Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 35, 36, 37 >> 103 besök idag (97269 totalt) |
Blev så jäkla snyggt! _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Säsongen är officiellt avslutad! Bilen avställd, avtvättad och hänger återigen på lyften på tork efter helgens weekend i Stockholm. Lyxigt att få strosa omkring i stan en hel helg på tu man hand med frun i fantastiskt höstväder där de största problemen var vilket vin vi skulle ha till maten och var de bästa drinkarna serveras. En energiboost!
Hittade ett låst parkeringsgarage mitt i centrum så bilen stod tryggt hela helgen. Grått är väldigt praktiskt ur smutshänseende. Man kan inte tro att det var grisväder hela vägen från Göteborg till Stockholm. Möjligtvis mer än på alla barr (?) och löv som lossnat från fronten när bilen torkat. Däremot straffade det sig att skryta om hur felfritt bilen fungerat under säsongen. På hemvägen började den misstända, på låg/dellast vid låga varvtal under ökande gaspådrag. Från någon gång till att bli allt vanligare till typ hela tiden på låga varv. Väl hemma igen lästes felkoder och det är cylinder 8 som misständer. Får börja med att kolla på stiften, de har aldrig bytts. Enligt serviceintervallen ska de bytas vid 70 000 miles/11 200 mil och bilen har nu rullat 5 700 mil. Mest troligt är att åttonde cylinders coil pack (vad heter det på svenska?) har gett upp. Ett ganska vanligt fel på V12orna men det finns allt lite att läsa om det kring V8 Vantage också. Kanske ska byta dem också om stiften inte är uppenbart dåliga? Köpa original blir dyrt, har inte kollat vad de fristående specialisterna tar här hemma i Sverige, men ett komplett set från England slutar på närmare 15 000 kr inklusive moms, tull och frakt. En snabb googling på artikelnumret visar att man kan köpa ett set i OE-kvalitet (Beru) för 4 000 kr istället. Nackdelen är att man inte får den fina vita kartongen med Aston-vingar på då... Vad finns det mer för potentiella felkällor? Skräp i spridaren? Jag körde ganska tom tank på Falkenberg sist, kan eventuellt smuts/partiklar från botten på tanken smita genom filtret och skapa sådana problem? Det sitter inte original luftfilter i papper i bilen nu utan ett metallnätsfilter, ett sådant som ska oljas in. Kan olja från filtret skapa fel som resulterar i misständningar? Känns långsökt. Kan en trasig lambdasensor vara felorsak? Låter långsökt det också men jag tänker felaktiga värden som lurar fram en felaktig bränsle/luftblandning. Borde kanske i så fall trigga misständning på fler cylindrar, inte bara en. Jaja, jag tänker bara högt. Nummer ett är att kolla stiften och eventuellt flytta 8ans coil pack till en annan cylinder, radera felkoder, provköra och se om misständningen följer med. Funkar inte det får jag väl gräva vidare... Jepp, här blir jag hängande ett tag! Minst 5 månader i alla fall... Vidare har fälgarna levererats. Dessvärre var det en spricka på insidans fälghorn efter en gammal lagning på en av bakfälgarna. Säljaren visste inte ens om det, då han hävdar att han inte packat upp fälgarna sedan han köpte dem. Oavsett har han varit riktigt smidig att ha att göra med så det blev ett prisavdrag motsvarande lagning hos Fälgfixarna. Skicket ser bättre ut på bild än i verkligheten. Får se om det blir en renovering av alla fyra när sprickan i bakfälgen ändå måste fixas. Fälgen ser inte helt rund ut heller så den kommer nog behöva riktas också. Fälghornet sett från insidan. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Så många mil på samma tändstift fungerar väll kanske om det är Gösta med kepsen som rullar runt lagom försiktigt. Som du kör får du nog räkna med lite tätare intervaller.
Så nya stift är nog inte dumt ändå. Om det är så att ett stift blivit sämre än övriga kan det ju mycket väl bero på att tändspolen (coilpack) faktiskt är lite sämre fjutt i på den cylindern. Spridare är väl kanske inte det troligaste men man vet aldrig, och det kostar inte många hundra kronor att lämna in hela uppsättningen på flödestest och ultraljudstvätt vilket såklart kan vara skönt för att veta säkert. (Om det nu inte är högtrycksinsprutning förstås? Du brukar det bli både lite omständigare och dyrare) Personligen hade jag nog bytt stift, satt en ny tändspole och lämnat alla spridare på tvätt, om den ändå ska stå så länge som 5 månader. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Stift och tändspole låter väl inte osannolikt, men även en injektor som ger lite mindre så åttan går magert.
Kanske skicka injektorerna på rengöring/mätning (ev balansering om det går) under vintern (byta bränslefilter och spola systemet?)? Mäter den lambda gemensamt eller för varje bank för sig? |
||||||
Hade definitivt bytt alla stift om det är så mycket mil på dom.
På min gamla 335a bytte jag efter varje säsong (men den var ju rätt hårt trimmad) Sen hade jag flyttat tändspolen (coilpack) från 8an till 1an (enkelt att komma ihåg) och kollat om felet flyttar med. Eventuellt kan ju felet återkomma igen när dom nya stiften börjar bli slitna. Då är det skönt att dokumentera/komma ihåg vilken cylinder man flyttade spolen till. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Fick misständning på cylinder tre på vardagsbilen. Inte dags för tändstift redan, jaja skruva loss tändspolen och halva innanmätet från tändstiftet följde med. Jag hade börjat med stiften, slitdelar.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Härligt då är den lite mänsklig iaf!
Tror oxå jag på spole, när felet dök upp så snabbt - de verkar vara förbrukningsvaror idag. (Fick själv hjärtat i halsgropen när cyl 5 dog på Bmw'n, men hade strax innan köpt på mig ett gäng beg S54-spolar så det var snabbt löst) Olje/luftfilter är jag annars riktigt skeptisk till, som gammal fordonssystemtekniker.. dock beroende på typ av luftmassemätare. På turbobilar kan det få rent katastrofala följder med för lite soppa pga skitig LMM. Såg ngt test en gång där man jämförde K&N mot original papper. Som nya flödade båda lika bra, men pappersvarianten satte igen snabbare, pga att det filtrerar bättre såklart. Som tur är de ju sällan speciellt dyra.. Sådana helgresor är det bästa som finns! Inspirerande |
||||||
Jag tror också på tändspole/stift.
Hade det varit fel på en lambda sensor så hade du fått en felkod på den i stil med "intermittent fault" _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Skulle det vara ett injektorfel så skulle det märkas ganska tydligt på stiften. Jag antar att din bil är så pass smart att den kalibrerar bränslemängden mot lambdasonden. Om en cylinder går magert eller fett så kompenseras det på hela motorn och då går övriga cylindrar magert/ fett jämfört med den enskilda cylindern. Borde synas tydligt på stiften när dom tas ut om en cylinder är vit och resten bruna, eller en brun och resten vita. Jag tror också mer på tändstift och/ eller spole, borde också synas på stiftet om cylindern misständer, stiftet är säkert brunt/ svart då.
Ur med stiften och inspektera _________________ Kristoffer Clasén |
||||||
Tack för att ni delar med er av erfarenheter och tankar. Det uppskattas!
Tänkte jag skulle ha hunnit skruva ur stiften för er feedback men inte hunnit ännu. Grundplanen är i alla fall att byta stiften och tändspolarna i ett förstasteg. Hade såklart varit skönt att löst det innan vintern men med avställd bil får det vänta till våren.
Mina nya Michelin Pilot Sport 4S har levererats. Det var seg leverans från Däckonline denna gången. Tog över en vecka innan de ens skickades från Tyskland och sedan envisades Postnord med att leverera dem vid tre olika tillfällen... Spelar förvisso ingen roll, men ändå fascinerande ändå hur en beställning kan resultera i så många leveranser. Den egentliga anledningen till inlägget var att jag ville dela en artikel om V8 Vantage som jag sprang över i en Aston Martin-grupp på Facebook. Jag smålog för mig själv när jag läste den eftersom jag håller med om varenda ord. Jag skulle kunna ha skrivit den själv, de poängterar sådant jag själv anser gör bilen så speciell. Klicka HÄR för att läsa den. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Hög tid att ta tag i vinterfixet...
Ytterbackspeglarna sitter på svartlackerade aluminiumfästen som börjat ärga. Tänkte jag skulle låta lägga ny pulverlack på dem. Lite pyssel att få bort dem då dörrsidan och den fasta främre lilla sidorutan måste bort men det var ganska snart gjort. Sista steget är att ta bort själva kontakten för att kunna trä ut kablaget. Där har jag fastnat. Jag har petat överallt utan att lyckas få loss stiften ut kontaktstycket. Någon som kan guida mig? Gärna med en pil exakt var jag ska peta/trycka. Kontakten måste bort då kablaget löper inne i det främre "röret". _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Finns det ingen märkning på donet eller motgående don?
Spontant så skall du lyckas trycka in en "hulling" genom att peta från pin-sidan men jag antar att du redan försökt det? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Gissar att du ska peta i de hålen bredvid stiften (till höger på den bilden). In med en liten böjd nål eller sån där hårklämma som tjejer har som man delat och peta på en liten hake så kan du nog dra ut stiften. Finns säkert något specialverktyg att köpa också. Finns bra filmer på Youtube /Fredrik _________________ Fredrik Hellquist Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp |
||||||
Hittar ingen märkning alls. Möjligtvis att det finns på baksidan av handelen av kontakten som sitter fast i dörren. Har pillat som besatt överallt utan att lyckas. Blir toksur på skiten! Tryckte med en liten elmejsel men bände då ut en terminal så nu kommer en av stiften inte få kontakt längre. Pinnarna måste ut för att jag ska kunna åtgärda det.
Tack för tips, får fortsätta googla. Någon som kan de engelska termerna för fler träffar?
Hela backspegeln är förmonterad så kontakten har inte monterats på kabeln med spegeln i dörren. Har lyft på kåpan men kontakterna inne i spegelhuset är större och måste demonteras också för att man ska kunna plocka ur kablaget. Enligt en instruktion jag hittat ska man trycka ner någon form av spärr för att få ur stiften. Oklart var spärren sitter dock. En suddig bild som visar ett stift kanske kan ge en ledtråd. Någon med mer erfarenhet som känner igen typen och kan guida mig? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Alla sådana kontakter har väl specialvarianter av samma lösning. Jag brukar använda pyttesmå instrumentmejslar eller ännu hellre en nål för att demontera datorkontakter, försiktigt trycka och bända utan att hålla spänn på kabeln (lätt att man låser fast sprintarna så de inte släpper) och sen försiktigt dra kabeln ut och in tills man känner att det rör sig. Det är ju skitlätt att vika sönder kontakterna, men det brukar å andra sidan vara hyfsat görbart att vika tillbaks dem sedan när de är ute.
Jag hade nog börjat bråka här (som Fredrik sade) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
https://www.youtube.com/watch?v=5I5w
detta är inte exakt samma kontakt som du har men plåtstiften brukar vara ha väldigt snarlika snäppfunktioner så med en ficklampa och nåt väldigt smalt att peta med så bör du lösa det. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 35, 36, 37 >> 103 besök idag (97269 totalt) |