| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ändra hårdhet med fjädrar eller kränghämmare??
|
2790 besök totalt |
|
Om jag vill styva upp bilen fram, främst för att minska krängningen (pga däckslitage) men delvis också för att jag har gott om fäste fram men lite dåligt bak. Då kan jag byta till hårdare fjädrar fram eller byta till en kraftigare kränghämmare fram. Eller både och. Jag är med på hur det påverkar bilens styvhet. Men vad jag skulle vilja veta mer om är hur man bör tänka vilken väg man väljer. Vad ger det ena och det andra alternativet för för- och nackdelar? Vilket borde jag göra och varför? Ps: För många många år sen brukade det sägas att hårdare kränghämmare var lite the American way och hårdare fjädrar mer standard på denna sida pölen. Har jag för mig
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag har två lika bilar, en jag kör mest på gata med mjuk fjädring och hårdaste krängarna jag kunde hitta, en med originalkrängare och jättehårda fjädrar, och körupplevelsen på bana är ganska lik. Men på gata är det betydligt trevligare med mjuk fjädring. (har även provat hårdaste krängaren fram på bilen med hård fjädring och då flådde jag trippelåttorna)
Stor skillnad i hur mycket bilen sätter sig vid inbromsning. Kan du inte prova lite i din favoritsim, så brukar jag göra för att hjälpa mig tänka (blir ju inte samma men, många detaljer kommer med på realistiskt vis) Jag skulle börja med en krängare, kostar väl 1/10 av priset. Ber om ursäkt för att det är lite för låg nivå för subforumet, inga formler. _________________ Mattias Hellström |
||||
|
Om jag greppar teorin rätt så blir dive/squat densamma om man bara fläskar på med hårdare krängare för att få bilen mer rollstyv. Går man på hårdare fjädrar påverkar man både roll och dive/squat.
Fick lära mig här på forumet för många år sedan att börja med hårdheten på fjädrar och sedan fortsätta med krängare. Fast det är om man optimerar för nya förutsättningar . Jag har själv lite funderingar på att gå på med hårdare krängare på bruxet, kanske inte helt enligt vad jag lärt mig .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Re:
Jomen precis. Så långt är jag med. Kan tänka mig kanske att det finns tumregler också för lämpliga/olämpliga förhållanden mellan krängarns styvhet och fjädrarna. Att inte gå till extremer så att säga.
Ja att bilen i grunden måste vara rätt med fjädrarna så att pitch både längs- och sidledes är hyffsat som det ska vara är jag med på. Men om man har en någorlunda vettig setup och sen vill öka krängstyvheten några snäpp. Om man ska ändra krängstyvheten mycket så är ju knappast rätt att sätta på en järnvägsräls som kränghämmare, man behöver hålla sig inom något sorts lämpligt arbetsområde/förhållande mellan krängare o fjädrar. Men om man står inför att gå från en fabrikskrängare till en tillgänglig styvare eftermarknadskrängare eller att gå på hårdare fjädrar eller både och... Hur tänker en kunnig chassitekniker då, vilket beslut tar han och varför _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Bäst är väl egentligen att köra lite styvare fjäder fram. Den stora fördelen med krängare istället är att de potentiellt går att justera på plats på banan om de är ställbara. Få trackday åkare har med sig utrustning för att byta fjädrar på banan.
Verkar väl som att nackdelen med att köra styva krängare inte är så stor, iaf inte på den nivån vi ligger på med våran körning. Men teoretiskt är det bättre att köra hårdare fjädrar och mjuka krängare för balansjustering. De flesta seriösa tävlingsbilar är byggda med hårda fjädrar och krängare som är mjukare än på en standardbil. https://www.windingroad.com/articles _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
|
||||
|
Det blir den eviga kompromissen på en gatbil.
Hår hårda fjädrar är du villig att åka till vardags om inte de styvare krängare räcker? Sen ska inte ballongdäck till vardagen underskattas för att kompromissa hårdare fjädrar
Min uppfattning och jag är inte proffs är att bilen setup utgörs av fjädrarna och finjustering sker med krängare. Min kompromiss ligger i lite för mjuka fjädrar för banan, men på med ballong gatdäck och skruvar dämparna till det mjukare så funkar bilen tillräckligt bekvämt för mig på gatan. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
En sak att inte glömma. Efter att ha testat själv även om främst på mc/hoj/grus. Dämpare. Även om du köper de "bästa" (i vår prisklass) är serieproducerat. När det gäller tex enduro cross osv. Så är det inga snabbare åkare ens i lägre klasser som åker standard setup. Man lämnar in även en ny hoj på inställning/service/uppgradering. . Tyvär är stötdämpare en kanske inte utdöende men snarare för svår sak att lära, så de kunniga experterna är ganska få ( men de finns)
På en hoj ligger ju fjädring "i" dämpare, vilket gör att mc åkare glömmer fjäderkonstant. Och tvärt om med bil. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Det var en del att läsa Fanns lite data på olika kända kombinationer av fjädrar/krängare och naturligtvis mycket hur det matematiskt påverkar bilens rörelser men inte så mycket funderingar kring vad som bör styra vilken väg man väljer av att ändra fjädrar eller krängare.
Jag ska försöka mäta de olika fästpunkternas hävarmslängder på H&R och originalkrängarna och verifiera diametrarna. Om justerbarheten spänner från bara lite styvare till klart styvare så är det ju bara att sätta dit den och köra med "du får väl testa o se"
|
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Ändra till hårdare krängare:
minskar krängningen bibehållen komfort oförändrad dive/squat finns det något mer plus eller minus? Ändra till hårdare fjädrar: minskar krängningen försämrad komfort minskar dive/squat finns det något mer plus eller minus? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Vad skall vi har för måttstock?
På konfort, kränging, dive, squat, fjädar, krängare mm? Konfort är bara en känsla så den slänger jag åt hel..., inte mätbar. Inte 100 sant då man kan låta ett gänga mänsikor som bara flyttar röven i bilar. Och kolla vad de tycker. Men den gruppen kan vi gömma här på rejsa, eller? Mao de som ski... i hur fort det kan gå utan bara vill lindra smärtan av hemoröjderna
Sist i länken jag hänvisde till är en jä... föränklad statisk form av ett minimum vad som behövs för indata vad gäller kurva. Den fjädrade viktens egenfrikvens, den ger vilket bollplank man borde hålla sig inom. Även förhållandet mellan pitch och roll, vad borde det vara? Samma gäller antal graders krängning per antal g sidobelsastning. Sök, googla på detta. Öppna truten sen...
Ja, ja jag kör ut pipen. Men jag har igenligen inte en jä.... aning om vad som är opnimalt. Just därför kör jag ut kranen så det blir så bra det kan bli. Jag ski... i om jag har fel, bara det blir RÄTT, så bra det kan bli. Kom med fakta, inte känslor och tyckande. Tack i förhand. Sen läs https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Återkom sen.... _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
En fundering är att dämparna jobbar mot olika fjädringshårdheter. När det är sväng så jobbar de mot hårdare fjädring och mjukare fjädring annars. Om man väljer att gå på hårdare krängare istället för hårdare fjädrar så kommer dämparna få jobba mot en ännu mer varierande fjädringshårdheter. Vilket ju måste påverka bilens beteende på något sätt körmässigt.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2790 besök totalt |