Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kopplingsproblem efter plansvarvning av svänghjul
1238 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
kopplingsproblem efter plansvarvning av svänghjul

Under 2018 hade jag strul med att jag inte kunde koppla ur till 100 % när motor och låda kommit upp i temp...
Jag har fortfarande inte hittat orsaken och klurar på om plansvarvningen av svänghjulet på något sätt bidrar till problemet? Vi var tvungna att ta så mycket material att den tidigare förhöjningen av området lamellen ligger mot inte längre finns utan hela svänghjulets yta ligger i samma plan (om ni fattar vad jag menar).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Ja där har du ju problemet
Lika mkt som du svarvar av på slitytan måste isf tas på infästningen av tryckplattan
Inspänningstrycket blir fel
Finns jättebra FAQ på sävarturbo forumet

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681




_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

wiking72 skrev:
Ja där har du ju problemet
Lika mkt som du svarvar av på slitytan måste isf tas på infästningen av tryckplattan
Inspänningstrycket blir fel
Finns jättebra FAQ på sävarturbo forumet


Tack Stefan!
Jag har läst lite i tråden och lärt mig en hel del. Ska tänka lite nu.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Den beskrivna svarvningen borde väl ge minskat inspänningstryck, tendens att slira och lättare att koppla ur fullständigt?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Den beskrivna svarvningen borde väl ge minskat inspänningstryck, tendens att slira och lättare att koppla ur fullständigt?

Guson


Det bör ju bli samma effekt som av en sliten lamell. Mätte en ny lamell och där finns ca 3 mm att slita på innan nitarna tar i och ca 2 mm innan man kommer ner till botten på spåren i friktionsmaterialet (slitageindikering?). Så mycket material har vi inte tagit från svänghjulet och lamellen är ju ny...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Jag skulle kolla vad som händer mellan pedal och koppling.
Har du luft i systemet så brukar det bli värre när det är varmt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Jag skulle kolla vad som händer mellan pedal och koppling.
Har du luft i systemet så brukar det bli värre när det är varmt.

Det enda jag inte gjort än är att byta (men jag har köpt en) huvudcylinder.
Allt annat är nytt och luftat har jag gjort.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Nästan omöjligt att veta utan att kunna se in. Brukar alltid finns någon liten möjlighet att se u-lager på lådan annats är det en bra idé att borra något hål som man kan se in i.

När du ber polaren att trycka på pedalen, ska lagret börja röra sig direkt. Säg max 10-15mm ska pedalen gå att röra utan att lagret Har börjat spänna tryckplatta.

Utan Att kolla detta kan man bara hålla på å gissa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
kopplingsproblem efter plansvarvning av svänghjul
1238 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande