Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35
11 besök idag (95166 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 889



Lite WW2 Spitfire känsla när man ser den framifrån... Gillart...

_________________
Magnus Falk
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045


Trådstartare
Den har varit lite segstartad sen jag satte ihop den utan att jag kunnat hitta nån riktig anledning. Nästan som att den går trögt på startmotorn.

Idag var det hyfsat väder när jag kom hem till jobbet så jag tog en tur, körde till Trollhättan och tillbaka. En km hemfrån stannade jag för att tanka, när jag skulle därifrån så klickade bara startmotorn. Kopplade in startboostern men det gjorde ingen skillnad, bara klick. Ringde grabben så han skulle komma ner med startkablar och frugans bil för lite extra oomph men innan han åka hemifrån så hade det gått några minuter och då startade den men väldigt segt. Tog mig hem och in i garaget, stängde av den och försökte genast starta den igen och då klickade det bara igen.

Kan det vara startmotorn som är på väg att ge upp?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17364



Sitter jordkabeln mellan motor och chassit som tänkt?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Något som kan ge spänningsfall mellan batteri och startmotor? Typ en ärgad plint? Hade det på en av mina jaggor och det blev både bärgare och byte av startmotor helt i onödan.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2136



Prova med att sätta en startkabel mellan minuspolen på batteriet & startmotorn eller i så nära anslutning till den du kan.

Det absolut vanligaste felet på en startmotor är att det inte är något fel. Jordningen är i nio fall av tio boven i dramat. Dock borde det ju inte vara så på ett nybygge.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4111



Fram med multimetern Mats, att mäta är att veta.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Hade liknande problem med min A2 i vintras. Misstänkte batteriet i kylan men hjälpte inte med laddning och nytt batteri. Till slut startade den inte alls.

Efter att ha tittat på startmotorn var det lätt att konstatera att den lilla flätan (elkabel) på ca 4 cm som går utvändigt hade ärgat sönder och till slut bränt av när strömmen blev för stor.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5578



Janne J skrev:
Fram med multimetern Mats, att mäta är att veta.

Och att meta är att väta

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045


Trådstartare
Nu har jag metat och vät betträ.

Började med att kolla jord mellan batteri och motor/växellåda, verkade ok med 0 ohm.
Kollade batterispänning under start, dippade från 13 till 10 volt så batteriet verkar ok. (litet batteri bara 20Ah)
Mätte spänning mellan startmotorns pluspol och batteriets pluspol, samma när motorn var av men en diff på 0,3 volt när motorn var igång, det verkade konstigt. Började känna efter på startmotorn och den jädra mekanikern hade bara dragit muttern fingerhårt. Drog åt den korrekt och sen var problemet löst. Startar varje gång.

Fixade lite med en droppande kylvattenslang och tog en en provtur runt kvarteret och allt verkar ok.
Bara för att jag inte ska få alltför mycket fritid så upptäckte jag dock att kopplingen fortfarande inte kopplar ur helt. På plan mark med växel i och kopplingen fullt nertryckt så finns det tendenser till drivning både på ettans växel och på backen.

Slavcylindern är ju en orginal till växellådan och Jag har mätt slaget på den och fått det till 15 mm.
Frågan är hur slavcylindern funkar, öppnar den mer med högre tryck eller finns det nån sorts reglering?

Det som inte är orginal är huvudcylindern som är en Tilton 75 series med 3/4" (19 mm dia) den är kortare än orginalet vilket jag behövde annars krockade cylindern med ett ramrör.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Utan att vara 100% säker känns det som att det handlar mer om flöde (volym) än tryck så länge du lyckas övervinna grundmotståndet. Hade din huvudcylinder inte orkar hade man väl märkt det genom att det blivit väldigt tungtrampat? Eller är det så mycket flex i grejerna så man inte märker det?

Det jag försöker säga är att ditt slag kanske inte är tillräckligt för att flytta tillräckligt med olja?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Utan att vara 100% säker känns det som att det handlar mer om flöde (volym) än tryck så länge du lyckas övervinna grundmotståndet. Hade din huvudcylinder inte orkar hade man väl märkt det genom att det blivit väldigt tungtrampat? Eller är det så mycket flex i grejerna så man inte märker det?

Det jag försöker säga är att ditt slag kanske inte är tillräckligt för att flytta tillräckligt med olja?


Nej det är min tanke med beroende på om slavcylindern är begränsad av tryck eller volym. Denna huvudcylindern är en kortare modell. Frågan är om att skulle blir bättre med en huvudcylinder med större diameter, då borde samma slag ge mer volym.

Huvudcylindern sitter i en 5 mm tjock stålplåt och slangen mellan huvud och slav är bara ca 40 cm och stålomspunnen så flex borde det inte vara frågan om.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 460



Hej Mats, nu kommer jag inte ihåg vilken diameter du har på kopplingslamellen. Det finns 228 mm till 4-cyl utan turbo och 240 mm till turbo och 6-cyl. Alla med M90 har 2-massesvänghjul. Tidiga 5-cyl har inte det. B6254 och B6304 har olika nummer på kopplingen. Antingen är det någon skillnad eller så är det för att ha skilda nummer på samma artikel för statistik. De har olika artikelnummer för både huvudcylinder och slavcylinder (manövercylinder på Volvo-språk) beroende på lamelldiameter. Tyvärr står det inget om diameter på cylindrarna till 700/900 i informationen jag har fått från Volvo. Att bilen rör på sig mer eller mindre när man har kopplat ur med M90 är ett ganska vanligt problem. Som bekant testade jag med båda slavcylindrarna för M90 men båda var mer eller mindre samma sak, på den tiden jag hade en 945 Turbo.

Mvh

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045


Trådstartare
Min motor har 228 mm's lamell.

Det jag hittat när jag googlat är att en del antingen gör en längre tryckarm till slavcylindern eller lägger en spacer bakom kulan till kopplingsarmen för att få mer slag men innan jag funderar på sånt skulle jag vilja ta reda på hur långt slag en standard M90 låda har på slavcylindern.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 460



Sista 940 tillverkades i februari 1998 men det finns många kvar. Kanske någon bekant i dina hemtrakter har en som kan ställa upp några minuter? Det jag kommer ihåg är att det är ganska kort slag på kopplingsgaffeln där slavcylindern trycker på och det finns ingen justering. Kanske går att svetsa på material där gaffeln trycker mot urtrampningslagret, eller att bocka gaffelarmen lite?

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045


Trådstartare


Lite mer tester har pågått, skruven jag haft som pedalstopp var redan inskruvad max så nu togs den bort helt och hållet. Då stoppar toppen på kopplingspedalen istället direkt mot torpedplåten. En liten vinkelslipsinsats tog bort ca 5 mm av kopplingspedalen och tadaaa! inget mera kryp med växel i men pedal nertryckt.

En kontrollmätning gav att jag fått ca 5 mm längre slag på slavcylindern, från 15 till 20 mm.



Till och med vädret var liite varmare på eftermiddagen idag så en tur till Trollhättan och hem kunde göras. Mössa och luva är dock fortfarande behövligt för 10-12 grader och fartvind gör det lite väl kyligt fortfarande.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 460



Problemet löst. Grattis!

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045


Trådstartare


I går blev det en tur till Uddevalla och årets första fjordträff. Jag blev plötsligt sugen på Non-stop.
I övrigt en trevlig kväll även om det behövdes luva uppfällt på vägen dit och hem för att öronen inte skulle trilla av. Många som var nyfikna på mitt bygge och även en av Testas besiktningsmän var framme och kikade.



Skönt stuk på denna Impalan.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35
11 besök idag (95166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande