Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (17492 totalt) |
Ok då kanske man kan öka en del på lite högre varv men jag fegar nog till en början så får man prova sig fram i bänken. 6400 det är väl ungefär varvstopp på en originalmotor
|
||
Var till en kompis för någon vecka sedan och putsade upp fälgbanorna. Han har byggt om en gammal drejmaskin med steglöst varvtal och fäste för att låsa fälgcentrum, funkar perfekt till sådana här jobb
|
||
6800 har jag satt mitt mjuka varvstop till, men det är en 3.2a, din 3.0 borde klara 7500. Vekare vevstaksskruvar på 3.2. Med mina ITBer ökade maxeffekt varvtalet från original 5900 till 7000, med original allt annat. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Startad! Testade först alla spridare och tändspolar var för sig, dubbelkolla tändföljd, kalibrera givare mm. Motorstyrningen har ett inbyggt oscilloskop, så genom att köra på starten går det att läsa av trigger och spänningsnivå för kamsynk. Ville inte förstöra lambdasonderna med gammal olja och slask så skruvade tillfälligt ur dem, sen koppla in allt annat, vrida på nyckeln och den startade direkt!
Lite chockad att allt fungerar så bra justerar jag ner bränsle tills den börjar gå sämre. Visade sig såklart gå tokfett, drog nog ner soppa till hälften och den gick ändå Varmkörde ett tag och snabbsynkade spjällen, sen koppla in lambda och ut och köra lite.. |
||
Har hunnit småmappa och köra lite, som Magnus sa så var det inte helt lätt att synka vissa spjällägen med dubbelvajer men jag ska prova lite till när allt lirkat till sig lite
Har bara testat fullgas ett par ggr för att få något sånär bränslekurva men shit vilket klipp, är något helt annat än tidigare. Och ljudet är magnifikt! |
||
Försök ha lika (i princip) lika långa vajerhöljen och vajrar, samt dra dem snarlikt mot varandra. Har du två kurvor på ena vajern ha två kurvor så likt på andra vajern. Då brukar det bli bra. _________________ Roland Johansson |
||
Lättare att dra gaswiren till ena sidan och sedan ha en kortare slav wire över till den andra motorbanken.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Visst är det najs! Det är värt jobbet och pengarna bara för responsen och framförallt ljudet! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Verkligen, kanske är det vrålet som skapar placebo? Men jag tycker nog det är ganska stor skillnad, den sätter bra fart vid 4-5 tusen och drar upp mot varvstopp på ett helt annat sätt, nästan svårt att tro att det är en originalmotor.
På låga varv går den tyst och fint nu, har justerat vajerlänkaget så det fungerar bättre, känslan i pedalen är bra tycker jag. Fortfarande kan man se ibland på loggen att lambda blir lite olika mellan vänster/höger bank men det märks ju inte när man kör. Skulle jag bygga om det så blir det nog mekaniskt länkage men nu ska jag lägga lite mer mil på den så kanske det kan bli bra. |
||
Det här är min kurva med ITBer och headers, i övrigt helt original. Andas betydligt bättre på varv. Peakar på 220. [/img] _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Separata spjäll brukar ge väldigt mycket, inte minst på mellanregistret. Gav sjukt mycket på både lilla 1.8 Turbon och 3.0/3.2 24v jag testat på. Bara spjäll/sprut och avgas gav ca 50 hk i GTV6-an då det satt en "std" 3.0 24v i den.
Nu ger den mer.. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Är det ide att ha det på turbomaskin också? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Det gör nog rätt stor skillnad på lite lägre varv även på en turbomaskin, åtminstone med lite värre kammar? Har man mycket överlapp blir det ju väldigt mycket avgaser i plenumet på små spjällöppningar, som ska genom motorn när man sen går på mer gas.
Men rent för effektens skull kan det ju inte spela så stor roll vart spjället sitter, då beror det nog mer på hur man stämt av längd och areor på insugen tänker jag. Insugslängd på min motor är nu ca 34cm från tratt till ventil, mycket längre än så är svårt att ha utan att filterna tar i hatthyllan eller så får man låta tratten komma närmare filterhatten. Dia är ca 47mm vid tratten som konar ner till ca 39mm i kanalen. |
||
Flänsarna till mina insug har gett vika... Men det var ju ganska väntat. Är väl värmen mot motorn och inspänningen antar jag. Lite svårt att se på bilden men de har iaf böjt sig en knapp mm.
|
||
Hursomhelst så provar jag en snabblösning som kanske kan funka, det är en utskuren stålfläns i lite överdimension som får sitta som clamp över den gamla. Planar av kolfiberflänsen så den blir plan igen och epoxylimmar stålflänsen mot den. Tycker det borde kunna funka?
|
||
Mums filibabba luktar det när man bakar begagnade insug, åtminstone tycker frugan det. Jag tycker det luktar succé.
|
||
Du är en modig man, det hade inte jag vågat om sambon var hemma. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
||
Verkar fungera än så länge, blev ganska snyggt och känns väldigt robusta när man hanterar dem, tror inte de viker sig i första taget. Har vägt allting nu och jämfört med gamla k-jet systemet med allt krimskrams är det nu nästan 8kg lättare
Då väger ändå k&n filterna med sina plåtmössor nästan 4kg! Man borde göra dem i något annat material hmm.. |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (17492 totalt) |