Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skulle behöva lite tips om lämplig motor till Crosskart
3 besök senaste veckan (1033 totalt)
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Skulle behöva lite tips om lämplig motor till Crosskart

Tjena,

Nu börjar Crosskarten bli färdig för att montera motor i.

Min kart (EAS kart) kommer ha motorn direkt till höger om föraren så jag behöver lite tips på motorer som inte är så höga. Var och kollade på en SV650 motor men den är ca 90 cm hög från botten upp till luftburken så den skulle bli högre än mitt huvud.

Vet att enstånkor och crossmotorer är låga och skulle passa bra men jag vill ha en tystare motor. Är inne på en radfyra då dessa är extremt driftsäkra och har bra med pulver. Kan även tänka mig en rad Twin.

Någon som har förslag på en motor enligt ovan som inte är så förbaskat hög?

Med vänlig hälsning Stefan

_________________
Stefan Moberg
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14141



Yamaha R1, uppskattad höjd runt 60cm

_________________
Tord Ringenha11
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla på 600ish radfyror.
Ring till spinnin-wheel.se och kolla med honom om det finns nåt inne, en liten utflykt till Kolsva är alltif kul. Scanna blocket.se om du hittar nåt lämpligt objekt att köpa billigt, du kan ju sälja överblivna delar som gaffel, hjul etc sen.

Min oljekylda GSXR1100 är ca 55cm från tråg till ventilkåpa. GSXR1000 K1'an är lägre pga cylindervinkeln.
Tjejhundra (600) är en populär volymgrupp så det finns ganska gott om objekt. Eller en 750 (du kan ju undvika R-motor om du vill ha lite bättre bottendrag och slippa ligga på 12-14000rpm)

Spinnin Wheel AB

Gisslarbo 54

73115 Kolsva

Tel: 08-530 300 15

Mail: mcskrot@telia.com

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Tack för tipsen.

Har 51 taggar på bakdrevet just för att slippa ligga på så höga varv.

Hade en R6a tidigare och precis som du säger så kommer ju effekten efter 12k varv...

_________________
Stefan Moberg
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Googlade och hittade lite mått på olika forum. R1:an verkar vara 75 cm hög från tråg till luftburk...?

Steffe, du skrev 55cm på din K1a. Får inte riktigt ihop det mtp på luftburken, eller tänker jag fel?

_________________
Stefan Moberg
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Honda VFR750 från sent 80'tal till senare är förmodligen en lämplig motor, vattenkyld, slitstark, bra bottenvrid, ca 100Hk. (försäkringshästar, vet inte om det är fler...)

Finns nyare på 800cc med insprutning.

Sen är det väl lämpligt att kolla tävlingsreglementen för olika klasser................ (så man vet hur man ska anpassa sig på bästa sätt, mellanradsläsning ).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Hehe, ja precis.

Ang din k1a - 55 cm hög låter ju helt suveränt, men sitter luftburken monterad på ngt annat sätt än andra hojmotorer?

_________________
Stefan Moberg
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Stebbe skrev:
Hehe, ja precis.

Ang din k1a - 55 cm hög låter ju helt suveränt, men sitter luftburken monterad på ngt annat sätt än andra hojmotorer?


Nja, oljekylda 1100'an är ca 55, K1'an är lägre men luftburken bygger en del uppåt. Men det är ju sprut på den så man kan mecka dit ett plenum och ha filtret bredvid.
Förgasarmotorerna är ju avstämda med luftburken (vacum-fuggar) och det funkar inte med öppna filter då....
Men då monterar man RS-fuggar, flatslide/trottel, istället.

På de oljekylda så sitter förgasare och filter bakåt och bygger inget på höjden.

Oljekylda GSXF750 och 1100 samt Bandit 1200 finns det ganska gott om men det är kanske inte så lämplig motor på en crosscart med tanke på kylningsproblematik. Kan funka på ett lekfordon förvisso.
(GSXR1100 är också bra på topp, draget kommer vid ca 9-10Krpm upp till knappa 12.)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Exakt min tanke också att kolla efter en motor med förgasare och filter bakåt men tror, precis som du säger att det blir problem med kylning...

_________________
Stefan Moberg
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4496



Re:

steffe skrev:
Honda VFR750 från sent 80'tal till senare är förmodligen en lämplig motor, ....

Vet inte hur VFR750 är men VF750 är kända för problem med kamaxeln.

Hojar på Blocket just nu :
- Ninja Zx10 1000cc Objekt Kawasaki 2004 8500kr
- Honda VF 1000 F 1984 7000kr

_________________
Calle Olsson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

calle_o skrev:
steffe skrev:
Honda VFR750 från sent 80'tal till senare är förmodligen en lämplig motor, ....

Vet inte hur VFR750 är men VF750 är kända för problem med kamaxeln.

Hojar på Blocket just nu :
- Ninja Zx10 1000cc Objekt Kawasaki 2004 8500kr
- Honda VF 1000 F 1984 7000kr


VFR är en känd kvalitetsmotor, outslitlig i det närmaste.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3020



Crossmotorer låter högt för att de har såpass öppna avgasrör. Köpte precis en Honda CRF 250X, finns en löstagbar "spark arrestor" som sätts i ändröret som gör den sjukt tystlåten.

Bygger man in luftfilter i en någorlunda stängd låda och tystar ner avgaset behöver det inte låta mycket alls.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Tack för tipset! Det enda jag känner med en 2 t cross är att det är en hel del mekande, täta oljebyten, kolv mm.

Jag är ute efter något driftsäkert med minimalt med mekande.

Tror att jag hittat vad jag söker, en radtrea. Typ Triumph Sprint el liknande. Inte för bred och inte för hög med bra driftsäkerhet och minimalt med mekande.

_________________
Stefan Moberg
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Stebbe skrev:
Tack för tipset! Det enda jag känner med en 2 t cross är att det är en hel del mekande, täta oljebyten, kolv mm.

Jag är ute efter något driftsäkert med minimalt med mekande.

Tror att jag hittat vad jag söker, en radtrea. Typ Triumph Sprint el liknande. Inte för bred och inte för hög med bra driftsäkerhet och minimalt med mekande.


Låter som ett bra val, poppis moppe med en hel varianter på motorn. thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Ska kolla på en 955a imorgon.

Insprutning, om jag vill bli av med luftburken och montera öppet filter - hur funkar det?

Är ingen riktig hejare på motorer, är det någon vänlig själ jag skulle kunna tala med om jag pm:ar mitt tel nr?

_________________
Stefan Moberg
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Vid närmare påseende tror jag luftburken kan sitta kvar, alltid bra vid körning i regn och snö.

Trevlig helg på er alla!

_________________
Stefan Moberg
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Tjena,

Har precis kollat på motorn. En 955a som suttit i en Triumph Tiger och gått 5300 mil. Det är väl inte för mkt med tanke på att den suttit i just en Tiger som rimligen inte plågas som en Speed Triple el liknande.

_________________
Stefan Moberg
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Stebbe skrev:
Tjena,

Har precis kollat på motorn. En 955a som suttit i en Triumph Tiger och gått 5300 mil. Det är väl inte för mkt med tanke på att den suttit i just en Tiger som rimligen inte plågas som en Speed Triple el liknande.


Är priset rätt så är det bara att slå till, testa kompet och lukta på oljan.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Stebbe
Stockholm
Här sen Feb 2020
Inlägg: 20


Trådstartare
Lukta på oljan glömde jag. Hojen har stått i två år men den startade hur fint som helst.

Alla säger olika. 5000+ mil, skrota hojen. 5000 mil, knappt inkörd.

_________________
Stefan Moberg
Citera
Skruva banåkabil
Skulle behöva lite tips om lämplig motor till Crosskart
3 besök senaste veckan (1033 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande