Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Tillverkning av ventiler | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3374 totalt) |
Finns det någon firma i Sverige (eller världen) som specialtillverkar ventiler?
Jag hittar inga till min Porsche 924a. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Utan att ha kollat, men hade det varit så enkelt tror jag någon av alla Porsche specialister hade hittat denna källa. Jag är dessutom osäker på att den hade samma topp som 924an. Tror också det är en ovanlig motor i LT31, motorn satt i tidiga Audi 100, men bara typ 2 år. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skulle gissa på modifiering av någon befintlig ventil borde gå att göra, typ en eller två millimeter för stor och slipa (svarva) ned diameter. Kanske byta styrningar till styrning med mindre hål etc. Blir nog billigare än att specialtillverka 8 ventiler _________________ Roland Johansson |
||||||
Så är det nog. Det är 9mm skaft, det är väl lite ovanligt idag. Det drar ju med sig lite att byta till 8mm eller så. De är också ganska långa 137mm. Drog precis ett mail til G&S valves i England och frågade om de gör "custom valves". De svarade på 5 minuter att de gör! De ville ha en ritning eller ett exemplar så får jag en offert. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Låter som en Alfa Nordmotorventil tycker jag... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ja, Alfa har 9mm ventiler också, men inte så långa av vad jag fått fram.
Avgasventilerna på LT28-35 för 2 liters bensinaren är samma som Porsche 924 insug är det inte. Har försökt googla runt efter avgas ventiler, men de verkar vara "out of stock". Custom ventiler vid 1 set handlar om £100 st plus moms....Billigare om man köper fler, 2 set skulle bara vara £84 dyrare än 1 set, typ köp 5 ventiler få 8. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Beställ två set och lägg det andra på Tradera/Ebay för att balansera kostnaden? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
3 kompletta set insug+avgas (båda är unobtainium) skulle hamna på ca 13.000 kr plus frakt. Då är de till original spec, ihåliga och natriumfyllda. Lutar åt något sånt jag behöver minst 1 set själv. Ringde VW, ventilerna utgick ur sortimentet typ 1994.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
RosePassion om det är så att det är standardstorlekar du vill ha...
Avgas https://www.rosepassion.com/en/diagr Insug https://www.rosepassion.com/en/diagr _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Det är till turbon. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Kolla vad som finns i liknande dimensioner med 8mm eller hellre 7mm skaft, blir ju en 'gratis' portning _________________ Roland Johansson |
||||||
Bra tankar om att gå till smalare skaft.
Har funderat på det, har inga starka argument emot det egentligen, om man skulle hitta billiga ventiler som passar med små modifieringar. Men jag vet inte riktigt hur jag gör det. Att betala någon firma för att modifiera ventiler och att sannolikt tillverka nya ventilstyrningar, det drar ju timmar och tusenlappar det också. Men om jag ska beställa custom ventiler, då blir det definitivt 9mm, då jag kommer göra något eller några extra set. Hur varma blir avgasventiler i en turbomotor? Han skulle tillverka dem i rostfritt av någon sort som klarade 800c kontinuerligt och 850c kortare tider. Ville jag ha värre så blev det dyrare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Nån som vet hur bra K-liners funkar? Topplocksverkstan/Erland Cox verkar ju förespråka det som ett sätt att gå ner i diameter. Kanske är värt att ringa honom och kolla, bara som en start?
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Det finns sidor där man kan måttsöka tex bäventiler och ventilstyrningar. Fanns något som hette GETE mototdelar förr. De verkar ha blivit uppköpta och den funktionen försvann från hemsidan.
Men det behöver inte vara så avanverat att byta yill något bättre, jag har gjort det flera ggr. Köper man hem set för v8, tex nascar titaniumventiler med tillhörande retainers och låsningar. Så är de garanterat tillräckligt stora för att ta ned till dina mått. (Och relativt billigt) Svarva fram egna styrningar i rätt material är en ganska liten bagatell finns nog flera bara här på forumet som kan hjälpa dig. Alternativt köpa några som är någorlunda rätt mått och modifiera. Sen är det ju bara "det vanliga" med att mira fräsa och mäta in fjädertryck lagom höjd ,shimsning av ventiler osv. Klart att allt kostar när det gäller udda /special/moifierng. Men mycket av det kan man lösa självom det inte är bråttom. Jag ser inga föedelar med att använda 9mm ventiler, är ju typ bara gasol/ diseltruckar och lastbilsmotorer det är lämpligt för _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Opel CIH har 9 mm ventilskaft, men de är bara 123-125 mm långa.
7 mm skaft är väl ganska vanligt på halvgamla 4-ventilstoppar, tex BMWs M50 och liknande. Vet inte hur långa de är dock. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
De flesta förnuftigt designade motorer har förbränningsrum i toppen så att ventilerna inte behöver gå heeeela vägen ner i cylindrarna. 924a turbo har det och dess ventiler är typ 5 mm kortare. Hittade en katalog från SI valves, men det är inte många motorer i den där det specas hur långa ventilerna är. 911orna fram till och med 964 (-93) hade 9mm skaft på ventilerna.Det finns en bra anledning att låta tillverka dem i 9mm, de blir bolt-in om man vill sälja en uppsättning till någon. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skruva banåkabil Tillverkning av ventiler | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3374 totalt) |