Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW / SDV Zetec 2.0 Weber - 2006 - Förgasarfrågor
648 besök senaste veckan (2097 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2
   
volymmannen
Timmernabben



Här sen Apr 2007
Inlägg: 922



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2019 19:26     Citera

Kul bil ,har hjälp kompisen bygga ihop en nästan likadan, men typ 230hk blacktop med separata spjäll.
Hade jag varit du så hade jag satsat på en bredbandslambdamätare.


_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Aug 2019 06:29     Re: Citera

Cédric skrev:
Kul bil!

Min kollega håller på att försöka bestycka om sin seven med weber zetec som inte går klockrent, vet du vad du har för munstycken idag? Han skulle försöka få lite tips av en firma för att få till det, får fråga imorn om han kommit nån vart.

Riktigt skoj bil faktiskt! Mycket körkänsla

Tyvärr ingen koll på bestyckningen, kan se över den om han är intresserad. Har bromspapper på bilen jag kan lägga upp med. Den går riktigt bra iaf

Janne J skrev:
Det sitter pluggar ovanför spjällen, när du tar bort dem finns det 3 små sikthål där du kan se kanten på spjället.
Justera så att du kan se främre och bakre förgasarens spjäll exakt lika genom hålen när du drar i gasreglaget, då har du bra synkronisering.


thumbs up
Grymt tips, skall kollas innan jag går vidare med något annat

Janne J skrev:

Väljer du PCV får du kolla så att motorn kan få in filtrerad luft någonstans, vill inte ha onödigt undertryck i vevhuset.

Bra tips igen, det har jag sett över och löst nu

Niklas Falk skrev:
När du klurat dig trött på bestyckning så kan du sälja Italienarna och byta till nåt mer justerbart som ändå ser klassiskt ut.
https://store.jenvey.co.uk/throttle-bodies-and-components/throttle-bodies/heritage-dcoe/heritage-twin-tbody-40-48mm-pair-tdp40-48
Men jag tror inte det snörvlar likadant tyvärr (kanske kan man tuna in lite olämpligt beteende )



Klockrent! Så onödigt men snyggt!

Nikel skrev:
Synkning gör enklast med en synkrometer.
Kostar ca 500kr.

Jag har ett här i Dingle du kan få låna.
Har bredbandslambda med.


Mats Karlsson skrev:
+1 på synchrometern, har en som jag använder till spjällen på 914:en.


thumbs up
Tack bägge!

cat7even skrev:
Kolla bränsle nivån
Obs inte flottörerna utan hur den är nedan en länk till alternativt sätt att bestycka


http://www.lotuselan.net/forums/download/file.php?id=55643

Det där verkade lite intressant faktiskt, kikade lite snabbt in där i förgasarna, får skaffa rätt prylar först bara.

Kadett4wd skrev:

*Luftbox*
Sen drar du in en slang i boxen från vevhusventilationen.


Det där är nog den vettigaste lösningen egentligen, inte ha öppna filter och sånt med.
Tror dock jag sparar det tills jag har bestämt mig hur motorsetupen skall få vara

Commodåren skrev:
Ta bilen till en Weberkunnig verkstad med chassidynamometer så att du får svart på vitt på utgångsläget. Och de brukar dessutom ha munstycken och andra nödvändiga delar så att man inte behöver beställa själv på gissning. Kostar förstås någon tusenlapp, men det kan det kanske vara värt.


Tänkte göra det, har fått tips om en verkstad i närheten som kan vara duktiga på förgasare, så vi får se vad de kan säga.
Sen går jag i funderingarna på om det skall fortsätta vara en förgasarmotor eller inte i bilen med... Svårt val!

dvorak skrev:
Fantastiskt kul var Fredrik!


Tack Peter! thumbs up
Du får komma förbi och provköra nån dag


AL skrev:
Cool bil! Spåra ur med hayabusamotor med turbo thumbs up

Tack
Men jag tror jag hoppar det Körbarhet och körglädje ska vara fokus, så svårt att krypköra och köpa glass med MC motor med turbo

Niklas Falk skrev:
Jag tror Figgz är mer inne på halva vikten, halva effekten och halva däcksbredden jämfört med Speedster
...
Fokusera på känsla, inte på prestanda

thumbs up

Sonus skrev:
Det finnes spesial DCOE til Zetec. De har hva engelskmenn kaller fifth progressive hole. Man kan jo starte med å undersoke hvilken bestykning disse har?

https://www.ikengineering.co.uk/product-page/45-dcoe-5-progression-hole-carburettor

Oj det där var mer avancerat än vad jag hade räknat med i förgasarväg!
Jag tror en vända med bredbandslambda på nuvarande förgasare vore bra för att se hur allt lirar egentligen, sedan se över tändkurvan (programmerbar tändning), får sätta upp det på "att-göra-listan".
Imponerande vad som fortfarande ändå görs i förgasarväg!

volymmannen skrev:
Kul bil ,har hjälp kompisen bygga ihop en nästan likadan, men typ 230hk blacktop med separata spjäll.
Hade jag varit du så hade jag satsat på en bredbandslambdamätare.

Det lät skoj!
Körbarheten med separata spjäll går ju att få en hel del bättre än med förgasare på låga varv, blev han nöjd med körbarheten? Eller är den enbart för hård körning?
Bredbandslambda blir nog ett måste att prova.


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Aug 2019 06:31     Citera

Dags för vevhusventilation!

Har googlat, kollat och pratat med folk på sistone om vevhusventilation och tipset var samma som Janne J gav innan här i tråden, PCV ventil!
Som tur är så har en Zetec det original och efter lite efterforskning så var dilemmat snarare att det var lite osande från catchtanken som var problemet, men den behöver ventileras.

Så som ett snabbt försök så letade jag lite i lådan för slangar, hittade en bra böjd slang från en gammal Audi som fick fungera som förflyttare av filtret för ventilering av catchtanken.

Istället för att ha filtret öppet på högsta punkten, vilket gör att det alltid luktar och så fort som motorn varit varm så luktar det länge.
Nu så kan burken fortfarande ventileras och ny lyft komma in till den genom ett filter, men då det inte är högsta punkten så blir det inte full avdunstning




En provkörning igårkväll med lite lagom aktiv körning, kolla lite lufttryck och tanka genomfördes, resultatet var riktigt bra! Ingen mer oljedoft i garaget
...nu doftar det bara bensin från förgasarna och avgaser istället


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pelko
Göteborg



Här sen Mar 2007
Inlägg: 719



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Aug 2019 07:36     Citera

Åkte förbi dig när du tankade. Bilen såg fantastiskt fin ut


_________________
Mathias Pelkonen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
D5
Göteborg



Här sen Jul 2004
Inlägg: 212



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Aug 2019 20:51     Citera

Grattis till en trevlig bil! Ett fint "råämne" att göra något bra av! Självklart ska du åka med klassiska Weberförgasare , njut av ett gott bröt och ibland fina avgassmällar. Ihop med mappad tändning (använder själv ett Omex) får du en trevlig motor.


_________________
Jan-Erling Rydquist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
D5
Göteborg



Här sen Jul 2004
Inlägg: 212



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2019 08:37     Citera

Du har fått ett mail om lämplig bestyckning förgasare


_________________
Jan-Erling Rydquist
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrick Carlsson
Växjö



Här sen Jun 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2019 11:52     Citera

När det gäller förgasarfrågor är väl http://www.braigasen.se/ en av det bättre i Sverige, desutom finns han på lagom avstånd från Göteborg


_________________
Fredrick Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Figgz
Göteborg



Här sen Dec 2002
Inlägg: 5435


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2019 19:00     Re: Citera

pelko skrev:
Åkte förbi dig när du tankade. Bilen såg fantastiskt fin ut

Var jag inte så diskret med en gul Sjua på Ingo?
Tack! Stanna och säg hej nästa gång om du har tid

D5 skrev:
Grattis till en trevlig bil! Ett fint "råämne" att göra något bra av! Självklart ska du åka med klassiska Weberförgasare , njut av ett gott bröt och ibland fina avgassmällar. Ihop med mappad tändning (använder själv ett Omex) får du en trevlig motor.

Man tackar!
Du har helt rätt, ett bra råämne är det så kan det bli en riktigt bra bil när jag har fått lägga lite tid och utveckling på den.
Ja den låter riktigt gott nu från insugssidan (dock lite mycket från avgassidan, men det går att lösa).
Det är något riktigt härligt klassiskt med Weberförgasare, ska dock ta en fundering på om det är för klassiskt för mig eller vilken väg bilen ska få gå. Funderingar finns, dags för lite för och nackdelar snart med olika setuper

D5 skrev:
Du har fått ett mail om lämplig bestyckning förgasare

thumbs up

Fredrick Carlsson skrev:
När det gäller förgasarfrågor är väl http://www.braigasen.se/ en av det bättre i Sverige, desutom finns han på lagom avstånd från Göteborg


Tackar, skall kollas!
I min närhet finns tyvärr väldigt begränsad erfarenhet från förgasare om man förbiser tiden med moppe


_________________
Fredrik Boivie


Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
super7
Umeå



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3791



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2019 20:00     Re: Citera

Figgz skrev:
Var jag inte så diskret med en gul Sjua på Ingo?

Det går inte att vara diskret med en se7en


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Janne J
Kinna



Här sen Jul 2008
Inlägg: 1239



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2019 20:23     Citera

Misab har kanske koll om det finns någon som är bra på setup, de säljer ju delarna.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Westfield SEiW / SDV Zetec 2.0 Weber - 2006 - Förgasarfrågor
648 besök senaste veckan (2097 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2






Från request till första response:
sec (varav server render 0.270 sec)
Webbrowser render:
sec