Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (27982 totalt) |
Kul bil ,har hjälp kompisen bygga ihop en nästan likadan, men typ 230hk blacktop med separata spjäll.
Hade jag varit du så hade jag satsat på en bredbandslambdamätare. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||||||||||||||||||||||
Riktigt skoj bil faktiskt! Mycket körkänsla Tyvärr ingen koll på bestyckningen, kan se över den om han är intresserad. Har bromspapper på bilen jag kan lägga upp med. Den går riktigt bra iaf
Grymt tips, skall kollas innan jag går vidare med något annat
Bra tips igen, det har jag sett över och löst nu
Klockrent! Så onödigt men snyggt!
Tack bägge!
Det där verkade lite intressant faktiskt, kikade lite snabbt in där i förgasarna, får skaffa rätt prylar först bara.
Det där är nog den vettigaste lösningen egentligen, inte ha öppna filter och sånt med. Tror dock jag sparar det tills jag har bestämt mig hur motorsetupen skall få vara
Tänkte göra det, har fått tips om en verkstad i närheten som kan vara duktiga på förgasare, så vi får se vad de kan säga. Sen går jag i funderingarna på om det skall fortsätta vara en förgasarmotor eller inte i bilen med... Svårt val!
Tack Peter! Du får komma förbi och provköra nån dag
Tack Men jag tror jag hoppar det Körbarhet och körglädje ska vara fokus, så svårt att krypköra och köpa glass med MC motor med turbo
Oj det där var mer avancerat än vad jag hade räknat med i förgasarväg! Jag tror en vända med bredbandslambda på nuvarande förgasare vore bra för att se hur allt lirar egentligen, sedan se över tändkurvan (programmerbar tändning), får sätta upp det på "att-göra-listan". Imponerande vad som fortfarande ändå görs i förgasarväg!
Det lät skoj! Körbarheten med separata spjäll går ju att få en hel del bättre än med förgasare på låga varv, blev han nöjd med körbarheten? Eller är den enbart för hård körning? Bredbandslambda blir nog ett måste att prova. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
Dags för vevhusventilation!
Har googlat, kollat och pratat med folk på sistone om vevhusventilation och tipset var samma som Janne J gav innan här i tråden, PCV ventil! Som tur är så har en Zetec det original och efter lite efterforskning så var dilemmat snarare att det var lite osande från catchtanken som var problemet, men den behöver ventileras. Så som ett snabbt försök så letade jag lite i lådan för slangar, hittade en bra böjd slang från en gammal Audi som fick fungera som förflyttare av filtret för ventilering av catchtanken. Istället för att ha filtret öppet på högsta punkten, vilket gör att det alltid luktar och så fort som motorn varit varm så luktar det länge. Nu så kan burken fortfarande ventileras och ny lyft komma in till den genom ett filter, men då det inte är högsta punkten så blir det inte full avdunstning En provkörning igårkväll med lite lagom aktiv körning, kolla lite lufttryck och tanka genomfördes, resultatet var riktigt bra! Ingen mer oljedoft i garaget ...nu doftar det bara bensin från förgasarna och avgaser istället _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
Grattis till en trevlig bil! Ett fint "råämne" att göra något bra av! Självklart ska du åka med klassiska Weberförgasare , njut av ett gott bröt och ibland fina avgassmällar. Ihop med mappad tändning (använder själv ett Omex) får du en trevlig motor.
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||||||||||||||||||||||||||
När det gäller förgasarfrågor är väl http://www.braigasen.se/ en av det bättre i Sverige, desutom finns han på lagom avstånd från Göteborg
_________________ Fredrick Carlsson |
||||||||||||||||||||||||||||
Var jag inte så diskret med en gul Sjua på Ingo? Tack! Stanna och säg hej nästa gång om du har tid
Man tackar! Du har helt rätt, ett bra råämne är det så kan det bli en riktigt bra bil när jag har fått lägga lite tid och utveckling på den. Ja den låter riktigt gott nu från insugssidan (dock lite mycket från avgassidan, men det går att lösa). Det är något riktigt härligt klassiskt med Weberförgasare, ska dock ta en fundering på om det är för klassiskt för mig eller vilken väg bilen ska få gå. Funderingar finns, dags för lite för och nackdelar snart med olika setuper
Tackar, skall kollas! I min närhet finns tyvärr väldigt begränsad erfarenhet från förgasare om man förbiser tiden med moppe _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
Foto: Triss i sjuor Det är kul när det svänger! Vi får inte glömma rejsas klassiska motto, det är inte enbart bankörning som ska vara ett nöje utan alla former av kurviga vägar. Så i väntan på passande konbanekörning så har bilen använts relativt flitigt för nöjeskörning, nu senast i 3½h i lördagskväll när det var tropisk natt i många delar av Sverige. Kalla det shakedown eller benchmarking, över 3h körning med en annan sjua (kompisen Axel som köpt Lasse Falks gamla Pegasus, som f.ö. rullat 135 mil i år med sin nya ägare!) är väl definitivt ett bra sätt att utvärdera bilen och roliga vägar. Att kunna köra runt i en sjua utan framruta, en lördagkväll kl 22:30 utan att frysa trots att shorts och kortärmat var klädseln är lyxigt när det precis ska slå över till september i kalendern Roligt att se hur bilar upplevs, både som helhet i äldre klassiskt stuk mot modernare utseendet, men även i delar, effekt och uppträdande. En sak är klar, då jag tycker det är kul att använda bilen många gånger per år, men inte nödvändigtvis många mil per år så har listan börjat uppdateras: Inför nästa år: -Vindruta (någon som har en vindruta inkl ram till Westfield liggande innan jag beställer ny?) -Ny motor med insprutning. Förgasare i all ära, de är charmiga som få och låter mysigt men bättre körbarhet på låga varv vore fint när man kvällsglider -Rdäck, gamla gatdäck är inte skoj. Denna punkt är lättåtgärdad då det står 4st R888 hemma i garaget, men nya fälgar (7x15" 4/108) vore passande. -Bromsbelägg, bromsbalansen är rätt okej och går att justera men jag har ingen aning vilka belägg som sitter på nu, behöver kontrolleras och troligtvis bytas ut mot roligare med initialt bra bett. Kanske något så enkelt som Greenstuff (nu reagerar många ) räcker på denna lilla lätta bil. -Byta spakställ, nu har den hemmagjorda shortshiften strulat igen, dags att beställa spakställ från Quaife med ledlager i. Körkänsla är A och O _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
Om du inte bryr dig allt för mycket hur fälgarna ser ut så är citroen fälgar i aluminium som ser ut som plåtfälgar ett bra alternativ jätte lätta Jag uppgraderade till en typ-9 låda för en himla massa år sen före det satt det en mt75 låda. I mitt fall så råkade det vara en gammal rally låda så det är rakskuret med synkring Du kommer inte att bli besviken på spaken. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||||||||||||||||
Final i konbana med Sportvagnsklubben Göteborg på söndag, så nu åkte rdäck på! Har inte haft rdäck på en bil sen innan jag köpte Speedstern, det var 2012... Ska bli riktigt kul! Däcken fick sitta på de 6.5x15" Wolfrace som satt på bilen, så ska jag leta upp något bättre under vintern. Notering, ET35 på dagens fälgar, så jag kommer ihåg det när jag letar andra _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
Gött mos!
Skall bli kul o se bilen på nära håll på söndag. Första start är kl 14 om jag fattade rätt? Då har nog regnet dragit förbi. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||||||||||||||||||||
Klart du ska kika på bilen från Hedenhös med både förgasare och flintapinne Första start vid 9 om man vill bjuda upp miataklubben till dans, annars 14. Så du får köra heldag om du vill, samma peng _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
Första repan i torrt med bilen, första konbanan för mig och sjuan nånsin! Ursäkta att ljudet är kasst, men det blåste mellan 10-25m/s på flygfältet i söndags så det tog bra på krafterna att stå där hela dagen och hjälpa till med arrangemanget. Det blev väl inte bättre av att det ösregnade på vägen upp och jag körde bilen dit Men annars var det sjukt kul! Bilen gick riktigt fint för att inte vara utsorterad, bluddrade några gånger när jag stog på bra men den går nog lite fett i omgångar, men det löser en ny motor Väghållningen var bra, jag hade skruvat dämparna relativt mjuka för att få känna på chassierörelserna ordentligt och det var nog ett bra val - bilen är tydlig och konsekvent! Det som behövs är ett bättre spakställ, justering av pedalerna (bromsen är för långt upp, så svårt med tå/häl) och dit med 4p bälten så att man kan fokusera på körningen. Det här var busigt kul! Resultat? Efter att ha coachat en annan go göbbe i en annan sjua (Jonas Norrman i en Pegasus Seven) så fick han bra fart på tiderna och tog vad jag vet dagens snabbaste tid, en 1/10-dels sekund snabbare än jag fick till... Men då vi räknar snittet av de två bästa så tror jag att jag slog honom ändå Aja, vi får se hur det kan få framöver _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
Nu är en ny motor hemma den kom även i förpackningen av en bil... https://www.blocket.se/vi/87427101.h Så gamla motorn är nu på annons, dags att se hur långt jag jag komma i helgen med allt... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||||||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 4 besök senaste veckan (27982 totalt) |