Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... , 33, 34, 35   >>
32 besök idag (94974 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Kan det vara att den inte "trampat ur" ordentligt?

Går det att justera urtrampningslagret utifrån?


Jag får börja med att lufta slavcylindern men det finns ingen justering från utsidan tyvärr. Jag ska forska lite i kombinationen av delar också om jag har rätt.

Just nu är det 850 svänghjul, lamell och tryckplatta, utrampningslager är 850 och slavcylinder med.
Låda och kopplingsarm är 960 (M90)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
Jag började luska i mina kvitton igår för att se vad för delar som som jag monterat.

Svänghjul: orginal från motorn 850 GLT
Lamell: 850 GLT ny, monterad 2021/2022
Tryckplatta: 850 GLT, orginal från motorn
Urtrampningslager: Volvo 940, 35 mm
Slavcylinder: 960, följde med växellåda, renoverad
Huvudcylinder Tilton 75 19.05 mm

Så delmässigt borde delarna fungera ihop om jag inte missat nåt.
Jag provade att justera ut 3 varv till på M8 gängstången på huvudcylindern mot kopplingspedalen för att se om det hjälpte och det verkar det ha gjort. Efter en kort provtur är det fortfarande tyst så lite försiktig optimism för stunden. Ska nog beställa lite bra att ha delar ändå ifall det skulle återkomma så kan man ju göra ett tokmek på en helg och undersöka med motorn ur bilen.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare


Vårtecken.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
Sprintsäsongen börjar snart !!!

































































Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5575



Ska inte den grejen sitta i bilen?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983



Add lightness...?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19503



Påminner om min bror som skulle lyfta motorn ur Amazonen (ca -79 eller nåt) och hade glömt ett motorfäste, det sa knak när takstolen knäcktes

Men med en sjua så är det potentiella problemet mindre

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Ragnar skrev:
Add lightness...?


Add turbo?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
Kvittrandet från kopplingen kom tillbaka efter några mils körning så nu ska det kureras.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
https://www.youtube.com/watch?v=g9y6x94OIKc

Detta är ljudet som stör mig, det har uppstått efter vinteruppehållet och efter drygt 250 körda mil.

Jag delade på motor och låda idag och hittar inte direkt nåt problem.

Svänghjulet ser ok ut, kontrollerat inga skador och kontrollerat med stålskala så är det plant över hela lamellens anliggningsyta.

Lamellen är 250 mil gammal och visst syns det att den är använd men knappt mer än så.

Tryckplattan verkar ok, den skulle kunna bytas i preventivt syfte.

Urtrampningslagret känns bra.




Kopplingsarm med plastclips ska bytas i preventivt syft men ser inte ut att behöva det igentligen. Om nån har en sprängskiss på en M90 koppling så tar jag gärna emot en bild på det. Jag har bara på tidiga 940/940 (M47 låda?)



Nyöppnat, inga uppenbara fel vad jag kan se.





Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
Nytt orginal lager är beställt.
Ny kopplingsarm, ledkula och plastclips.



Jag skulle gärna byta guidehylsan som lagret glider på men den är restnoterad överallt. Om jag inte hittar en vettig begagnad får den som sitter där duga. Hoppas kunna skruva ihop allt till helgen igen.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41573

Forumägare
Forumägare

Jobbigt när allt måste ur o i för att testa

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12865





Är det den som är restad?

Den ser allt annat än frisk ut. har det suttit ett dåligt urtrampningslager där innerdelen också snurrat, eller hur har man fått det där utseendet på den? Garanterat den som är boven i dramat skulle jag säga, utan att veta exakt hur det låter.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 457



Jag har en M90 till B230 som har stått i kallförrådet i ca 25 år. Tror de sa att den var trögväxlad men jag har aldrig använt den själv. Innehållet är samma till vitmotorn. Priset = gratis. Kan kolla den imorgon när det är dagsljus. Jag är i Karlstad ibland, kanske snart.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
c311 skrev:
Jag har en M90 till B230 som har stått i kallförrådet i ca 25 år. Tror de sa att den var trögväxlad men jag har aldrig använt den själv. Innehållet är samma till vitmotorn. Priset = gratis. Kan kolla den imorgon när det är dagsljus. Jag är i Karlstad ibland, kanske snart.


Det skulle ju kunna vara värt en tur norrut. Ta gärna en bild på kopplingsröret om du kan.
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 457



Du har PM.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare
Så lite saker har hänt men först och främst vill jag ge ett stort tack till Thomas Alsterfalk som gav mig en M90 reservdelslåda som jag kunde plocka en väldigt fräsch urtrampningshylsa ifrån.



Ny vs gammal, ny ser man verkligen hur dålig den gamla var.



Inte bara var den gamla hylsan sliten, den var också nerslipad 3 till 3,5 mm.



Ny (begagnad) hylsa, nytt orginal M90 Sachs urtrampningslager, ny kopplings arm med ledkula och plastbussning. Hoppas nu att detta gör nån skillnad.



Motor och låda ihop igen och dags att lyfta på plats. Detta är nog det värsta med att ta ur motor och låda.
Jag måste få motor och låda att luta ca 35 grader för att få ner lådan i tunneln och sen måste den tillbaka horisontellt för att börja krångla i skruvarna till växellådsfästet. Trots den nyinköpta balansarmen så fick jag rigga om kedjor/lyftstroppar ett par tre gånger innan det lyckades. Efter en heldag i garaget så är dock motor, låda och kardan på plats igen.

I morgon tacklar jag all kringutrustning och om allt går bra kanske det hinns med en liten provtur.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4106



Gött jobbat, se nu till att få med dig den här bilen till Vårgårda nästa gång

Kul att grabben är med och kör nu, hälsa honom

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 457



Det slumpade sig så att det blev mycket som föll på plats samtidigt. Den hade annars hämtas av skrothandlaren med diverse annat. Hoppas det funkar nu.

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Mats Karlsson skrev:
Ny vs gammal, ny ser man verkligen hur dålig den gamla var.


Inte bara var den gamla hylsan sliten, den var också nerslipad 3 till 3,5 mm.

Jag hade liknande bekymmer när jag monterade dit typ9 lådan jag kör med på min se7en.
Köpte på mig vad jag googlat fram att alla kör med vad det gäller Zetec-typ9 låda,
kopplingsarm, urtrampningslager, etc. När jag skulle provmontera delarna så passade inte urtramningslagret
de gick inte över urtrampningshylsa efter en del googlande och frågande på forum så visade det sig
att den var nersvarvad för att passa ett annat urtrampningslager...

Han jag köpte växellådan av hade haft den på en Opelmotor.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8044


Trådstartare


Nere på marken igen och provkörd, visslandet är borta men jag verkar ha fått nåt slags jord/laddfel istället.
Nåja det ska väl lösa sig under veckan med lite taktisk felsökning.
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
<<   1, 2, 3 ... , 33, 34, 35   >>
32 besök idag (94974 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande