Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsuppgradering funderingar
455 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1108


Trådstartare
Bromsuppgradering funderingar

Lika bra att tänka högt här och kanske få en knuff i rätt riktning eller kväva idén i dess linda
Jag kom över bromsok från en Impreza STI (Brembo 4-kolvs fram och 2-kolvs bak.
Oken passar på rakt av på bilen utan att behöva bygga adaptrar, där av vart de extra intressant.
Problemen som uppstår dock är ju följande.
1. På en impreza sitter oken kl 15:00 på min GT86 sitter dom kl 09:00 förenklat, allternativ här om man vill ha kolv biasen rätt är att skifta plats på luftningen så den hamnar högst upp i gen, men då blir det knas med luftningen i förhållande till hur kanalerna går i oken.
2. Jag struntar i kolv storlekarna och bara skiftar höger till vänster och visevärsa, men får då problem med slitage och något sämre bromsverkan som jag förstår det?
3. De skiljer ju en hel del i area på kolvar i oken mot för original dito och de blir väl sällan bra att försöka reducera detta med strypningar?
Skulle det då funka att ta bromsservo och huvudcylinder från samma bil som bromsarna kommer i från, eller bygger jag till ännu mer problem och konstiga beteenden på bilen?
4. Om vi säger att jag byter servo och huvudcylinder, hur kommer de att påverka min abs som jag i dags läget gillar på bilen, kan vara helt ute och cykla här, men tror det kan vara möjligt att styra abs genom Emtron sprutet jag köpt till bilen, men tid och pengar att ställa in något liknande i sådana fall är nog nästa problem.

Ja mycket tankar blir de.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Har du gått så långt det går med kylning och nått vägs ände där? Dvs undrar varför vill du byta

_________________
Magnus Thomé
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1108


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Har du gått så långt det går med kylning och nått vägs ände där? Dvs undrar varför vill du byta


Ja den har ju gått 3 säsonger med bromskylning in mot centrum på skivorna och olika belägg från PFC och Carbotec och lite mer bett + fade resistant skulle vara välkommet, sen åker det ju i en EJ257 motor nu med lite extra grejer (mål 400-450whp) och då blir det ju förmodligen lite mer fart att bromsa bort då effekten dubblas.

Och naturligtvis går jag upp i skiv storlek nu också, gammla 297 nya 330 fram, bak kommer jag inte i håg nu, men kan mäta.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Jag har sett några bilar på sistone där det sitter två eller t.o.m. tre kylslangar in till skivan. Kändes omständigt... Låter som läge att få på större ok/skivor thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Bromsuppgradering funderingar
455 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande