Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Civilingenjörer och klurare: skjuvningsfråga (Viktigt)
1, 2   >>
24 besök senaste veckan (6985 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
OK, så här är det:

Vi bygger en coiloverupphängning. För att göra saker billigare så kom Mattias på idéen att använda befintliga Bilstein Club Sport dämpare och limma på ett gängat rör (klicka för att förstora):



Nu när detta närmar sig "tillverkningsfasen" så börjar jag bli mer och mer nojig i avseende till om det kommer att hålla eller ej.

Konsekvens av limsläpp blir att gängade röret åker neråt och slår i nedre dämparfästet...vi vet fortfarande inte hur långt från fästet gängade röret kommer att stå men i vilket fall som helst så kommer hjulet att åa uppåt och kanske slå i baksärmen. Möjlighet att detta händer när man anar minst är något som skrämmer mig så jag tänker "analysera sönder" detta (som Mattias brukar säga) innan någon sätter sig i bilen.

Här är lite fakta:

- Aktiva limytan för gängade röret är ungefär en A4
- Limtjockleken mellan dämparen och gängade röret är ungefär 1mm på båda sidor.
- Bakhjulsbelastningen uppgår till ungefär 3000N statiskt, men jag kan tänka mig att transientbelastningar kommer att bli mycket större (t.ex. när man kör eöver en fartgupp).

Jag är lite nojig och fundersam om epoxy-limmad yta motsvarande en A4 kommer att stå pall för kanske 8000N skjuvkraft (en påhittad siffra) som man kanske kan framkalla när man tar en kurva hårt och kör över rafflade kurbsen som t.ex finns på utgången innan Mantorps långa raka?

Mattias tycker att vi ska testköra med detta och jag är väldigt mån om att få åsikter från någon som har koll på skjuvhållfasthet för epoxylim...

Så här kommer tusenkronorsfråga:

Är det värt att fippla med detta eller ska man sälja bakdämpare och köpa färdiggängade dämpare, även om det kostar några tusen extra? Kommer limförbandet att hålla eller kommer man att få ett hjul upptryckt genom bakskärmen när man anar minst?

Finns det andra som kör med samma lösning?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Allrajt, har gjort lite beräkningar. En yta av A4 storlek som belastas med 1 ton skjuvas med ungefär 0.16MPa.

Vad är skjuvhållfasthet för vanliga epoxylim?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm om limning vet jag inte ett skit men typ Loctite cylindrisk låsning klara om jag inte fått allt om bakfoten typ ca 20/mm2

F=20*197*220 --> F=866800N

om vi nu delar F med vad bilskrället är statiskt så
866800/3000 skulle allså ge 288g

Hmm låter mycket om vi säger det pallar 2N/mm2 istället
86680/3000 --> 28,8g

om vi nu går till 0,2N/mm2 ---> 2,8g detta tror jag inte på.

Spåntat tror jag det håller.

Gör ett prov, limma ihopp 2st rör och försöka att pressa isär dessa och se när det går sönder.

Vill ni ha hängslen också så set till att ha någon form av mekaniskt stopp på bärarmen så däcket inte tar i skärmen.


Hur är det med stötdämpare de brukar väll kunna bli varma, vad säger lim elendet om det???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Svetsa en "stoppbricka" i ena ändan av röret och trä det sedan över dämparen och låt brickan vara stoppet. Har gjorts förut på andra bilar!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Finns en kille i örebro som har exakt den lösning ni beskriver med bilstein dämpare om byggd för fjäder. Hur han har löst det vet jag inte men det verkar fungera bevisligen. Han kör/körde Car Corsa med en gul Alfa GTV med 1.8t motor i och heter Glenn. Jag har inget tel eller så men har för mig att han är inne och kikar på alfapower.nu resp. alfaromeo.org, dessutom så finns det kanske fler i örebro trakten där som har kontakt med honom.

Hans bil:


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Har Googlat lite om epoxylimmets skjuvhållfasthet och fått fram siffror mellan 7 och 20Mpa.

PRo-SET 170 Epoxy Adhesive pallar t.ex. 7.13MPa om man kör aluminium/aliminium,
"Film ADHESIVES VK-31" pallar 18 till 25MPa vid 150 grader (känns bra).
"Perma-Lok A1042" pallar 12MPa

Allt som allt så känns det relativt bra. Imorgon ska jag ta reda på exakta limytan. Vad tror ni att transientbelastningar på dämpare kan uppgå till? Två ton? Fem ton? Femton belastning på en A4 är lika med 0.83MPa...så det känns fortfarande tryggt då den sämsta siffran jag Googlade fram för epoxy är fortfarande runt 7MPa så man har åtminstone sex gånger säkerhetsfaktor. Uhh...en tung sten har fallit från mitt hjärta.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



Varför inte svetsa? Jag köpte gula konisar i våras (självklart med rejsa.nu-rabatt, det tackar vi för thumbs up ), och fick dem "coilover-konverterade" av stötdämparexperten. Pelle svetsade helt sonika fast det gängade röret i dämparen, tillsynes med några få svetsloppor, men jag inspekterade det inte så noga.

_________________
Mattias Sjöström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
mks skrev:
Varför inte svetsa? Jag köpte gula konisar i våras (självklart med rejsa.nu-rabatt, det tackar vi för thumbs up ), och fick dem "coilover-konverterade" av stötdämparexperten. Pelle svetsade helt sonika fast det gängade röret i dämparen, tillsynes med några få svetsloppor, men jag inspekterade det inte så noga.


det sägs att tunna plåten runt dämparen inte pallar svetsning samt att dämparen innehåller gummidetaljer som inte mår så bra av att punktupphetas.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Verkar ju som om det skulle funka med enbart lim. Man limmar ju föresten ihopa stridsflygplan så... Men visst tusan känns det väldigt underligt utan att räkna på det.

Fast som Rikard säger, varför inte en bricka över huset? Kompisen gjorde så på sina R-sportdämpare till Volvon och det var thumbs up .

Svetsa i dämparhuset med gummitätningar samt gas i låter i mina öron riktigt
Men jag kanske har missat ngt?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Men visst tusan känns det väldigt underligt utan att räkna på det.


Japp. Jag blev anklagad för att vara skeptiker för att jag ville räkna på det

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



beepbeep skrev:
Andreas Lidström skrev:
Men visst tusan känns det väldigt underligt utan att räkna på det.


Japp. Jag blev anklagad för att vara skeptiker för att jag ville räkna på det


Jag hade gjort exakt likadant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
beepbeep skrev:
Andreas Lidström skrev:
Men visst tusan känns det väldigt underligt utan att räkna på det.


Japp. Jag blev anklagad för att vara skeptiker för att jag ville räkna på det


Jag hade gjort exakt likadant.


Ja för 17...tänk att man åker 200 knyck genom Fuschrörhre och håller plattan stumt. Just nere vid dippen där man trycks ihop som mest så börjar man fundera om dessa pålimmade manicker kommer att hålla eller kommer ena hjulet att åka in i karossen och skicka bilen i terrängen.

Sånt får en automatiskt att bli paranoid och därmed väldigt konservativ i körningen :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag hade samma tankar när jag byggde dämparna till Novan.
Min lösning var att sätta en "fot" på det gängade röret.....som står på den nedre bulten.

Var har du hittat rören....och vad är det för innerdiameter..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Visst funkar det, det hänger bara på att ni använder rätt lim. Blir limfogen riktigt utförd håller den bättre än materialen ni limmar ihop. Vill minnas att fenomenet kallas "plastic constraint", det var dock några år sen jag läste kursen så...
Jag tror att du ska kontakta någon limleverantör (kanske loctite) och diskutera med dem. Får de uppgift om material och spaltens tjocklek så vet de vad som ska användas.

Ett liknande exempel har jag förresten läs om i en mc tidning för några år sedan. En kille som byggde en "dubbeltraja" (dvs mc driven med två stycken triumph paralleltwins) limmade fast kedjedrevet på axeln. Inga splines eller kilar behövdes.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Glöm inte att slipa plåtrent innan ni limmar bara, färgens fäste mot plåten är säkert mycket sämre än vad limmets fäste mot färgen är.... Ni har säkert redan tänkt på detta men iaf....
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lim är ett underligt "material"...

Meddela gärna vad limleverantören sa om du pratar med dom. Intressant.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



En annan sak att som kan vara värd att tänka på är att använda ett lim som inte sväller för mycket..
Även om man kör 2komponents så är det inte långsökt att tänka sig att det härdar i ytterkanterna först vilket skulle leda till att den inre massan inte har nån annan stans att ta vägen annat än att expandera röret lite, om än bara ett par hundradelar..

Vore juh trisst om muttern fastnar/inte går på sen när allt är klart...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
David Berglund skrev:
En annan sak att som kan vara värd att tänka på är att använda ett lim som inte sväller för mycket..
Även om man kör 2komponents så är det inte långsökt att tänka sig att det härdar i ytterkanterna först vilket skulle leda till att den inre massan inte har nån annan stans att ta vägen annat än att expandera röret lite, om än bara ett par hundradelar..

Vore juh trisst om muttern fastnar/inte går på sen när allt är klart...


Japp, därför tänkte jag "räffla" limmet på dämparen innan röret träs på...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Är inte en limspalt på 1mm väldigt mycket?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



MaZ skrev:
Är inte en limspalt på 1mm väldigt mycket?

Jag funderade på samma sak, det är därför jag tror att det är viktigt att prata med en limleverantör för att få rätt grejor till just denna applikation!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Efter som jag är lat just nu och inte orkar läsa allt.

Går det inte att svetsa på en talrik längst upp på dämparen så att den inte kan åka ner åt??
och sen limma dne på plats.

_________________
// Jani Hast
Citera
Skruva banåkabil
Civilingenjörer och klurare: skjuvningsfråga (Viktigt)
1, 2   >>
24 besök senaste veckan (6985 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande