Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd bilsläp
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5387 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Köpråd bilsläp

Kikar på ett bilsläp med kåpa.

Det finns släp med 10 tums underliggande hjul (boggie) och släp med utanpåliggande hjul (också boggie). Vad är att föredra?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2987



Inte för att jag provat köra sånna med små hjul.. Men jag gissar att dom är lite smidigare, erbjuder kanske bredare bädd.

För stabiliteten vill man ju däremot gärna ha stora hjul brett isär på en släp. Hur stor släp pratar vi? (Bädd mått) och vad har du för dragbil?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13982



småhjul blir varma om man kör fort, men är det 10" så slipper man ha vinterdäck.

resten är väl bara dimensioner... vad behöver du?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
5x1,95 behöver jag lasta. Räknat på samma flakmått på de jag kikat på så där vinner man inget. En ovanbyggd innebär att man kan fälla sidolämmarna när man ska öppna dörrare. Det är dock inget jag har nytta av just nu.

Tänkte dra med en Tesla X om det fungerar i praktiken pga förkortad räckvidd med släpet. Eftersom förbrukningen ökar ganska mycket med fart så kommer man inte vilja köra så fort.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Re:

Karlsson skrev:
5x1,95 behöver jag lasta. Räknat på samma flakmått på de jag kikat på så där vinner man inget. En ovanbyggd innebär att man kan fälla sidolämmarna när man ska öppna dörrare. Det är dock inget jag har nytta av just nu.

Tänkte dra med en Tesla X om det fungerar i praktiken pga förkortad räckvidd med släpet. Eftersom förbrukningen ökar ganska mycket med fart så kommer man inte vilja köra så fort.


är dom godkända med drag?

EDIT: tydligen så thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Vad har du för markfrigång och överhäng fram och bak? Det är en jäkla skillnad på att lasta en folkracebil och en låg racebil... Med andra ord: Behöver du tippbart släp, långa ramper??
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 827



Jag har haft båda modellerna och ser inga problem med små hjul, har idag en täckt westbay kärra med 10" och det är den bästa kärran jag haft.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 514



Re:

Karlsson skrev:
5x1,95 behöver jag lasta. Räknat på samma flakmått på de jag kikat på så där vinner man inget. En ovanbyggd innebär att man kan fälla sidolämmarna när man ska öppna dörrare. Det är dock inget jag har nytta av just nu.

Tänkte dra med en Tesla X om det fungerar i praktiken pga förkortad räckvidd med släpet. Eftersom förbrukningen ökar ganska mycket med fart så kommer man inte vilja köra så fort.


Det är väl nån norrman som provat det där, 15 mil med 1,5 tons husvagn bakom om jag minns rätt.

Polaren har nån trippelaxlad flakvagn som verkar stabilt och fint med en Evo bakpå iaf, kommer inte exakt ihåg märket just nu. 10" hjul gör släpet lite lägre så det är enklare att lasta låga bilar om jag fattade det rätt. Och som nämnt får man bredare flak eftersom du får hjulen under och inte bredvid släpet.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Re:

Tord skrev:
småhjul blir varma om man kör fort, men är det 10" så slipper man ha vinterdäck.

resten är väl bara dimensioner... vad behöver du?


Tänk på att undantaget med kravet på vinterdäck för släpvagn med 10" eller mindre inte gäller om dragbilen har dubbdäck.

https://www.stro.se/information/vinterdack-pa-slap/

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Re:

GluffiS skrev:
Karlsson skrev:
5x1,95 behöver jag lasta. Räknat på samma flakmått på de jag kikat på så där vinner man inget. En ovanbyggd innebär att man kan fälla sidolämmarna när man ska öppna dörrare. Det är dock inget jag har nytta av just nu.

Tänkte dra med en Tesla X om det fungerar i praktiken pga förkortad räckvidd med släpet. Eftersom förbrukningen ökar ganska mycket med fart så kommer man inte vilja köra så fort.


Det är väl nån norrman som provat det där, 15 mil med 1,5 tons husvagn bakom om jag minns rätt.

Polaren har nån trippelaxlad flakvagn som verkar stabilt och fint med en Evo bakpå iaf, kommer inte exakt ihåg märket just nu. 10" hjul gör släpet lite lägre så det är enklare att lasta låga bilar om jag fattade det rätt. Och som nämnt får man bredare flak eftersom du får hjulen under och inte bredvid släpet.



Mitt batteri är 20% så tror någonstans strax över 20 mil med snäll körning. Hoppas det funkar i praktiken, annars får vi byta 2a bilen

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 514



Re:

Karlsson skrev:
GluffiS skrev:
Karlsson skrev:
5x1,95 behöver jag lasta. Räknat på samma flakmått på de jag kikat på så där vinner man inget. En ovanbyggd innebär att man kan fälla sidolämmarna när man ska öppna dörrare. Det är dock inget jag har nytta av just nu.

Tänkte dra med en Tesla X om det fungerar i praktiken pga förkortad räckvidd med släpet. Eftersom förbrukningen ökar ganska mycket med fart så kommer man inte vilja köra så fort.


Det är väl nån norrman som provat det där, 15 mil med 1,5 tons husvagn bakom om jag minns rätt.

Polaren har nån trippelaxlad flakvagn som verkar stabilt och fint med en Evo bakpå iaf, kommer inte exakt ihåg märket just nu. 10" hjul gör släpet lite lägre så det är enklare att lasta låga bilar om jag fattade det rätt. Och som nämnt får man bredare flak eftersom du får hjulen under och inte bredvid släpet.



Mitt batteri är 20% så tror någonstans strax över 20 mil med snäll körning. Hoppas det funkar i praktiken, annars får vi byta 2a bilen


Ja med lite tur så, ska bli intressant o se hur det går. Bara ta med elverket i fall att

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Jag och kompisen köpte var sitt sådant här 2014.
Det har använts flitigt sedan dess.
http://www.trailer-buy.com/Car-transporter/Pongratz-L-AT-400-T-K-2500. . . . .

Kräver i regel BE. Jag är mycket nöjd !


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 454



Stora hjul rullar mycket lättare än små hjul så med en Tesla som dragbil så hade jag köpt ett släp med stora hjul.

Brian James nya Race Sport verkar vara ganska prisvärt i England i alla fall.
http://www.brianjames.co.uk/range/range_details.aspx?id=&rid=46

Blyss i tyskland har också lite olika täkta biltransportsläp.
https://www.blyss.de/produkte/anhanger/fahrzeugtransporter/?start=24

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kikade runt en del för några år sedan, det resulterade i att jag köpte ett begagnat några år gammalt AT2500B hyrsläp i hyggligt skick. Det är jag jättenöjd med.
Jag fick ett rejält släp i bra skick för rimliga pengar. Fördelen med typ hyrsläp är att de är ruggade och tåliga. Lastmåtten räcker till det mesta, det har praktisk hydraul-tipp och winsch och iom boggin går det stadigt även när man momsar tillåten hastighet. Lätt att få tag i reservdelar, hjullager, wirar mm i och med att modellen är så vanlig på marknaden. Släpet har vanliga fälg/däcksimensioner. Lastar 1600kg lagligt med min V90 som dragbil - det räcker ju rätt långt.
Ett begagnat släp är dessutom "pre-scratched" vilket är en fördel - man gråter inte blod när det blir skrapat då man lånar ut det. Man får nämligen massor med kompisar när man har ett bilsläp...

_________________

Rice and shine
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 518



Jag föredrar ett släp med mindre hjul som är monterade under lastytan, ger dels en vagn med smidigare lastning då du inte har några stänkskärmar som tar i om du skall öppna dörrarna samt att släpet blir smalare. En fullbred trailer är inte kul att dra på smala vägar.

Kika på Tema vagnarna, prisvärda med många alternativ som vinch, tipp, lastramper mm.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Jag kikade runt en del för några år sedan, det resulterade i att jag köpte ett begagnat några år gammalt AT2500B hyrsläp i hyggligt skick. Det är jag jättenöjd med.
Jag fick ett rejält släp i bra skick för rimliga pengar. Fördelen med typ hyrsläp är att de är ruggade och tåliga. Lastmåtten räcker till det mesta, det har praktisk hydraul-tipp och winsch och iom boggin går det stadigt även när man momsar tillåten hastighet. Lätt att få tag i reservdelar, hjullager, wirar mm i och med att modellen är så vanlig på marknaden. Släpet har vanliga fälg/däcksimensioner. Lastar 1600kg lagligt med min V90 som dragbil - det räcker ju rätt långt.
Ett begagnat släp är dessutom "pre-scratched" vilket är en fördel - man gråter inte blod när det blir skrapat då man lånar ut det. Man får nämligen massor med kompisar när man har ett bilsläp...


Hyrvagnarna är ofta för små för mig, 195cm är brett för vanliga bilar. Min är 197 över trösklarna så det blir lite dåliga mått.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13336

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Karlsson skrev:
Hyrvagnarna är ofta för små för mig, 195cm är brett för vanliga bilar. Min är 197 över trösklarna så det blir lite dåliga mått.

Stämmer nog - har för mig att mitt släp är 195 invändigt.

_________________

Rice and shine
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 39



Re: Köpråd bilsläp

[quote="Karlsson"]Kikar på ett bilsläp med kåpa.

Har ett Mastertrailer GTE 540 släp. Bra att lasta låga bilar på. 210x540 invändigt mått. Låga sidor så inga problem med att öppna dörrar. Tjänstevikt ca 970 kg med kåpan. Totalvikt 3000 på mitt, finns 2600-3500
Ligger kanon bakom bilen även i höga farter. Enda minuset är väl att det är 260 brett utvändigt...
13" däck vilket jag ser som en fördel!

_________________
Markus löfman
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Tips på bredare släp utan kåpa?
Tänker minst 220 cm brett och minst 500 cm långt och möjlighet till däcksställning fram.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Tips på bredare släp utan kåpa?
Tänker minst 220 cm brett och minst 500 cm långt och möjlighet till däcksställning fram.


Kolla med Westbay ifall de kan sälja utan skåp. Det är de släpen jag hittat hittills som ser bäst ut.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Gillar inte alls små hjuls släpp..

Gustav kolla med puppan han har en bra släp kontakt i tyskland

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd bilsläp
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande