Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bilen startar inte. Frågor om styrsystem? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (1797 totalt) |
Har haft isär elsystemet på racebilen i vinter.
Startade upp den förra helgen. Efter lite nötande på starten gick den igång. Stod ca 10-15 min på tomgång. Stängde där efter av bilen. När jag sen direkt efter försökte starta den vill den inte gå igång. Motorn är 2l Zetec med vems styrsystem. Har gnista, det knäpper om spridarna när jag kör testet i styrsystem, soppapumpen går när jag testar den i styrsystemet, det finns soppa fram, men tändstift är torra. Så jag får ingen soppa in i cylindrarna. Extremt tacksam om någon kan hjälpa till med en lösning. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
Mät bränsletrycket i fuel railen. Bara för att pumpen låter behöver det inte betyda att den bygger tryck.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Nja. Den går på 98 oktan. Tankade visserligen från en dunk som stått i ett kallförråd. Men den gick ju i 15 minuter och sen inte ville starta 10 sekunder efter jag stängde av den. Borde väl inte vara igensatt då.
_________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
Kolla i datorn om alla de värden som du kan se ser ut att stämma.
Trasig MAP-sensor kan exempelvis ge liknande problem. Om du har ordentlig gnista på stiften, spridarna öppnar och bränsletrycket är bra så borde vara ett givarfel. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Jag är ju inte jätteduktig på styrsystem och vemstune, men har typ 180-210 rpm enligt varvräknaren i vemstune när jag kör på starten. Låter det normalt? När jag kör startmotorn så slår vemstune ifrån och kopplar upp på nytt, så jag måste nöta en stund för att se varvtalet. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
Om det slår ifrån så låter det som att du har rejält spänningsfall och det kanske inte styrenheten tycker om.
Om du skickar mig en log på ett start försök så kan jag titta på den med mina amatörkunskaper. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Det svåra är att inte har kompetens nog att säga om allt ser bra ut eller inte. Men skulle ett fel på MAP-givaren innebära att det inte kommer bränsle i cylindrarna? Stiften är helt torra när jag plockar bort dem. Tips på hur jag ser att det är något givarfel? Har triggergivare, givare på insugskam, i insuget efter luftfiltret. Det är väl i stort de givare jag har... _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
En log-fil vore inte fel, annars kan ett filmklipp på skärmen innan start och när du kör på starten vara tillräckligt för att ge en ledtråd.
_________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Okej, försöker fixa det imorgon, vore kanonbra med lite hjälp. Några speciella mätare ni vill se i vemstune? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
Ja på tändning har jag 12v på spridarna men inte när jag kör på startmotorn, så det verkar ju inte helt rätt.
När jag ikväll körde i startgas i insuget startade bilen direkt och gick som vanligt när den väl startat. Men när jag sedan stängt av den så ville den inte starta igen. Förslag på trolig felkälla? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
Inte missat att ansluta nån givare? lufttemp tex Haft lös TPS:n så den är i ett annat läge? När du hade igång den hur läge, blev motorn varm? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Rätt vanligt att sprutet styr jorden istället för plus på spridarna så det låter inte alls konstigt. Prova att mäta mellan jord på spridaren och karossen så ser du troligen att det är oändlig resistans. Kolla alla jordpunkter, speciellt medllan motor och kaross och mellan komponenter på motorn typ insug och block. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det där låter ju som om du plockat fel 12V nånstans, mellan den som är på i Run+Crank och den som slocknar vid Crank (som tex all belysning och annat).
Idiottestet (om det nu inte låter så illa när startmotorn skrapar) vore att när den går slå över nyckeln till Crank när motorn går och den skall hosta till och ev stanna. Men det förklarar inte varför den gick igång första gången... Det är inte så att det är nån crank rpm som är satt lite högt och den inte ger nån soppa förrän det nåtts? Fulladdat batteri och ett till batteri via startkablar så borde det bli lite bättre snurr (om du inte vill peta planlöst i VEMSet) |
||
Kan inte mycket om detta heller men det liknar mitt problem.
Hur bra är batteriet underhållsladdat? Testa batteriet, batteribyte löste mitt problem. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Skruva banåkabil Bilen startar inte. Frågor om styrsystem? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (1797 totalt) |