Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3110 besök totalt |
Bromsa eller ej före Ex Mühle
Startar en ny tråd angående detta ämne istället: [quote="Lennart Jarmyr"]
Jag skulle vilja vara uppkäftig och vända på det och säga, att den som inte bromsar innan Ex Mühle har fegat över bron! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Porschen på filmen som föranledde diskussionen bromsar ju väldigt tidigt, ungefär på bron ser det ut som. Med min högst begränsade erfarenhet och inräknat att jag fegade lite för hastighetsbegränsningen (!!) har jag dock svårt att se att jag skulle ta mig igenom utan att klämma till lite strax innan själva kurvan.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re: Bromsa eller ej före Ex Mühle
(Men eftersom jag bara har erfarenhet av att köra motorsvaga bilar, så gäller det att hålla fullt efter bron, annars är det problem att bilen orkar upp för backen). Där jag fegar som du kallart är i ingången till bron, jag har sett så många som snurrat på bron, därför att dom har haft för hög fart in på bron. Så när jag passerat mitten av bron och känner att jag har kontroll över bilen, så ger jag full gas, när jag körde Golf var det 3:an som var i, men då var jag tvungen att gå ner ett steg mitt i backen för att kunna hålla kvar farten uppför, ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jag har inte tittat på filmen, om det är som du säger att han bromsar på bron, så är det ju knepigt! om man bromsar, så är det precis innan turn in i uppförsbacken. Sen gäller det precis som Lennart skriver, att ta med sig så mycket fart man bara vågar in i högern eftersom det går så fruktansvärt brant uppför där. Det är även viktigt att komma intill curbsen på höger sida vid exakt rätt ställe! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Tack. För jag bromsar innan Ex-Mühle. Hur fort kan man köra därigenom då? Jag tycker att det känns väldigt obehagligt att satsa med för mycket fart där... Bilen kommer inte bara hamna i räcket utan ramponeras över det. Peeter, du som hängt efter mig, hur mycket för mycket bromsade jag bort där? (om du minns? Vilket vore nästan konstigt ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
[quote="BTG"]
Jasså, tycker du att jag hängt efter dig så mycket?!? ![]() ![]() Snart börjar väl Anders Bisting låna ut sin bil till mig också... ![]() (se: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11688&start=40) Ärligt talat så kommer jag inte ihåg hur mycket du bromsade! ![]() Men man kommer ju med rätt bra tryck på trean över bron och accar upp emot backen så man hinner ju få upp hyffsat med fart. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Är ju egentligen svårt att diskutera var och när man ska bromsa på olika partier av banan, det är ju så mycket som spelar in: Vilken bil jag kör, min hastighet,
![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jo, visst är det så.
Samma här. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Man kör på trean så det går nog runt 100-110 km/h innan man tar ner farten lite inför Ex Mühle. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Det gör ni klokt i! ![]() När man väl känner sig varm i kläderna kan man börja finputsa bort vissa olater. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
jag duttar till på bromsen innan (uppförsbacken precis innan turn in) ex-mühle , dels för att jag är feg , dels för att jag kommar inte in till en vettig apex om jag inte gör det (min bil suger iofs) tror jag sett 90 km/h på hastigehtesmätaren när jag gått in i kurvan , sen tappar jag sjukt mycket fart i den , inte hittat nåt vettigt spår där än känner jag
|
||||
Jag bromsar också innan och sedan har jag nog 80-90 i backen. Har aldrig kollat på mätaren, men 2:an kan jag inte ha, det varvar ur för snabbt och då måste jag växla i backen. Så det blir 3:an och lite för låga varv för att det skall orka bra, men i gengäld slipper jag ju att växla i motlutet.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Jag har provat alla växlar innan och efter bron. För egen del så växlar jag
inte ner innan bron utan tar den på fyran. Bilen känns lite lugnare över broskarven och draget i motorn räcker till för det lutar ganska duktigt nedför. Sen är det tvärnit och nedväxling till trean innan högern. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Instämmer med de flest ovan - bromsa bör man, bromsar gör man.
Jag kör trean över bron, möjligen skulle fyan också funka men jag tar det ganska lugnt i ingången till bron och då är det skönt att verkligen kunna trycka på när man ser/känner att allt är rätt. Det är en otroligt häftig känsla när man får till det. Inför Ex-Muhle krävs en fartsänkning. Hur mycket beror nog på bil och i en standard Golf kanske det går att strunta i att bromsa. I bilar typ Porsche och M3 måste man använda bromsen. Det "lustiga" är att det flesta som kör av i Ex-Muhle inte gör det i utgången till vänster på grund av att banan tar slut. Nej, det vanligast tycks vara att hamna i jordvallen på insidan av kurvan strax efter apex - åtminstone med 911:or! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Kollade videon nu. Min gissning är att den svenska 996:a som det refereras till på videon är på Ringen för första gången. Linje, fart och bromspunkt tyder på det. Någon från Rejsa?
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
För er info: http://web1.vattnet.com/psc/Ringen_0
Filmen som startade diskussionen. Kommer inte att finnas där för evigt. och återigen så antar jag att Jarmyrs reflektion, som jag antar byggde på att påssens bromslysen tändes lite tidigt, berodde på att det är ologiskt att bromsa just där. Jag körde också första gången just då och blev lite förbryllad över hastighetsbegränsningsskyltarna just där och det stod funkisar i reflexvästar just i slutet av räcket som FAKTISKT såg ut att hålla laserpisoler!!!!! Sant! Säkert! Även om jag själv är helt fenomenal på att köra bil ![]() ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ja det kan ju förklara saken - en laserpistol kan ju få även den bäste att tappa koncepterna! ![]() Jag har hört talas om att polisen skall börja övervaka hastighetsgränserna bättre så det verkar som om det stämmer. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag minns första körningen i modern tid (98) när jag direkt efter att ha fått upp farten
![]() ![]() och jag bromsade, ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 3110 besök totalt |