Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Opel Pickord. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 41 besök senaste veckan (24836 totalt) |
Idag kom dom nya fjädrarna på bilen.
Det är viktigt att fjädrarna får bo in sig i garaget ett halvår eller så. Det är sen gammalt. Skruvarna till hundbenen till krängningshämmaren gick av på båda sidor. Det verkar som om jag bara behöver 2 nya långa M8 skruv om jag får isär delarna dom är uppbyggda med. Topplagringarna blev rengjorda och infettade på nytt. Jag blev lite förvånad när jag plockade loss dom då det sitter helt vanlig spårkullager som lager istället för ett mer anpassat lager för axiell belastning. Men tydligen så fungerar det. Det var stor behöv för rengöring då lagrena inte är tätade mer än med en lös metallbricka på undersidan. Egentligen skulle jag väl passat på att byta lager när det ändå var nere men det får bli nästa gång. Bar var bara att lossa en skruv på stötdämparen och kränga ut fjädern med ett spett och sen stoppa i den nya fjädern. Tog väl inte mer än 10 minuter att byta båda bakfjädrarna. Bilen blev lite lägre fram men ordentligt lägre bak men styvare. De bakre fjädrarna som satt på var väldigt mjuka. Kommer väl en bild imorgon när det är lite ljus ute. |
||||||
Du det är samma här. |
||||||
Liten update på Opeln.
Jag har haft nya Nummerplåtar liggandes ett tag så nu har dom kommit på plats. Jag och Lilleman snickrade ihop ett gångjärn så man ser nummerplåten när man viker lämmen. https://youtu.be/1pQA5tk34pY?si=cBA5 Och igår så fick jag delar från Edelschmeide. Nya delar till länkaget och en otroligt efterlängtad Damask som sitter mellan länkaget och hytten samt ett bakre fäste till växellådan. Det gamla tål inte olja och eftersom Opelns växellåda läcker så har det blivit lite mjukt minst sagt. https://youtube.com/shorts/qwHrCJNeK Länkaget blev väldigt mycket bättre men det sitter en till Led framme på växellådan som är sliten så den ska jag byta med. Spakkänslan är dock som natt och dag redan nu. Dock har jag mer saker att lösa. Avgassystemet har en spricka, antagligen från motorns bristfälliga fastsättning. Diffen mår inte bra. Den behöver nog renoveras/schimsas in. Utgående tätning på lådan ska bytas. Ingående till diffen ska bytas. Ventilkåpan läcker. Jag har sprättat upp den gamla damasken till växelspaken och ska prova att sy en ny. |
||||||
Mer skruvat.
Vinterdäcken är på. Nokian Hakka R2 Tycker dom där fälgarna gör sig riktigt bra på bilen.. Igår fick jag rivit ner avgassystemet och till min förvåning så var det bara att lossa och dra isär skarven vid ljuddämparen. Det blev svetsat och sprayat med Zinkfärg som jag skavde bort när jag monterade det igen. Toe inställning arbetades lös med hjälp av 2 gasolflaskor och jag justerade båda stagen ett helt varv för mer Toe-In. Det behövs nog ett varv till eller 2 per sida men det kan Hjulinställningsgubben ta nästa fredag. Ventilkåpan tätades. Den hade skruvat lös sig. Det blev två bilder och sen dog telefonen. Bilen brummar/drönar Väldigt mycket i Kupen och jag förstår inte riktigt varför. Det är kopplat till motorn och inte drivlinan. Ska jag satsa på att byta motorkuddar med? Avgassystemet är original. |
||||||
Det kan behövas _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Ställa toe är inte så svårt utan hjulinställningsgubbe. Framför allt inte om du har lite skrot-stålrör liggande.
Svetsa typ en sån här, och en mutter längst upp så att du kan sätta i skruv och justera in mot fälgkanten. Lägg utanför hjulen, skjut "jiggen" framåt/bakåt och mät spelet mot fälgen. Välj en smidig gängstigning, t.ex. M6x1, så behöver du inte ens mäta. Ett varv är en mm. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Med två måttband och två regelbitar kan man skapa sig ett par toe-plattor
https://www.ddesign.nu/sv/toe-platar Mindre att förvara och bör vara enklare att handha ensam än en "toe-gaffel". |
||||||
En sån kan jag bygga nästa gång men jag vill gärna veta hur resten av hjulen står med.
Bilen är ju liten lätt ombyggd Ibland är det skönt att lämna bort till folk med lite bättre utrustning. Edit. Jag kommer antagligen bygga nått toe verktyg innan hjulinställningen. Jävla ADHD |
||||||
Bygga? Så här gör jag: 4 pallbockar, fiskelina, tyngder som håller det spänt. Sen är det bara att se till att allt är parallellt. Missar man det steget blir det inget bra, har bara gjort det misstaget en gång iofs när jag var lite stressad att få det klart. Sen mäter jag med skjutmått, har även 4 plåtbitar jag sprejar guck på och lägger under framhjulen så det kan röra sig. Mer bilder https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
||||||
Dock måste du se till att linan spänns paralellt med bilens centrumlinje, väl? Och ha linor på båda sidor av bilen för att mäta toe. Och på tal om toe out... -Lamporna! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Beställt nya motorkuddar och nya k-stag med bussningar.
Garageuppfarten har fått en update. Bara padda och lite mer asfalt vid sidodörren. Sidodörren ska brytas ut mot en Crawford port jag har liggande och så ska det monteras in ett nersänkt lyftbord/billyft jag haft stående ett tag. |
||||||
Kurvljus.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Nu kom dom nya motorfästena så dom ska på ikväll.
Ljudnivå i hytten på Tomgång, 70 och 110 kmh före byte. |
||||||
Ptja.
Höger motorfäste var dåligt. Vänster var lite sämre. Motorn sitter 3-4cm högre upp nu Dock ingen skillnad på ljudnivån i bilen. Dom nya K-stagen åkte på med. |
||||||
Mja händelserik Fredag och Lördag.
Hjulinställning Fredag morgon. Nu pekar ratten rätt. Fredag kl 14. Punktering. Som tur var kunde däckfirman reparera däcket med en lagningslapp. Idag skulle vi montera backljus. Det började med att bilen inte startade. Bränsleslangarna i motorrummet är dåliga. Men med lite luftning så gick den igång. Backljusen blev infällda i lämmen. Jag tyckte det blev rätt snyggt. Det är lite glapp i sensorn på växellådan. Funderar på om jag ska sätta en knapp till backljusen utöver sensorn så kan man ha det som arbetsljus med. Sen blev det olja och filterbyte och en sväng till Biltema för att köpa bränsleslangar. |
||||||
Jättebling.
Nu har backsensorn gett upp helt. Idag fick jag bytt alla bränsleslangar. Dom gamla var riktigt dåliga. Jag tog även bort slangfiltret som någon monterat dit mellan bränslepump och dieselfiltret Ser inte riktigt vad ett litet plastfilter gör för nytta när motorn har ett dieselfilter som storleksmässigt passar bättre på en grävmaskin än en liten 2.3 liters maskin. Jag fick även rensat kompisens Audi på motorvärmare och kablar så nu sitter det ett komplett motor och kupevärmarpaket på bilen. |
||||||
Köper du bränsleslang på Biltema så räkna med att dom behöver bytas var 18:e månad, dom fixar inte etanolinblandningen i bensinen. Köp Gates slang på Swedol eller liknande.
Edit: go morgon, såg precis att du körde diesel då kanske det funkar bättre. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Ett genomskinligt lättbytt plastfilter passar för de fall som det är mycket rost, löv och annan större skit i tanken. Men om det sitter väl gömt och tanken motioneras ofta så är det ju bara en källa till läckage.
|
||||||
Andra projekttrådar Opel Pickord. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 41 besök senaste veckan (24836 totalt) |