom att höja/sänka infästningen, justerbart eller något? Detta gäller väl även fram. Helt ny på detta och brukar bygga så det ser bra ut men är helt medveten om att det säkert ligger en hel vetenskap bakom så det kanske inte finns nåt enkelt svar?
Bilder och tips mottages tacksamt! _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
|
Re: Fjäderbenstorn coilovers "E30"?
Höjer du tornen kan du ju sänka bilen med 'standardfjädrarna' ... Eller senare sätta distanser om bilen blir för låg. Ett problem ibland är att man ofta återanvänder underfjäderbenen när man byter stötdämpare, och ska bilen sänkas måste kolvstången göras kortare. Ibland blir det problem att få dit genomslagsgummi och fjädringsväg. Att då kunna använda standardlängd kan vara bra. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Lär nog få plats med tillräckligt breda däck ändå, breddad ca10cm bak.
Fram kanske tornen inte behöver höjas men bak skulle nog inte skada för att inte behöva skruva "coilsen" i botten för att få vettig höjd iom att den är så lätt bak? _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||||
|
Det där är ett MYCKET BRA tips som jag brukar ge mina byggare när jag hinner/minns. Genom att flytta upp infästningarna för dämpare/fjäder kan man vinna mycket och det är precis som Rolle säger, alltid enklare att sätta dit en distans om det behövs senare. Samma tanke gäller när man bygger nya infästningar för en främmande fram/bakvagn, om man har möjlighet att sätta infästningspunkterna typ 10-20 mm högre i karossen än vad man "behöver" så kan man finjustera med distanser och justera bilens höjd utan att negativt påverka geometri/fjädringsväg. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
839 besök totalt |