Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17   >>
48 besök senaste veckan (27041 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Det har varit lite ont om mektid det sista, men nu har i alla fall tyget hamnat på plats i förarstolen (passagerarstolen är ett obeslutat kapitel än så länge, men den kommer få tyg på motsvarande vis).

Gängstängerna är borta för gott och ett par fästplåtar i 2mm har kapats till för att göras fast i golvet istället. Passagerarsidan (igen) får avvakta då Moroso-acctanken sitter i vägen. Inte alltid man måste tömma motorn på olja för att kunna montera passagerarstolen...

Mer då.. Jag har plockat ut en massa fogskum ur passagerardörren.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Faaan vad snyggt thumbs up Supersmart sätt att "föråldra" en modern typ av sittastillstol

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Bara en fråga, öglorna som syns på sista bilden är inte till bältet hoppas jag? För muttrarna ser på tok för små ut.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



J.Schuman skrev:
Bara en fråga, öglorna som syns på sista bilden är inte till bältet hoppas jag? För muttrarna ser på tok för små ut.


7/16 UNF som är standard till bälten är inte mycket större än en M10/M12. Självklart ska dom dock monteras mot en tjock plåt typ 3 mm eller mera och inte direkt mot karossplåt.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Ja, muttern är ju bara för liten om den sitter bakom tunn plåt, på min bil gjorde jag egna förstärkningsplattor som passade bilen bättre än färdiga.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Tanken just nu är att öglorna (som är godkända) skall få lite kompisar i form av 3mm-plåt i rätt mått och muttrar av rätt sort skall köpas. De som sitter på kanske är godkända, men jag har inte ens kollat det utan tänker att jag skaffar nya oavsett när jag ändå gör om det hela. Fästena för skrevbältena satt t.ex. alldeles för långt fram så alla infästningar kommer ses över.

Egentligen är det bara en fortsättning på stolsinfästningarna. Gängstängerna hade visserligen mothållsplattor under bilen, men de var olika både i storlek och material (misstänker att vissa av dem kom från snickerihyllorna). Nu kommer jag montera glidskenor så stolarna kommer oavsett inte vara godkända för racing, men jag ser i alla fall till att möjligheten finns att plocka bort skenorna och bulta i stolen på vettigt sätt om andan skulle falla på.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Gillar tyget starkt!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 143



dvorak skrev:
Gillar tyget starkt!


Jag också, ger vibbar av Math Farahs safari 911

https://static2.hotcarsimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/04 . . . .

_________________
Gust4v V35tlund

Toyota GR86
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



v33 skrev:

Jag också, ger vibbar av Math Farahs safari 911

https://static2.hotcarsimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2020/04 . . . .


Å fy fan, det där gav rysningar av både en fleecetröja och sätesöverdrag jag hade på 90-talet....

Johans tyg blir riktigt snyggt

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Drevet till odometern på 928'n är lite ökänt för att inte vara odödligt. Trippmätaren skuttade till lite på vägen till verkstaden och jag visste sedan innan att den inte riktigt funkade.

När jag fick loss det var konsistensen som torkad glass, två kuggar var av och orsakade stoppet, men det räckte att jag tog i det för att dra loss det så rasade det i bitar.
Men, nu är förstörelsen över och återmontering påbörjad. 927'an är "Jeppssonad" (står alltså på pallbockar) och kamrem och vattenpump skall bytas. Alla icke-måsten hamnar på egen lista med låg prio. Nu är det läge att bli körklar
(Jo, splittern var tvungen att åka av för att kunna hissa upp den. Fasen vet om inte den får fortsätta vara avmonterad)



_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Två steg fram, och ett litet steg bak.
Påbörjade nedmontering för byte av kamrem och vattenpump, och ser att det finns en slangtermostat som inte är inkopplad. Det är bara elfläkt på den och den sköts manuellt med brytare på panelen, men det borde ju vara automatik också kan jag tycka. Nåväl, bonus att där redan sitter en adapter, nu får jag kolla hur termostaten funkar och göra lite ordning på kabeldragningen. Klurar också på om jag skall ha två fläktar istället, det får plats och det är mycket motor som producerar värme.

En oljereturslang hittades som var på väg att spricka, så det landar i nästa Utzon-beställning, och så fick jag hittat var accumulatortanken läcker så dit beställde jag en ny packningssats. Den skall dessutom flyttas så det blir lite klur med hur jag drar vidare oljeledning. I nuläget sitter den snett på golvet, i vägen för en passagerarstol, den får nog hamna uppepå tunneln mellan de f.d. baksätena istället.

Tyvärr blir det nog att söla ner rejält när vattenpumpen skall bytas, jag har för få leder på mina fingrar för att kunna komma åt dränpluggarna i blocket, för där sitter ett väldigt icke-original avgas i vägen med lika långa, och just långa primärer.

Preppat för lite hemmafix också, skall se om jag kan få byggt ett nytt innertak som dels håller sig på plats, och dels inte buktar neråt inne i bilen.

Jo, nästan det viktigaste, vattnet såg fint ut, och oljan var kanon, slät, inga konstiga färger och fortfarande lite genomskinlig. Inte ett spår av saker man vill slippa.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Inspirationslös period, lite prepp gjort och små trista framsteg (inväntar lite smådelar också som jag behöver för att komma vidsre), men jag fick i alla fall tummen ur och fixade till den nya passagerarstolen också så de matchar varandra.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Jag tycket det blev riktigt snyggt! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



dvorak skrev:
Jag tycket det blev riktigt snyggt! thumbs up thumbs up thumbs up


what he said!!

av ren nyfikenhet, har du klätt om befintliga "dynor" eller lagt i egna?

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Stämmer in i kören, Stiligt!! thumbs up thumbs up

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
carl.josefsson skrev:

av ren nyfikenhet, har du klätt om befintliga "dynor" eller lagt i egna?
/C


Det är jäkligt klurigt att få det slätt och snyggt om man bara klär om, om man inte dubblar tyget med ett skumlager så det håller formen, så jag har gjort egna dynor.
Evo-stolens lårkudde var rätt rejält hård så där är det memoryfoam och enkelt skum blandat och skum i sits och rygg. R100'n är det mjukt skum i rygg och sits och hårda kilar som bygger upp lite mot sidorna. Stolen är hård och rätt obekväm om man inte är lika skranglig på mitten som mig så jag byggde lite mer skål i den.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Riktigt bra med den förvandlingen av stolarna! Retro
men ändå inte. thumbs up thumbs up

Värsta bilsadelmakaren ju !

Får mig att associera till Recaro-stolarna som satt i Mantorna
när det begav sig.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Axly skrev:
carl.josefsson skrev:

av ren nyfikenhet, har du klätt om befintliga "dynor" eller lagt i egna?
/C


Det är jäkligt klurigt att få det slätt och snyggt om man bara klär om, om man inte dubblar tyget med ett skumlager så det håller formen, så jag har gjort egna dynor.
Evo-stolens lårkudde var rätt rejält hård så där är det memoryfoam och enkelt skum blandat och skum i sits och rygg. R100'n är det mjukt skum i rygg och sits och hårda kilar som bygger upp lite mot sidorna. Stolen är hård och rätt obekväm om man inte är lika skranglig på mitten som mig så jag byggde lite mer skål i den.


thanx thumbs up

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Axly skrev:
Inspirationslös period, lite prepp gjort och små trista framsteg (inväntar lite smådelar också som jag behöver för att komma vidsre), men jag fick i alla fall tummen ur och fixade till den nya passagerarstolen också så de matchar varandra.


Det där skulle jag kunna tänka mig att det finns folk som kan tänka sig att betala för att få gjort. Herregud så läckert!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969


Trådstartare
Axly skrev:

...så jag har gjort egna dynor.


Glömde förresten. Evon har en separat dyna som sitter med kardborreband i en fördjupning, så där var det jättenkelt att bara göra en likadan dyna (fast med lite bättre passform för skrevbältet). När det gäller passagerarsidans R100 så är de (i likhet med Wilmas stolar) helklädda, och dynor var inte alls lätt att få dit.

Där har jag istället gjort en dyna fram till mitt på lårstödet med massa tygöverhäng och band längs sidorna, så sittdynan är delvis sydd runt sitsen, delvis nerspänd och fastknuten med band på undersidan. Ryggbiten (som inte går hela vägen upp till skarven då det inte var särskilt bekvämt) tvingade mig att frångå min tanke att inte göra åverkan, för där fick jag limma fluffiga sidan av kardborreremsor upp längs ryggen och den dynan sitter då i dem.
Jag är inte någon expert på något vis, men om klädseltankar finns så är det bara att tjoa så kan jag väl i alla fall ge tips på "gör INTE så här".

Tackar för alla fina ord! Jag är mer nöjd än vad jag behöver, "Good Enough" ligger på en behagligt låg nivå med denna bilen

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Good enough är väldigt befriande, trots den inställningen tycker jag du har gjort ett riktigt superjobb!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 S -81 "927'an"
<<   1, 2, 3, 4 ... 15, 16, 17   >>
48 besök senaste veckan (27041 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande