Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
121 besök senaste veckan (126960 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Lite fler framsteg, koppling, gaslänkage och bromssystem i princip färdigt. Växeleriet fixad, sytt en ny damask och monterat den nya knoppen.







_________________
Calle Olsson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Galet fint som vanligt, även lite tidsödande speciallösningar ser jag !


Jag vart förvånad att du hade ett engångs filter på oljan.
Mina lite nyare m30 har alla haft insatsfilter.

Vet inte om jag nämnt det innan, men jag vill minnas att jag behövde plugga ett hål i motorblocket.
Just när jag kombinerade gammal oljefilter hållare och nyare motorblock.
Tror packnings ytan var olik, så att oljan kunde gå rakt in i vevhuset, istället för in i oljekanalen.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Galet fint som vanligt, även lite tidsödande speciallösningar ser jag !


Jag vart förvånad att du hade ett engångs filter på oljan.
Mina lite nyare m30 har alla haft insatsfilter.

Vet inte om jag nämnt det innan, men jag vill minnas att jag behövde plugga ett hål i motorblocket.
Just när jag kombinerade gammal oljefilter hållare och nyare motorblock.
Tror packnings ytan var olik, så att oljan kunde gå rakt in i vevhuset, istället för in i oljekanalen.


Tack! Det var lite pilligt med bromsservo, slaglängd och att få dit den gamla HBCn, men svarva är ju roligt!

Ville ha den gamla filterhuset för "looken" , pluggade hålet i blocket med en m10x1 plugg så det är gjort.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Första provturen runt kvarteret och en tvätt från ett grådassigt Skåne:









_________________
Calle Olsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Alltså....sååååå braaa !
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Provtur

Vilket tempo, vilket resultat!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Jag säger bara det, hatten av, vilket jobb du gjort!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Vilket hantverk!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Litto skrev:
Jag säger bara det, hatten av, vilket jobb du gjort!


+1

_________________
Johan B
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

I ett tidigare inlägg skrev du att motorn varit på mappning. Funkar den bra, blev det några effekt och momentsiffror du har lust att dela med dig av?

_________________
Johan B
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Hur är känslan att nu få köra denna bakelse?

Beskriv gärna hur styrning, NVH och chassiets uppsättning upplevs.
Bilen är förmodligen vridstyvare nu än när den lämnade fabriken.

Jag gissar att den upplevs analog och fjäderlätt som en ballerina jämfört med dagens nerlastade elfiltrerade muskelmaskiner.

Edit, man fattar inte riktigt när man växlar mellan första sidan i tråden och denna...

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Kolja skrev:
Edit, man fattar inte riktigt när man växlar mellan första sidan i tråden och denna...


Minst sagt, själv tänkte jag "vad fan håller han på med". Men talang för rostlagningar och metallarbete finns i överflöd.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
blixten skrev:
I ett tidigare inlägg skrev du att motorn varit på mappning. Funkar den bra, blev det några effekt och momentsiffror du har lust att dela med dig av?


Hej Johan

Mappningen gick fint, går väldigt lugnt och harmoniskt. Den lämnade 221hp vilket är i princip exakt vad en standard 3.5 skall lämna. Motorn är helt original förutom spjällhusen så jag hade inte förväntat mig nånting mer utan är väldigt nöjd.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Kolja skrev:
Hur är känslan att nu få köra denna bakelse?

Beskriv gärna hur styrning, NVH och chassiets uppsättning upplevs.
Bilen är förmodligen vridstyvare nu än när den lämnade fabriken.

Jag gissar att den upplevs analog och fjäderlätt som en ballerina jämfört med dagens nerlastade elfiltrerade muskelmaskiner.

Edit, man fattar inte riktigt när man växlar mellan första sidan i tråden och denna...


Njae, känslan de första (och än så länge sedan enda) hundra meterna var hundra procent nervositet, intensivt lyssnade och ångest. Precis som det brukar vara i början så ytterligare information och känslor får vänta ett tag till.

Måste skruva ihop hjulupphängningar osv lite mer slutgiltigt än de är just nu innan jag vågar köra nått mer. Helgvädret i Skåne har dessutom varit sådär ostadigt så jag får ge mig till tåls lite till.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tack för alla påhejningar, det känns bra att många inser arbetsinsatsen för att komma till detta stadie!

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Fantastiskt att man fortfarande kan hitta så fina exemplar... var det en enägarbil thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Underbart!
Tjocka däck är alltid rätt!

Vilket jobb du har gjort, fylld med respekt för att du orkar hålla uppe modet.

Nu ser vi fram emot Ferrarin i höst!

_________________
Jens Lanvin
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Ellac skrev:
blixten skrev:
I ett tidigare inlägg skrev du att motorn varit på mappning. Funkar den bra, blev det några effekt och momentsiffror du har lust att dela med dig av?


Hej Johan

Mappningen gick fint, går väldigt lugnt och harmoniskt. Den lämnade 221hp vilket är i princip exakt vad en standard 3.5 skall lämna. Motorn är helt original förutom spjällhusen så jag hade inte förväntat mig nånting mer utan är väldigt nöjd.

Calle


Härligt!
Vill minnas att CSL var på 3 liter, 206 hk och 222 km/h angiven toppfart när det begav sig. Din lär ju bli aningen snabbare. Jag "körde" en CSL (guldmetallic) på en parkering i slutet på 1970-talet, minns att den var väldigt alert när man tryckte på gaspedalen och sällsynt lättväxlad.

_________________
Johan B
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Bra dag, reg.bes och kontrollbesiktning avklarad.

Nu lite vila och körning, måste fixa stötfångaren fram men sen är jag "klar" för tillfället i alla fall.

.











_________________
Calle Olsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Fantastiskt vackert!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Inte sett denna tråd förut. Läste första sidan och hoppade direkt till sista. Är det ens samma bil?

Otroligt imponerande thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Andra projekttrådar
BMW 3.0CS E9 Renovering
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32   >>
121 besök senaste veckan (126960 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande