Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
25 besök senaste veckan (27911 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
mwiborn skrev:
Riktigt intressant att följa detta bygge. :-)

Tackar, ska försöka hålla det väl uppdaterat och någorlunda intressant
På tal om MX5:or som din var jag med och busade lite med MX5 sprintcupen nu i september på Vårgårda, skoj att testa lite Miata då med

Lindkvist skrev:
Ser riktigt fint ut!.. hitta lite inspiration i de lånade bilderna där kanske?.. tyckte mitt öga skådade en kompressor under insuget dära (?)



Det är nog ingen större risk nu, men vår klubbkompis Jonas Norrman med sin mörkblå Pegasus 7 byter motor till en likadan ST170 motor som jag, fast han monterar turbo med 300 whp räknade han med tror jag. Galet? You bet!



Ett litet bevis på insprutning!

Åhej vad den oanvända lambdamuttern satt fast! Fick bli kraft-insex och det långa dragskaftet


Men vips, nu är den försedd med lambdasensor.


Så vad händer?
Jodå, jag har börjat montera lite kabelhärvor. Kommer bli några timmars jobb med att rensa upp i originalhärvan sen, mycket som finns där som inte behövs på min bil!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Friskt kopplat, hälften brunnet!


Dags att plocka fram en riktig lödstation och slå på lite bra musik på garagestereon.
Lödkolv och krympslang har gjort stora underverk förr!

Nu var det äntligen dags att börja fixa kabelhärvan.
Vadå fixa kabelhärvan? Jag tog väl en komplett härva från en fungerande bil?
Ja det stämmer, men så enkelt är det inte... Dels sitter någon kontakt inte i motorhärvan utan i kabelstammen till torkarmotorn (!) och sedan behövs ett gäng kontakter inifrån bilen med.

Dessa saker behövde lödas till:
-Immobilizer (PATS, Passive Anti Theft System)
-LED för status på Immobilizer (sitter annars i instrumenthuset)
-OBD2 uttag (japp, jag ska ha fungerande OBD2 i bilen!)
-Kontaktstycke för styrningen av spjället i insuget
-Kontaktstycke för bränslepumpsmodulen (PWM styrning av bränslepumpen då det är ett system utan retur)

Sedan behövde jag även förlänga/skarva på:
-Kablaget till tempgivaren för kylvätskan
-Kabel för oljetryckssensor



Voila!
En av de viktigaste anledningarna till att jag var tvungen att köpa en komplett bil. Här är alltså immobilizerns antennring samt en av originalnycklarna. Dessa är kodade till databoxen, så man behöver nycklarna som matchar databoxen. Utan att ha rätt nyckel till rätt box får man aldrig liv i motorn.


Det ser värre ut än det är
Bara ett nätt litet 104 poligt kontaktstycke att gå igenom


Alla nya kontaktstycken och LED som inte fanns i härvan tidigare, från vänster:
Bränslepumpsstyrning, Insugsspjäll, OBD2, LED för Immobilizer, Immobilizer inkl nyckel


Preppade även och märkte upp alla jord, 12V och +15 som skall kopplas in till härvan när jag ändå var igång igårkväll. Skall ta och dra nytt kablage till pumpen med sen när det är dags för den för rätt styrning.
Pumpen styrs nämligen via den nyss nämnda modulen tillsammans med en tryckgivare i railen, så beroende på tryck så ökas spänningen till pumpen och vice versa så att pumpen inte trycker på mer soppa än nödvändigt.


När motorn väl sen är startad (det kan dröja ett tag) så börjar det roliga jobbet med att öppna alla härvor, plocka ur allt onödigt kablage som inte behövs när bara motorn används stand-alone och sedan skall en snygg härva buntas ihop. Nu handlar det bara om funktion


Ett stort steg närmre slutmålet, en Westfield ST170 med fungerande OBD2

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



Det här har jag funderat på en del (utan att ha kommit till någon direkt slutsats).. när man gör en kabelhärva, mäter och ritar man på papper först eller hur smidigast går man till väga?

Kommer du köra original färgkodning? (så att man kan få info från original kopplingsschema) eller gör du en egen förteckning?

(min mentor berättade att hans sambos MGB hade fått ny eldragning och alla kablar va svarta! så KAN man ju göra.. men.. )

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Figgz skrev:

För nu när jag ändå satte igång och monterade detta så var det lika bra att kolla över generator.
Min gamla generator var inte bolt-on längre iom att den satt skruvad i gamla motorfästet aja, bara börja om...

Tog originalfästet från nya motorn, lät vinkelslipen jobba lite och vips var det lite lättare. Nu kunde original ST170 generator ersättas med den lilla minigeneratorn som satt på gamal motorn.
Ett justerbart fäste masserades med vinkelslip och svetsades om, vips så satt generatorn fast som den skulle!
Har inte vägt exakt hur mycket det gjorde, men ett antal kilo skillnad blev det.




De va en söt liten sak. Vart har du hittat den, och hur många Ampere är den på?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Lindkvist skrev:
Det här har jag funderat på en del (utan att ha kommit till någon direkt slutsats).. när man gör en kabelhärva, mäter och ritar man på papper först eller hur smidigast går man till väga?

Kommer du köra original färgkodning? (så att man kan få info från original kopplingsschema) eller gör du en egen förteckning?

(min mentor berättade att hans sambos MGB hade fått ny eldragning och alla kablar va svarta! så KAN man ju göra.. men.. )


Man kan göra så, men det är inte rätt
Nu har jag det relativt enkelt, dvs att jag mestadels kommer att korta en originalhärva, då är det bara att behålla samma färg. I de fall (som alla pluggar som skulle dit) så gör jag ett kopplingsschema som PIN-layout över kontakten som säger vilken PIN som är till vad (funktion) samt vilken kabelfärg.

Gör man en helt ny härva är det inte så blodigt många kontakter, kanske 15st på en sån här motor? (Spridare, vevgivare, kamgivare, VVT, oljetryck, tändmodul och ett gäng annat) så att göra ett kopplingsschema som säger vad som är vad är inte så farligt svårt. Men att hålla ett bra system på färger blir ett måste thumbs up

När motorn går kommer jag öppna hela härvan och rensa ut allt som inte behövs, det blir en spännande övning

Newberg skrev:
Figgz skrev:

Nu kunde original ST170 generator ersättas med den lilla minigeneratorn som satt på gamal motorn.




De va en söt liten sak. Vart har du hittat den, och hur många Ampere är den på?


Visst är det en gullig liten rackare!
Märkningen säger att det är en sån här:
https://www.motorcityreman.com/nioe104.html

22-0551
100211-163
Made in Japan

Det är vad som står på, så följer jag den infon så får jag upp den på länken och den verkar vara specad till 40A

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Figgz skrev:
Det är vad som står på, så följer jag den infon så får jag upp den på länken och den verkar vara specad till 40A
Räcker det till bränslepump, injektorer och tändspole (eller får du kompensera generatorns litenhet med ett mycket större/tyngre batteri)?

Umpa bumpa stereo och extraljus har du ju iofs inte

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Lindkvist skrev:
Det här har jag funderat på en del .. när man gör en kabelhärva, mäter och ritar man på papper först eller hur smidigast går man till väga?

Jag har byggt några insprutnings härvor och det har varit olika förutsättningar varje gång nästan.

Första så var det en universial härva som anpassades på plats i se7en som senare modifierades
när det blev ett motorbyte.

Sen blev det 2 st rallybilar. Den ena snickrades ihop på en vecka typ det var mitt under
tävlingssäsongen så det var rätt så brottom.... samtidigt så byttes det ut ECU:n till nyare
modell så det var lite



Den andra hade jag hela hösten , vintern, våren på mig.
Och den härvan blev betydligt mera genomtänkt thumbs up
Ett tips är att innan härvan börjas tillverkas är att kolla vars alla givare etc, sitter i motorrummet
i förhållande till vars man har tänkt att kablaget skall gå igenom torpedväggen.
När man sedan börjar tillverka härvan så börjar man med den kontakt som skall sitta längst bort och
sedan fortsätter kontakt efter kontakt och byglar ihop dom kablar som är gemensamma i varje kontakt + och jord tex, annars så blir det ju himla mycket kabel.
Och den här Kit Car Golfen startade jag upp och gjorde en lämplig grundmap till
så det blev ju lite tur man bor ute på bondwishan och tillgång
till lämpliga grusvägar.



Sen håller jag på att modifiera en originalhärva inför byte till Motec M800
på en M3E30

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Figgz skrev:

Visst är det en gullig liten rackare!
Märkningen säger att det är en sån här:
https://www.motorcityreman.com/nioe104.html

22-0551
100211-163
Made in Japan

Det är vad som står på, så följer jag den infon så får jag upp den på länken och den verkar vara specad till 40A


Grymt, tackar.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



super7 skrev:
Lindkvist skrev:
Det här har jag funderat på en del .. när man gör en kabelhärva, mäter och ritar man på papper först eller hur smidigast går man till väga?

Jag har byggt några insprutnings härvor och det har varit olika förutsättningar varje gång nästan.

....

Den andra hade jag hela hösten , vintern, våren på mig.
Och den härvan blev betydligt mera genomtänkt thumbs up
Ett tips är att innan härvan börjas tillverkas är att kolla vars alla givare etc, sitter i motorrummet
i förhållande till vars man har tänkt att kablaget skall gå igenom torpedväggen.
När man sedan börjar tillverka härvan så börjar man med den kontakt som skall sitta längst bort och
sedan fortsätter kontakt efter kontakt och byglar ihop dom kablar som är gemensamma i varje kontakt + och jord tex, annars så blir det ju himla mycket kabel.

....


Aaah.. ja, det låter som en rimlig metodik.. ska ha det i åtanke.. har i flera år lovat kompisen att dra om styr-elen i hans Delta Integrale, ska väl se om vi inte kan styra upp det snart!

Han fick en ms3-box av mig med för ett tag sen som vi kanske ska sätta dit så vi kan få lite bättre kontroll på värden och kanske framförallt loggning..

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:
Det är vad som står på, så följer jag den infon så får jag upp den på länken och den verkar vara specad till 40A
Räcker det till bränslepump, injektorer och tändspole (eller får du kompensera generatorns litenhet med ett mycket större/tyngre batteri)?

Umpa bumpa stereo och extraljus har du ju iofs inte


Eller rutvärme, eller rövgrill, eller...

Men det låter lite på gränsen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Tänkte på samma sak, bara 2 st h4 halvljus är ju ca 8 ampere.
Du får nog köra led drl för att spara lite kräm.
Att maxa generatorn hela tiden känns inte rätt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
super7 skrev:
Lindkvist skrev:
Det här har jag funderat på en del .. när man gör en kabelhärva, mäter och ritar man på papper först eller hur smidigast går man till väga?

Jag har byggt några insprutnings härvor och det har varit olika förutsättningar varje gång nästan.

*Mycket bra text*

Lindkvist skrev:


Aaah.. ja, det låter som en rimlig metodik.. ska ha det i åtanke.. har i flera år lovat kompisen att dra om styr-elen i hans Delta Integrale, ska väl se om vi inte kan styra upp det snart!

Han fick en ms3-box av mig med för ett tag sen som vi kanske ska sätta dit så vi kan få lite bättre kontroll på värden och kanske framförallt loggning..


thumbs up
Som Nisse skriver, väldigt bra poäng, är att börja längst borta och kolla vad som är gemensamt för att undvika onödigt med kablage.
Proper Planning helt enkelt

Niklas Falk skrev:
Figgz skrev:
Det är vad som står på, så följer jag den infon så får jag upp den på länken och den verkar vara specad till 40A
Räcker det till bränslepump, injektorer och tändspole (eller får du kompensera generatorns litenhet med ett mycket större/tyngre batteri)?

Umpa bumpa stereo och extraljus har du ju iofs inte


MaZ skrev:

Eller rutvärme, eller rövgrill, eller...

Men det låter lite på gränsen.


Janne J skrev:
Tänkte på samma sak, bara 2 st h4 halvljus är ju ca 8 ampere.
Du får nog köra led drl för att spara lite kräm.
Att maxa generatorn hela tiden känns inte rätt.


Ohh, härligt med en laddad diskussion om generator
Hittade nånstans där generatorn på nätet var likadan som siffrorna jag har på min och då var den specad till 55A, men eftersom det inte står något exakt på min så utgår jag från 40A.

Intressant nog så är 40A generator det vanligaste i kitcar-svängen för Zetec-bilar, kollar man t.ex. på vad Burton har så är det 40A med:
https://www.burtonpower.com/alternator-kit-40amp-ford-zetec-e-black-to . . . .

Sen kan man ju inte alltid utgå från att engelsmän har rätt En sak som är säker iaf är att det funkade utan problem på den gamla motorsetupen men självklart så är det skillnad på den och nuvarande. Dock samma tändmodul men ett Megajolt tändsystem istället för boxen som sitter där nu, så det mesta är samma.

Har själv i omgångar funderat på hur mycket allt kan dra (jag har ju inte ens värmepaket i bilen, så väldigt lite el i själva bilen utöver belysning och motorstyrning) men definitivt så spar jag originalgeneratorn in-case-of att det skulle vara problem.
Summerar jag dock all belysning på bilen som normalt sett används (positionsljus fram/bak, nummerskyltsbelysning samt H4 halvljus) så blir det en del, närmre bestämt 140W belysning. DRL kanske vore en bra lösning framöver
Eller ska en xenon/LED konvertering av halvljuset göras med ursäkten att jag behöver spara ström?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Figgz skrev:
super7 skrev:
Lindkvist skrev:
Det här har jag funderat på en del .. när man gör en kabelhärva, mäter och ritar man på papper först eller hur smidigast går man till väga?

Jag har byggt några insprutnings härvor och det har varit olika förutsättningar varje gång nästan.

*Mycket bra text*

Lindkvist skrev:


Aaah.. ja, det låter som en rimlig metodik.. ska ha det i åtanke.. har i flera år lovat kompisen att dra om styr-elen i hans Delta Integrale, ska väl se om vi inte kan styra upp det snart!

Han fick en ms3-box av mig med för ett tag sen som vi kanske ska sätta dit så vi kan få lite bättre kontroll på värden och kanske framförallt loggning..


thumbs up
Som Nisse skriver, väldigt bra poäng, är att börja längst borta och kolla vad som är gemensamt för att undvika onödigt med kablage.
Proper Planning helt enkelt

Figgz skrev:


Eller ska en xenon/LED konvertering av halvljuset göras med ursäkten att jag behöver spara ström?

Hej Fredrik.

Det är precis som du säger att planeringen är en stor del av jobbet, man undviker en massa saker man inte tänkt på etc, och undviker en massa jobb i onödan för att så gick det ju inte att göra insåg man efter ett tag typ..

Klart att du skall xenon/led konvertera thumbs up
Håller på att göra det jag med samt även husbil/husvagns led lysen bak
då kan man ju gå ner i kabelare lite....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Som en viss äldre man i rosa träningsoverall har skrikit

ÄNTLIGEN!



Den lever!
Efter att ha mätt och skarvat lite jord, 12v och +15 så fick jag ikväll liv i motorn sittandes i sjuan, och nog tusan gick den fint och rent

Återstår en hel del jobb med kabelhärvan innan alla funktioner är helt integrerade som de ska vara i bilen, men livstecken finns och allt funkar


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



thumbs up

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Gött thumbs up

Uppstart är en grym milstolpe!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Grattis ! Raskt jobbat !
Citera
Lindkvist
Kungsbacka
Här sen Apr 2011
Inlägg: 187



Figgz skrev:
Som en viss äldre man i rosa träningsoverall har skrikit

ÄNTLIGEN!



Den lever!
Efter att ha mätt och skarvat lite jord, 12v och +15 så fick jag ikväll liv i motorn sittandes i sjuan, och nog tusan gick den fint och rent

Återstår en hel del jobb med kabelhärvan innan alla funktioner är helt integrerade som de ska vara i bilen, men livstecken finns och allt funkar



Yaay!!!!

_________________
Andreas Lindkvist - Stressad Miata
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Grattis!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499


Trådstartare
Tack alla!
Hittills är det relativt labbmässigt inkopplat så inte mycket att visa just nu, provstart har skett med databox och moduler på en bänk bredvid bilen för att kunna felsöka lätt...
...Men nu påbörjas den riktiga monteringen!

Så som i steg 1 av det började jag med kabelsanering igårkväll!
Kopplingsscheman lästes, kablar mättes och avbitaren gick varm



Nu kan jag börja bunta ihop härvan igen för att få plats med den i bilen thumbs up
Visst hade jag bara kunnat knö ihop allt som det var, men det är emot mina principer om någorlunda okej installation

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Snyggt jobbat Fredrik!!! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW ST170 - 2006 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
25 besök senaste veckan (27911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande