Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17   >>
14 besök idag (36929 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Började med att testa tändningen "original" plus till spolen, minus ifrån brytarspetsarna i fördelaren men samma resultat.

Boxen ger fin gnista i stiften.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 892



Om gnista kommer, och soppa finnes, så måste det vara en fel i timingen mellan gnista och vevaxelläge, dvs att gnistan kommer vid helt fel tillfälle?

_________________
Magnus Falk
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



stilldouble skrev:
Om gnista kommer, och soppa finnes, så måste det vara en fel i timingen mellan gnista och vevaxelläge, dvs att gnistan kommer vid helt fel tillfälle?


Antingen är det gnista vid fel tillfälle eller så är det fel mängd bränsle. Förmycket bränsle släcker stiften och förlite skapar ingen brännbar blandning.

Men iom att den inte startar med startgas med avstängt bränsle är antingen stiften nedsurade, vilka man kan behöva bränna bort bränslet ifrån. Eller så ligger gnistan vid fel tidpunkt eller så är tändkablarna kopplade fel.

Går att göra ungefärliga markeringar på kamdrevet med motorns tändföljd var 90:e grad på en radfyra så kan du dubbelkolla att tändkablarna är rätt med och att fördelare och tändspole ger rätt gnista till alla cylindrar. Med en stroboskoplampa.

Jag hade dränerat förgasarna, stängt av bränslepumpen. Bränt rent stiften med en gasbrännare och provat med lite startgas för att se om den går då.

Annars hade jag försökt verifiera att 0 läget på remskivan verkligen är med cylinder 1 i övre dödpunkt och kamaxeln står i ett läge med inget lyft på varken insug eller avgasventil och fördelaren står över utgången till cylinder 1 i det läget. Då finns förutsättningar för att starta på startgas, ska den starta med förgasarna behöver bränsletrycket och flottörnivån vara rätt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Sådär, nu kan jag svara bättre och tacka för inputen. Ibland så står man bara där och dunkar huvudet i väggen och har kört fast.

Av någon outgrundlig anledning så går det att vända kamdrevet åt två olika håll och så finns det markeringar för nolläget på båda sidorna Efter era kommentarer så slog det mig att det kanske var så att kamdrevet satt bakochfram. Blev en tur ut till garaget ikväll enbart för att se om den tesen stämde, vilket den gjorde.

Efter att då ha vänt drevet och nollat allt igen så lät det såhär:



Tyvärr filmade jag inte första testet med startgas där det faktiskt hostade i grenröret.

Nästa steg blir att plocka av fuggarna och byta packningar och munstycken, samt göra rent så mycket som möjligt inuti.

Kände mig också tvungen att prova hur det passar med vingen på bakluckan:





_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Felsökandet fortsätter.

Har gjort ett kompressionsprov på motorn.
Med kall motor så hade jag resultaten
1an 8,5 bar
2an 7 bar
3an 7,5 bar
4an 8 bar
I porsches manual så bör kompet ligga mellan 6 och 11 bar, med en största skillnad på 3 bar mellan högsta och lägsta.

Har kontrollerat att alla stift får gnista.




Även en lite längre video på hur motorn låter när den går runt.



Fuggarna nerplockade för genomgång.


Nytt och gammalt


Hitta skillnaden.



Nya munstycken, det vänstra är det rekomenderade när fuggarna monteras i bil.


Nästa som är kvar att kontrollera är att veven står rätt. Samt att se till att gnistan kommer vid rätt tillfälle.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Nu börjar det faktiskt närma sig att den faktiskt ska starta



Har även gjort iordning panelen för alla brytarna.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 892



Skönt att det går framåt, och att vi hör att motorn tänder till.

En liten fråga: förgasarbestyckningen ser väldigt stor ut? Är detta ett beprövat koncept på denna motortyp?

Det är svårt att få någon större skjuts på luften in i motorn med insug stora som stuprännor, och låg hastighet på nästan inga varv alls borde ge sämre atomisering?

Hur låter det om du kör på med startgas samtidigt?

_________________
Magnus Falk
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 174



Surt när man kämpar och kämpar när motståndaren gör allt för att inte samarbeta.
Jag skulle fokusera på att få till tändningen först, när den är hyfsat bra gå vidare med bränsletillförseln.
Brukar använda en snapsflaska (som man tankar rc-bilar med) en skvätt i varje förgasare sen provstarta alternativet startgas/breaklean.
När man fått till tändföljd och hyfsad gång (den tänder till och går ett litet tag utan att skjuta eller fnysa) då börjar man med fuggarna.
Välladdat batteri är också bra, gott kaffe och en jävla massa tålamod.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
stilldouble skrev:
Skönt att det går framåt, och att vi hör att motorn tänder till.

En liten fråga: förgasarbestyckningen ser väldigt stor ut? Är detta ett beprövat koncept på denna motortyp?

Det är svårt att få någon större skjuts på luften in i motorn med insug stora som stuprännor, och låg hastighet på nästan inga varv alls borde ge sämre atomisering?

Hur låter det om du kör på med startgas samtidigt?


Bestyckningen är en beprövad mellanväg, jag valde en storlek som låg i mitten av spannet som verkar fungera.

Med startgas så vill den inte riktigt. Nu när den försöker tända till så är det med bensin nerhälld i insuget. Det verkar inte heller som att choken gör någon skillnad.

Kommer att bygga en luftbox runt fuggarna sen när allt annat är monterat under huven.

Vad det gäller tändningen så är den ställd så rätt det går, det tänder i rätt ordning.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4119



Om tändning/kamaxel/allt annat står rätt ska den gå igång på startgas i stort sett bara med ett spjällhus. Jag hade absolut jobbat vidare på det sättet först och tagit förgasarna sedan, och lite mer sprutt på startmotorn behöver du.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6307



På motorcyklar, med liknande cv-förgasare, brukar det inte funka utan luftburken. Podfilter brukar inte heller bli bra utifrån min erfarenhet av konstantvakuum-förgasare.

Luftburken behövs för att trottlarna skall orka dras upp av membranen. Din planka verkar blockera portarna till membranen som sitter i ovankant?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Janne J skrev:
Om tändning/kamaxel/allt annat står rätt ska den gå igång på startgas i stort sett bara med ett spjällhus. Jag hade absolut jobbat vidare på det sättet först och tagit förgasarna sedan, och lite mer sprutt på startmotorn behöver du.


Vev och kam står rätt. Startmotorn ska få lite mer sprutt så fort jag har fått laddning på ett batteri till.

Tony, vilka portar tänker du på?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6307



J.Schuman skrev:
Janne J skrev:
Om tändning/kamaxel/allt annat står rätt ska den gå igång på startgas i stort sett bara med ett spjällhus. Jag hade absolut jobbat vidare på det sättet först och tagit förgasarna sedan, och lite mer sprutt på startmotorn behöver du.


Vev och kam står rätt. Startmotorn ska få lite mer sprutt så fort jag har fått laddning på ett batteri till.

Tony, vilka portar tänker du på?


Brukar sitta portar vid insugssidan av CV vilka leder upp till ovanför membranet - för undertrycket ska komma åt att "dra" trotteln.

Provar du med tryckluftspistolen genom gasaren ska trotteln lyfta relativt kvickt. Du får kanske dåligt undertryck när du provar utan luftburk. När man har podfilter monterade brukar portarna blockeras.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Dom små hålen i nederkant leder upp dit, men ligger nedanför kanten så dem blir inte helt blockerade.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8052



WHoooo !
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6307



Härligt! Vad har du ändrat på?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Det jag gjorde var att koppla på ett batteri till för att få lite mer ampere till startmotorn. Samt att jag hällde i "lite" (för mycket) bensin direkt i fuggarna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
En lite bättre video vad det gäller ljudet.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Så, vad är då kvar att göra?

Koppla ihop elen.
Montera kylsystemet
Göra klart bromsarna
Svetsa lite mer rost
Efterdra alla skruvar och bultar
Byta däck
Montera drivaxlar
Avgassystem
Bakskärmar
Tak
Rutor
Oljekyl med omgivande delar
Fylla olja i växellådan
Torkarblad och spolningstank


Kommer säkert mer småsaker men i det stora hela så är det inte allt för mycket kvar.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6060


Trådstartare
Det här blir nog bra, dock ska den blåa skyddsplasten bort. Och så tar jag nog bort glaset på hastighetsmätaren.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17   >>
14 besök idag (36929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande