Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
16 besök idag (57860 totalt)
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Vilken drömbil!!
Som många tidigare sagt, vilken finish på allt! Hatten av!
Grattis till uppstarten! Äntligen!

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Patrik Skoog skrev:





Härligt Patrik!!! Skön känsla!
Den låter gött!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Grattis till gött ljud!
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Äntligen! Fasiken vad kul att se den igång! Stämmer för övrigt helt in i kören, herrejösses vad fin den där bilen är!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Tack för alla positiva kommentarer, riktigt skönt att få igång bilen!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Rullade för egen maskin, försiktigt test på startmappen för att se så allt lirar

Svårt att klassificera den som en glassätarbil, något urspårad.



Ute i friska luften:


Uppgraderade stolarna till två med M-stuk thumbs up


Instrumentbräda monterad & klar


Toe/Camber inställning på det gamla hederliga sättet, funkar fint! Toe fram/bak något ut, camber fram -2,5, bak -1,8. Får duga tillsvidare.


Nästa blir en ordentlig mappning men innan dess finns det lite att fixa:
-Kamaxelgivare insug verkar död, ny beställd
-USB chassie kontakt till ECU beställd, behöver två, då ECU inte går på canbus slingan
-Nya kopparbrickor till banjo/broms ok, litet läckage så misstänker att de brickorna jag har inte är bra nog
-Översyn bultförband drivlina

Sen tycker jag att kopplingspedalen tar för långt ner, skulle vilja att den tar betydligt längre upp. Blir inte klok på varför -Skall lufta igen först. Har E30 orginal koppling & slav cylinder, borde lira... Kan spelet mellan urtrampningslager och tryckplatta blivit för stort? Någon med en bra teori?


_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Härligt med en provtur!

Påminner rätt mycket om hur mussen såg ut vid första testen


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Skönt med bra luftomsättning i kupén så här års, blir lätt kvavt annars!

Jag fick labba en del med min koppling för att få det att lira, hade samma fenomen. Inte direkt översättningsbart eftersom du har customsvep ämnat för Drenth-lådan, men ändå.

Jag fick lägga en del omsorg på att justera spelet mellan urtrampningslager/koppling samt länga pinne och i slutändan fick jag dessutom gå ned i cylinderdimension på slaven för att få tillräcklig regleringsväg.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Patrik Skoog skrev:
Rullade för egen maskin, försiktigt test på startmappen för att se så allt lirar

Svårt att klassificera den som en glassätarbil, något urspårad.





Riktigt najs👍
Ser att du passade på att ta turen nu när trafiken lugnat sig och inte längre leds förbi ert under ombyggnadskaoset i byn😜

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Det sista småfixet är klart, färdig att plågas en dag i bromsbänken! Alltid lika nervöst



_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



Återigen en skön milstolpe!
Vad väger den, dvs vad blir den officiella effekten? Vad gissar du den inofficiella effekten landar på?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Snacka om drömbil!

Du får se till att ha vägarna förbi när den är färdig sedan så vi kan få ta några ordentliga foton

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
OscWan skrev:
Snacka om drömbil!
Du får se till att ha vägarna förbi när den är färdig sedan så vi kan få ta några ordentliga foton


Klart! Går det som det skall blir det mycket banåka 2024!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Återigen en skön milstolpe!
Vad väger den, dvs vad blir den officiella effekten? Vad gissar du den inofficiella effekten landar på?


Ja bra så långt... mappning lite försenat. Kö i bänken och fortfarande strul med kamsynken. Misstänker kortis i det kablaget så drar nytt! Nästa vecka hoppas jag vi spänner fast E30:n !

Väger ganska exakt 1000kg som den är lastad nu. Sen tillkommer dörrar, huv, rutor, bränsle och fet skåning
Siktar på 1300kg/350hk. 20kW/100kg.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Jaha, tiden går fort när man har kul sägs det!
Ingen uppdatering här på länge, mest beroende på lite oflyt med bilen och för mycket jobb.

En lång historia kort: Problemet med utebliven kamsynk på insugsidan fortsatte, bytte givare ett par gånger, felsökte och fixade. Inkopplingen var gjord genom att följa BMW WDS och det visade sen sig att beroende på bil och årsmodell så har BMW valt att vända på + & - i kopplingsschemat. -så Pin 1 byter plats med Pin 3 så lirade allt. Tog ett tag att reda ut tyvärr.

Nåväl, upp i bänken och började köra genom registret, kallstart och konfigurera allt. Så långt så bra. Dags att ladda på och då visar det sig att kompressorn inte bygger mer än 0,2 bar laddtryck

Felsökning på detta, läcktest, kollade slangar, ringde ESS, kollade remslir mm. Allt såg rätt ut, inget läckage så allt pekar mot wastegaten. Det visar sig att den är felaktigt justerad från ESS och därmed blir det inte mer ladd än 0,2 bar. Wastegaten sitter på baksidan mot torpeden och går inte att justera på plats, insug och kompressor mm måste monteras av. Så det var bara att lasta bilen och åka hem.

Lite positivt i alla fall, all el lirar och allt är konfigurerat! Inga läckage någonstans, motorn känns väldigt frisk och pigg och längtar efter laddtryck!

VM i gynekologi så kanske det går att justara på plats. Gör ett försök en vacker dag


ECU:n går inte på Canbus, så separat USB anslutning till den.


Separat USB till Can bus (Data logger, PMU, Dash och batteri eliminator) Har beställt fler iconer till knappsatsen.


Dash meny med logg med tider, beroende på bana:


Dash meny i "race mode", sektortider och GAP bästa teoretiska tid. En knapp på knappsatsen för att sätta start/mål. Sektorer sätter den själv.


PMU logg, vid behov


Meny 4, lite diverse, laddtryck, bränslemätare, mm


Lite OT, grabbens projekt. Ut med Sachs motorn och in med en 110cc 4 takt. Bygger nya motorfästen, sen skall allt bästras och målas.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up Snyggt och propert Patrik!

Surt med mappning som fick ställas in! Vad säger ESS?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up Snyggt och propert Patrik!

Surt med mappning som fick ställas in! Vad säger ESS?


Tack!
ESS konstaterade mest att wastegaten måste justeras... Norska supporten har stängt för gott och allt hanteras numera av en extremt korthuggen Amerikan.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Dåligt med motivation men nu är det tid att ta upp jakten på laddtryck!

Av med insug och kompressor, lättmeckat så det gick fort.


På bänken


Wastegate, utgående axel för spjäll fungerar. Det svarta fästet i stål går att justera, troligen är detta fel från ESS?


Fram & baksida



Det skumma är att det fjäderbelastade spjället stänger mot sitt ändläge och verkar sluta tätt. Vet någon vad de rödmarkerade justerskruvarna har för inverkan och funktionen på wastegatehuset? Skall givet kontakta de korthuggna Amerikanarna på ESS men behöver lite fler ideer hur det skall justeras. Visst måste det vara så att wastegate är öppen under vacum och stängt när det inte finns vacum?

Allt annat är tätt, så vart laddtrycket annars kan ta vägen förstår jag inte.

_________________
Patrik Skoog
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Patrik Skoog skrev:

Det skumma är att det fjäderbelastade spjället stänger mot sitt ändläge och verkar sluta tätt. Vet någon vad de rödmarkerade justerskruvarna har för inverkan och funktionen på wastegatehuset? Skall givet kontakta de korthuggna Amerikanarna på ESS men behöver lite fler ideer hur det skall justeras. Visst måste det vara så att wastegate är öppen under vacum och stängt när det inte finns vacum?


Jag har ju aldrig jobbat med den här wastegaten, men på 335an vill jag minnas att wastegate är öppen utan vakuum och stängs när den vakuumsätts. Om något går snett med vakuumsystemet så ska det inte byggas laddtryck som kan skada maskinen.

Via vakuum styrs exakt läge på wastegate för att få rätt laddtryck, det är ganska mycket pill med att få till den tabellen exakt rätt efter specifika turbo.

Har du kollat vakuum systemet och att du får rätt tryck där?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Patrik Skoog skrev:

Det skumma är att det fjäderbelastade spjället stänger mot sitt ändläge och verkar sluta tätt. Vet någon vad de rödmarkerade justerskruvarna har för inverkan och funktionen på wastegatehuset? Skall givet kontakta de korthuggna Amerikanarna på ESS men behöver lite fler ideer hur det skall justeras. Visst måste det vara så att wastegate är öppen under vacum och stängt när det inte finns vacum?

Jag har ju aldrig jobbat med den här wastegaten, men på 335an vill jag minnas att wastegate är öppen utan vakuum och stängs när den vakuumsätts. Om något går snett med vakuumsystemet så ska det inte byggas laddtryck som kan skada maskinen.
Via vakuum styrs exakt läge på wastegate för att få rätt laddtryck, det är ganska mycket pill med att få till den tabellen exakt rätt efter specifika turbo.
Har du kollat vakuum systemet och att du får rätt tryck där?


Detta är en simpel ventil som är stängd när det inte finns vakuum, suger jag i slangen öppnas spjället. Så skall det vara enligt ESS.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678


Trådstartare
Delade insug och kompressor för att leta efter eventuella skador. Ser ut som nytt.


Ganska avancerat insug.


Tomgångsmotor och vacuum till bromsservo sitter på sugsidan, så det skall inte påverka....?


Letar vidare efter laddtryck...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30, 330iK
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
16 besök idag (57860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande