Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 33, 34, 35 >> 16 besök idag (94736 totalt) |
Bygget står lite still i väntan på hjälp med delar som jag inte fixar att göra själv, bland annat lite bockade rör till främre övre länkarmar.Men jag tänkte uppdatera min lista tills jag har några bilder att visa.
1. Montera styrväxel -behöver CP19/CP20/CP21 plåtar från boken, under tillverkning 2. Fastställa position och vinkel för rattstång/ratt - behöver rattnav + smådelar till rattstång - beställt - tillverkning eller inköp av axel mellan rattstång och styrväxel - sittposition, behöver prototyp av alustol för test 3. Modifiera Sierra nav fram för nedre kulled. 4. Göra klart länkarmar - Nedre bak, ska helsvetsas - Övre bak, bocka rör, notchas och svetsas - Övre fram, rita färdigt, gör design som funkar för caster justering (uniballs mot ram) 5. Svarva alla bussningar. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Främre övre länkarmar är klara rent teoretiskt, nu ska det bara omsättas i praktik. Bakre nedre länkarm och nav med bussningar provmonterat. Främre nedre länkarm provmonterad. Sierra naven befinner sig just nu hos en man med en tjeckisk revolversvarv för brotschning av det nedre spindelledshålet. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
När det inte händer så mycket med bygget får man kompensera med att shoppa roliga saker istället, det är tydligen så sen gammalt. En fals/sick dök upp på blocket för rätt pengar bara 10 minuter bort. Tjöööp! 4 st OZ Superleggera i 17" storlek med 108x4 bultcirkel, ja det duger till mig. Lite kantstötta men det ska nog hinnas med att fixas innan bygget är klart. Kanske blir det nån roligare lack också. Däcken är ok och duger som byggdäck och till första provkörningen, sen kommer dom nog att bytas till färskare gummi. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
I helgen var det dags att börja bygga de främre övre länkarmarna, lite rördelar och en fixturbehövs. Mäta, mäta, mäta, grovkapa, mäta mäta kapa, håll tummarna, mät igen och kom ihåg att andas ibland. Sedan slipa, slipa, slipa och slipa lite till... Inpassat 6 mm hål för en pluggsvets för fixering innan jag lägger en kälfog mellan svetsänden och röret utan länkhuvudet på plats. Sedan putsades allt av med scotchbrite rondell och torkades med aceton inför svetsningen. Hade nästan ingen argon kvar så det blev bara några näst men jag kunde inte hålla mig från att provmontera. Ska nog funka. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Tanken var att köra bussningar överallt men för att få lite justeringsmån på Caster så blev det ledlager på den övre länkarmen. Detta efter tips från Martin som jag lånat alla jiggarna och byggbordet av, han fick nämligen bygga om sina länkarmar till detta utförande efter SFRO 1. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Bussningar håller bra, men är gungigare. Så ur väghållningssynpunkt är ledlager bättre.
Däremot ställer de kravet att geometein stämmer väldigt bra, annars blir delarna "överbestämda" vid fjädring och ledlager går sönder. Därför brukar man rekomendera bussningar oxå på gatbilar som kan tillåta lite flex och ta smällen vid hårda slag som blir när man kör ner i potthål. Hurvida man vill ha ledlager i övre eller nedre bärarm, beror ju lire på hur hårda bussningarna är. Dina ser ju styva å bra ut så det kommer nog fungera jättebra _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Har ni förlängt ramen något för att få plats med volvo-spisen? Har själv gått i tankarna att stoppa ner en T5:a men funderade på att förlänga ramen något för att få plats med motorn. _________________ Johan Sahlström |
||||
Nej ramen är standardlängd enligt boken, motorn får plats men det beror ju lite på vad man ska åka med för låda också.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Lite bakvagn monterad med de nya drivaxlarna. Skar fram ett par stag i 10 mm plåt på jobbet som har samma längd som stötdämparna med halva slaglängden använd. Länkarmarna fram är ihopsvetsade och klara, ska bara bestämma vart stötdämparfästena ska sitta innan ramen kan ställas ner på marken för första gången. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
shit, bra tempo!
Skillnad på att ha stora barn och små barn märker jag (eller så är du bara inte önskvärd inomhus... ) |
||||
Har man gjort klart sina skyldigheter så går det att anhålla om garagetid för det mesta. Tidiga helgmornar innan resten av familjen riktigt kommit igång är bästa tiden. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
hmmmm Lördagar 9.00-10.30. Fotbollssträning stora grabben. Söndagar 8.30 - 9.45. Fotbollsträning lilla grabben. Får börja gå upp 06.00 helgmorgnar. Men vem ska då dricka upp fredagskvällsgroggen Men ja gär glad för din skull, att du kan bygga vidare och förnöja oss andra _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Igår förmiddag gjordes lite tillfälliga småjobb klara så vi kunde ställa ner chassiet på egna hjul för första gången. Den ser lite skev ut på bilden pga högre rideheight fram än bak men det har justerats nu. Idag så spenderades morgonen med att hitta lämplig rideheight och positionen för de övre främre stötdämparfästena. Setup nr 1 som syns på bilderna gav följande resultat. Rideheight fram (mätt till botten av ramen) 165 mm Avstånd från golv till centrum av nav med hjul monterat 320 mm Avstånd från golv till centrum av nav med hjul demonterat och fullt utfjädrad stötdämpare 250 mm Avstånd från golv till centrim av nav med hjul demonterat och full infjädrad stötdämpare 395 mm 70 mm ut och 75 mm in känns lite snedfördelat så jag kommer flytta upp det övre dämparfästet ca 15-20 mm. Detta kommer även kräva dubbelt så tjock bumpstop. Planen är att använda dubbla orginal bumpstops från Protech. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Snyggt byggt
Men skall du verkligen ha 17" fälgar? Blir så onödigt tungt... Jag har en uppsättning 15" Team dynamics med r888:or till salu som hade suttit som en smäck;) Hur som helst bra tempo på bygget, vi syns väl på banorna 2020 _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Japp 17" blir det...är inte så bekymrad om vikt då det är 98% glassätarbil som byggs. Är dock hög tid att bestämma mig för vad jag vill ha för stolar och jag vet inte om jag ska bygga eget eller köpa färdigt. Jag vill ju ha stolar med ganska låg rygg och avtagbara nackstöd, sen får dom ju inte vara för breda heller, ca 420 mm som max. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Bra tempo, redan nere på hjul
Jag gillar dessa stolarna: https://www.corbeau-seats.com/produc _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 33, 34, 35 >> 16 besök idag (94736 totalt) |