Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 23 besök idag (94638 totalt) |
Jag fick lite feedback från Dakota digital sent igår kväll och beställde en sådan burk. Vi får hoppas den kommer innan första snön.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Jag fick signalomvandlaren igår och kopplade in den och provkörde och allt verkar funka som det ska. Tomgångsproblemet dök inte upp igen och ingen felkod om vss signal. +12 volt, jord, signal in och signal ut, väldigt enkelt. Efter inkoppling var det bara att stega upp inställningen till 1,66 x insignalen och sen var det klart. Småpilligt att gräva bakom instrumentpanelen. Vid provkörningen så märkte jag också att oljetrycksmätaren direkt går upp till 10 bar utan att motorn är igång. Givarpolen för mätaren verkar vara internt kortsluten till jord trots att den är monterad ramen istället för direkt på motorn. Denna givaren monterade jag i augusti och den har bara gått 20-30 mil och det är en VDO givare. Vet inte vad jag ska göra nu eller om jag bara ska skita i att ha oljetrycksmätare. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Har du nån oljetrycks lampa kopplad? Den givaren är väl både ett fast värde samt analogt. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Japp jag har lampa inkopplad på WK polen på givaren och den funkar som den ska (än så länge) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Så var det färdigkört för i år. Batteriet laddat och bortkopplat. Däcktryck 3 bar. Vinterns att göra lista ser ut så här: * Bygga om främre skärmstag till mer robust lösning. * Bygga nya lampkonsoler * Byta ett par packningar i bensintanken * Pinstripa bilens namn nånstans * Sy ett vindskydd som kan träs över bågarna * Eventuellt radieplåtar till sittbrunnen (utseendegrej) * Modifiera kapell så det passar med rutan på * Modifiera eller göra nya motorkuddar som tar lite mer vibrationer + ev momentstag. * Fixa ett par plåtar som vibrerar vid vissa varvtal. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Jaha, bara för att man inte varit i garaget på ett par veckor så trillar det av delar från bilen. Jag får reklamera det till byggaren... nån jäkla garanti måste det väl vara. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Tanken är att bygga bort den svaga plattstångssektionen av skärmstagen och ersätta den med ett bockat/format 16x2 mm stålrör. Beroende på hur detta blir så kommer jag troligtvis behöva modifiera eller göra nya framskärmar. (ytan där skärm och stag möts hamnar längre ut från centrum så radien på skärmen kommer inte stämma längre)
Den bakre plåten är hos Robert på Magic Line Pinstriping för lite måleri som vida överstiger min egen kompetens. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Lite förvånad blev jag när jag bläddrade igenom SVKG kalendern idag och hittade detta. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Nytt år och dags att skaka fram lite motivation för att göra klart lite saker. I höstas började jag ju göra nya främre skärmstag men sen kom vintern och väldigt dåligt med motivation. (och en viss vit Miata tog det lilla som fanns) Idag blev det dock ett par timmar för att klura vidare på stagen och dom svetsades upp helt. Jag har 3D printat ett par distanser för att hålla bra avstånd mellan däck men det blev lite för högt så jag ska printa nya och sänka avståndet 5 mm. Fortsättning följer. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Smart! Hur mycket avstånd siktar du på mellan däck/rör? Jag behöver ju också göra det sen... Men jag bockade plattjärn jag tänker ha som skärmen fäster i, sen övergår det i rör längre ner precis som på Westfields originalfästen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag siktar på 8-9 mm mellan däck och röret. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Anpassning av skärmarna, de främre befintliga hålen återanvänds. Baktill fick det bli ett par nya hål, jag får svetsa igen de gamla senare. Ett par nya 15x3 mm remsor valsades till och svetsades in för att ge lite mer stabilitet. Nästa steg är att helsvetsa allt och tillverka de muttrar som ska sitta inne i röret som skärmen skruvas fast mot. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Idag klurades det lite på infästning av skärmen. Först tänkte jag använda 3D printade "muttrar" med en insatsgänga som man smälter fast med en lödkolv med specialspets.
Dessa funkade bra ända tills jag lyckades peta den för långt in i staget och hur får man då ut den igen? Jag fick borra ett 2 mm hål längst in i staget och blåsa ut den med tryckluft. Det känns inte robust. Alternativet blev att göra samma bit i stål och hålla den i position med skruven och sedan göra en pluggsvets genom röret som håller fast muttern på rätt plats i röret. En klar, 7 st kvar att tillverka. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Mest för att jag inte vill ha skruv / muttrar på insidan av skärmen exponerade för stenar som följer med däcket runt men det hade också inneburit fler hål att svetsa igen i skärmen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Den här rörkröken som går till expansionskärlet har stört mig länge nu. Dags att göra nåt åt det. Demontera lite värmesköldar, grenrör, tömma motorn på kylvätska (hatar slabbet) och sen plocka bort röret. Lite vinkelslipskonst och lite Stevie Wonder svetsning senare så är det klart att återmontera. Måste bara skaffa en ny packning mot toppen för självklart överlevde den inte demonteringen. Detta eliminerar två slangklämmor så det måste väl räknas som lättning? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 23 besök idag (94638 totalt) |