Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd bilsläp
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5387 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Köpråd bilsläp

Kikar på ett bilsläp med kåpa.

Det finns släp med 10 tums underliggande hjul (boggie) och släp med utanpåliggande hjul (också boggie). Vad är att föredra?

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Inte för att jag provat köra sånna med små hjul.. Men jag gissar att dom är lite smidigare, erbjuder kanske bredare bädd.

För stabiliteten vill man ju däremot gärna ha stora hjul brett isär på en släp. Hur stor släp pratar vi? (Bädd mått) och vad har du för dragbil?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

småhjul blir varma om man kör fort, men är det 10" så slipper man ha vinterdäck.

resten är väl bara dimensioner... vad behöver du?

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
5x1,95 behöver jag lasta. Räknat på samma flakmått på de jag kikat på så där vinner man inget. En ovanbyggd innebär att man kan fälla sidolämmarna när man ska öppna dörrare. Det är dock inget jag har nytta av just nu.

Tänkte dra med en Tesla X om det fungerar i praktiken pga förkortad räckvidd med släpet. Eftersom förbrukningen ökar ganska mycket med fart så kommer man inte vilja köra så fort.

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Karlsson skrev:
5x1,95 behöver jag lasta. Räknat på samma flakmått på de jag kikat på så där vinner man inget. En ovanbyggd innebär att man kan fälla sidolämmarna när man ska öppna dörrare. Det är dock inget jag har nytta av just nu.

Tänkte dra med en Tesla X om det fungerar i praktiken pga förkortad räckvidd med släpet. Eftersom förbrukningen ökar ganska mycket med fart så kommer man inte vilja köra så fort.

är dom godkända med drag?

EDIT: tydligen så thumbs up

Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006

Vad har du för markfrigång och överhäng fram och bak? Det är en jäkla skillnad på att lasta en folkracebil och en låg racebil... Med andra ord: Behöver du tippbart släp, långa ramper??
Mvh /Claes

Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006

Jag har haft båda modellerna och ser inga problem med små hjul, har idag en täckt westbay kärra med 10" och det är den bästa kärran jag haft.

Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Re:

Karlsson skrev:

Det är väl nån norrman som provat det där, 15 mil med 1,5 tons husvagn bakom om jag minns rätt.

Polaren har nån trippelaxlad flakvagn som verkar stabilt och fint med en Evo bakpå iaf, kommer inte exakt ihåg märket just nu. 10" hjul gör släpet lite lägre så det är enklare att lasta låga bilar om jag fattade det rätt. Och som nämnt får man bredare flak eftersom du får hjulen under och inte bredvid släpet.

Tesla Model 3
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Re:

Tord skrev:
småhjul blir varma om man kör fort, men är det 10" så slipper man ha vinterdäck.

resten är väl bara dimensioner... vad behöver du?

Tänk på att undantaget med kravet på vinterdäck för släpvagn med 10" eller mindre inte gäller om dragbilen har dubbdäck.

https://www.stro.se/information/vinterdack-pa-slap/

www.MSCC.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

GluffiS skrev:
Karlsson skrev:

Det är väl nån norrman som provat det där, 15 mil med 1,5 tons husvagn bakom om jag minns rätt.

Polaren har nån trippelaxlad flakvagn som verkar stabilt och fint med en Evo bakpå iaf, kommer inte exakt ihåg märket just nu. 10" hjul gör släpet lite lägre så det är enklare att lasta låga bilar om jag fattade det rätt. Och som nämnt får man bredare flak eftersom du får hjulen under och inte bredvid släpet.

Mitt batteri är 20% så tror någonstans strax över 20 mil med snäll körning. Hoppas det funkar i praktiken, annars får vi byta 2a bilen

gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

Re:

Karlsson skrev:
GluffiS skrev:
Karlsson skrev:

Mitt batteri är 20% så tror någonstans strax över 20 mil med snäll körning. Hoppas det funkar i praktiken, annars får vi byta 2a bilen

Ja med lite tur så, ska bli intressant o se hur det går. Bara ta med elverket i fall att

Tesla Model 3
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag och kompisen köpte var sitt sådant här 2014.
Det har använts flitigt sedan dess.
http://www.trailer-buy.com/Car-transporter/Pongratz-L-AT-400-T-K-2500. . . . .

Kräver i regel BE. Jag är mycket nöjd !

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Stora hjul rullar mycket lättare än små hjul så med en Tesla som dragbil så hade jag köpt ett släp med stora hjul.

Brian James nya Race Sport verkar vara ganska prisvärt i England i alla fall.
http://www.brianjames.co.uk/range/range_details.aspx?id=&rid=46

Blyss i tyskland har också lite olika täkta biltransportsläp.
https://www.blyss.de/produkte/anhanger/fahrzeugtransporter/?start=24

Honda SC CC Elise S2
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kikade runt en del för några år sedan, det resulterade i att jag köpte ett begagnat några år gammalt AT2500B hyrsläp i hyggligt skick. Det är jag jättenöjd med.
Jag fick ett rejält släp i bra skick för rimliga pengar. Fördelen med typ hyrsläp är att de är ruggade och tåliga. Lastmåtten räcker till det mesta, det har praktisk hydraul-tipp och winsch och iom boggin går det stadigt även när man momsar tillåten hastighet. Lätt att få tag i reservdelar, hjullager, wirar mm i och med att modellen är så vanlig på marknaden. Släpet har vanliga fälg/däcksimensioner. Lastar 1600kg lagligt med min V90 som dragbil - det räcker ju rätt långt.
Ett begagnat släp är dessutom "pre-scratched" vilket är en fördel - man gråter inte blod när det blir skrapat då man lånar ut det. Man får nämligen massor med kompisar när man har ett bilsläp...

Rice and shine
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011

Jag föredrar ett släp med mindre hjul som är monterade under lastytan, ger dels en vagn med smidigare lastning då du inte har några stänkskärmar som tar i om du skall öppna dörrarna samt att släpet blir smalare. En fullbred trailer är inte kul att dra på smala vägar.

Kika på Tema vagnarna, prisvärda med många alternativ som vinch, tipp, lastramper mm.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
Jag kikade runt en del för några år sedan, det resulterade i att jag köpte ett begagnat några år gammalt AT2500B hyrsläp i hyggligt skick. Det är jag jättenöjd med.
Jag fick ett rejält släp i bra skick för rimliga pengar. Fördelen med typ hyrsläp är att de är ruggade och tåliga. Lastmåtten räcker till det mesta, det har praktisk hydraul-tipp och winsch och iom boggin går det stadigt även när man momsar tillåten hastighet. Lätt att få tag i reservdelar, hjullager, wirar mm i och med att modellen är så vanlig på marknaden. Släpet har vanliga fälg/däcksimensioner. Lastar 1600kg lagligt med min V90 som dragbil - det räcker ju rätt långt.
Ett begagnat släp är dessutom "pre-scratched" vilket är en fördel - man gråter inte blod när det blir skrapat då man lånar ut det. Man får nämligen massor med kompisar när man har ett bilsläp...

Hyrvagnarna är ofta för små för mig, 195cm är brett för vanliga bilar. Min är 197 över trösklarna så det blir lite dåliga mått.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Karlsson skrev:
Hyrvagnarna är ofta för små för mig, 195cm är brett för vanliga bilar. Min är 197 över trösklarna så det blir lite dåliga mått.

Stämmer nog - har för mig att mitt släp är 195 invändigt.

Rice and shine
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019

Re: Köpråd bilsläp

[quote="Karlsson"]Kikar på ett bilsläp med kåpa.

Har ett Mastertrailer GTE 540 släp. Bra att lasta låga bilar på. 210x540 invändigt mått. Låga sidor så inga problem med att öppna dörrar. Tjänstevikt ca 970 kg med kåpan. Totalvikt 3000 på mitt, finns 2600-3500
Ligger kanon bakom bilen även i höga farter. Enda minuset är väl att det är 260 brett utvändigt...
13" däck vilket jag ser som en fördel!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Tips på bredare släp utan kåpa?
Tänker minst 220 cm brett och minst 500 cm långt och möjlighet till däcksställning fram.

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Tips på bredare släp utan kåpa?
Tänker minst 220 cm brett och minst 500 cm långt och möjlighet till däcksställning fram.

Kolla med Westbay ifall de kan sälja utan skåp. Det är de släpen jag hittat hittills som ser bäst ut.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Gillar inte alls små hjuls släpp..

Gustav kolla med puppan han har en bra släp kontakt i tyskland

Allmänt banåkaforum
Köpråd bilsläp
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande