Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (21924 totalt) |
Det ser så roligt ut med en svarv, jag villhöver också en sådan!
Kollade på olika modeller, försökte sätta mig in i vilken svarv jag villhöver, till saken hör att jag är en total nybörjare på att svarva i metall, men det kan vara kul att försöka lära sig något nytt trots min höga ålder. Månader gick och blev till år, att bara ha en bevakning på Blocket räcker inte, någon gång måste man ta beslutet att handla också.. Annonsen dök upp, jag var tillräckligt snabb, prutade några 1000-lappar och swishade en handpenning, många andra var på och ville köpa men den här gången var det min tur Resan gick till Värmland: Om någon annan får för sig att frakta en Emco Maximat på pall i en Renault Trafic kan jag upplysa om att det går men det är med millimeter tillgodo. Enligt uppgift väger den 188 kilo inklusive stativet och det tvivlar jag inte en sekund på. Vid avlastning är det bra att ha en av sönerna hemma, tack för hjälpen Kasper Nu ska det röjas i garaget! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Kul Janne!!
du kan få öva upp dig på att svarva spacers till mig om du vill ;-) bon weekend! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Tackar Låter som en bra terapi under vintern!
Har inte hittat någon info om hur gammal den är, men som jag uppfattat det har Emco använt 3 olika färger genom åren och att en viss datering kan gå att göra med färgen. Ser fram mot att börja lära mig.
Tackar! Jag återkommer när jag skaffat fräs också _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tackar Fick med ungefär det som brukar finnas till gamla svarvar: Två stålhållare för vändskär, en inner och en ytter, lite blandade snabbstål och hållare till dessa, plus lite annat. En Toolfix 0 stålhållare, hade gärna haft flera Du har helt rätt, köpsuget på tillbehör blir nog svårt att bemästra, finns ju så mycket kul grejor _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Skaffa den här typen av vändskär om du ska svarva aluminium, annars blr du galen.
https://smaskin.se/vandskar-vn-alu Såna där snabbstålsskär duger bara till om du ska slipa till nåt specialskär till tex oringsspår _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi MB e220 All terrain RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
Bra tips, tackar Köpte en sådan här sats på smaskin.se: Och då är det bara att komplettera med de vändskär du tipsade om. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
De där är nog en bra startlåda, 👍 _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi MB e220 All terrain RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
Snabbstål har sin givna plats i hobbyverkstaden, väldigt bra att kunna slipa till nån udda radie eller liknande.
Jag har en hel hög med snabbstål som är slipade i alla möjliga konstiga former, det har varit väldigt användbart. Bara att slipa om lite om det behövs, det går att få rakknivsvass egg på snabbstål om man vill. Det funkar bra till mässing, brons och plast. Jag ser att du fick med en planskiva och ett par fasta dubbar, du skulle nog behöva komplettera med en roterande dubb också. Det är bra att ha lite stöd i änden på långa ämnen. Det ligger en medbringare under borrchucknyckeln, med den kan du svarva mellan dubbar och uppleva riktig magi från förr! Googla på "turning between centres" så kommer du att hitta en massa roligt _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Något jag inte förstår är när man använder en fast och inte roterande dubb, det känns lite konstigt att den inte roterar när arbetsstycket gör det.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Menar du fast dubb i dubbdockan?? Det blir ju relativt lite friktion så nära centrum, å man får ju smörja lite, inte använda så mycket tryck på den. Fördelen är ju att den är helt glappfri , ett lager måste ju ha ett visst spel _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Ok, då är jag med, är det några speciella tillfällen när det ena eller andra passar bättre? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Rent tekniskt kan jag inte svara, praktiskt behöver man flera olika vid vissa tillfällen.
Tex jag själv har bara en liten kullagrad , och sen några olika större , och kortare fasta. Jag har relativt kort svarv, så tex en 6 cyl kammaxel får jag köra med fast, (de kullagrade snor mer plats) Ska jag köra ett lite större rör så är min kullagrade för liten, och jag har en större fast tex. Det är sådant du lär märka med tiden. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Under mina månader/år som Blocketknarkande svarvjägare kände jag att ett visst tillbehör låg högt upp på önskelistan.
DRO, digital readout. Skaffade allt som behövdes och började arbetet med att leda denna väldigt analoga svarv in i ettorna och nollornas värld. Längsgående mätskala Monterad: Borrade och gängade hål i släden ( eller vad den heter..) Lite blandade aluprofiler fanns med mätskalan _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tvärsliden behöver också en mätskala, fick tänka till ordentligt innan jag hittade en position som är en acceptabel kompromiss.
Borrade och gängade 2 hål i tvärsliden, ont om plats gjorde att jag inte kunde använda svängjärn och min skruvdragare var för klen, då fick det bli den säkert 50 år gamla Bacho skiftnyckeln som fick göra jobbet. Monterade en aluprofil som fäste för mätskalan. Skalan på plats men nu måste läsaren sitta fast på något sätt. Ville ha något som tog minimalt med plats så inte skjutmånen för dubbdockan påverkades. Nu sitter mätskalorna på plats och kablarna går fritt när man vevar fram och tillbaka. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Men va kul, Janne! Den här resan kommer jag följa intensivt då jag själv har en gammal svarv som jag tagit över från min far som i sin tur ärvt den av sin far. Har en massa grejer till den som jag ännu inte sorterat ut och tagit hand om, men det borde jag ju såklart göra och sedan komplettera upp utifrån vad som föreslås här i tråden.
Så för min del får du gärna nörda ner dig ordentligt och orera vitt och brett om vad du finner är intressant och matnyttigt kring hemmasvarvande! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Då är ju startsträckan ganska kort för dig och dessutom har du ju Verktygsboden inom cykelavstånd om något fattas Kan nog bli lite nördigt, misstänker detta...
Köpte detta på smaskin.se, det är nog samma grejor lite överallt på nätet, samma tillverkare bara olika etiketter på lådan.
Klart du ska ha svarv, jag var bara en ½ människa till för en vecka sedan.. Finns ju sjukt mycket på Youtube, This old Tony och Blondihacks tittar jag en del på. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Andra projekttrådar Emco Maximat 10 och annat till verkstaden. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (21924 totalt) |