Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern?
1, 2   >>
22 besök senaste veckan (1979 totalt)
BStankic
Göteborg
Här sen Mar 2016
Inlägg: 24


Trådstartare
Hej allihop!

Jag har alltid varit av den typen som ställer av finbilen/hobbybilen oavsett värde. Den emotionella biten är viktigare för mig än själva kapitalförstöringen i sig som eventuellt skulle kunna uppstå när man dränker sin bil i salt.

Men en fråga generellt, hur ser ni på att bruka era finbilar/hobbybilar på vintern? Ställer ni av? Kör ni året runt? Själv ser jag upp till folk som kör sina bilar på vintern och jag vill någon gång kunna göra det utan någon mental hämning haha

Och för er som kör finbilarna på vintern, hur håller ni dem fria från rost i det långa loppet?

_________________
Bojan Stankic
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BStankic skrev:
Hej allihop!

Jag har alltid varit av den typen som ställer av finbilen/hobbybilen oavsett värde. Den emotionella biten är viktigare för mig än själva kapitalförstöringen i sig som eventuellt skulle kunna uppstå när man dränker sin bil i salt.

Men en fråga generellt, hur ser ni på att bruka era finbilar/hobbybilar på vintern? Ställer ni av? Kör ni året runt? Själv ser jag upp till folk som kör sina bilar på vintern och jag vill någon gång kunna göra det utan någon mental hämning haha

Och för er som kör finbilarna på vintern, hur håller ni dem fria från rost i det långa loppet?


kör såklart... fast jag har inget sånt emotionellt förhållande till bilar... utan det är något jag blir glad av som min nuvarande AMG GTS ... och den är nästan roligare köra på vinterdäck och snö än r-däck och sommar... av med tractioncontroll och låt den göra det som den är grym på .... bränna bakdäck

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



BStankic skrev:
Hej allihop!

Jag har alltid varit av den typen som ställer av finbilen/hobbybilen oavsett värde. Den emotionella biten är viktigare för mig än själva kapitalförstöringen i sig som eventuellt skulle kunna uppstå när man dränker sin bil i salt.

Men en fråga generellt, hur ser ni på att bruka era finbilar/hobbybilar på vintern? Ställer ni av? Kör ni året runt? Själv ser jag upp till folk som kör sina bilar på vintern och jag vill någon gång kunna göra det utan någon mental hämning haha

Och för er som kör finbilarna på vintern, hur håller ni dem fria från rost i det långa loppet?

Jag har (tyvärr) samma inställning, det skulle kännas värre än vad det egentligen kanske hade kostat att köra i saltslask. Dock sliter vinterkörning mer på andra sätt också, det blir mer stenskott, om man måste skrapa rutorna från frost riskerar man repor osv. Men hade jag haft motorvärmare, möjlighet att spola av bilen efter varje körning hemmavid och parkerat i carport hade möjligheten till lite mer "skonsamt" vinterbruk varit större (har kallgarage idag vilket inte är någon nackdel på vintern men inget eluttag och ingen tvättmöjlighet).

Sedan är det lite ekonomiskt för min del också, hade jag haft bilen påställd hela året hade de enstaka turerna på vinterhalvåret (det hade troligen blivit ganska lite kört med en entusiastbil för mig, det är mörkt och sällan så rolig körning på blöta/kladdiga vägar) blivit ganska dyra per styck sett till försäkringskostnaden.

Men äkta vinterväglag med snötäckta vägar hade varit kul, torrt och fint (ingen spolarvätskeförbrukning som nästan går att räkna i liter/mil här nere ibland) och lagom halt med bra däck

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10148



Vinter och kyla hindrar inte mig, men slasket med salt och grus som det ofta innebär besparar jag fordon som jag vill behålla ett tag. Annars är jag som Fredrik och sparar inte grejerna till nästa ägare, jag har ju köpt hela bilen.

_________________
Anders Hansson
Citera
BStankic
Göteborg
Här sen Mar 2016
Inlägg: 24


Trådstartare
En annan grej som händer mig ofta är att jag byter bil rätt frekvent, oftare än planerat. Då blir allt sparande verkligen onödigt!

Men visst, det finns vissa bilar man kanske aldrig ska spara på. Men som i mitt fall, Megane RS, Clio RS osv är väl inga sådana bilar!

_________________
Bojan Stankic
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 347



Klart man åker kulbil även på vintern, allt annat är som att bara dricka öl på semestern

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Finbil har jag ingen, men körde ändå Miatan till jobbet året om i några år.

För min del slår det emotionella tvärtom: Jag skulle må så dåligt av att gå ut i garaget och mötas av något som egentligen är en vitvara på hjul, att jag nog hellre skulle ta kostnaden att skrota bilen varje år och köpa en ny.

Ovanstående inställning underlättas förstås av att köra bilar som kostar mindre än en månadslön i inköp.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Tydligen finns det de som har kört lite Speedster på vintern men det är inget jag skulle rekommendera med den ventilationen och värmen.......

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Kör inte på vintern,de e då pysslandet sker

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



OneYet skrev:
Tydligen finns det de som har kört lite Speedster på vintern men det är inget jag skulle rekommendera med den ventilationen och värmen.......




_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nä jag kör inte min hobbybil på vintern. Fast det har mer med att göra att den saknar frostskydd i kylvätskan, vinterdäck och sedan brukar den vara isärplockad under vinterhalvåret

Fast i övrigt hade det tagit emot att ta ut en entusiastbil i saltslask men däremot vanlig kyla och snö hade inte hindrat mig från att använda den.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Fina vinterdagar ställer jag på bilen och tar en fin tur. Det absolut bästa med vintern är att du är oftast noll risk för regn så taket ligger bra hemma 🤣 Sen tvättar jag den och ställer in i garaget och lever med hela uppfarten är en isbana 😆

[/img]

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Eddie Varvstopp skrev:
Nä jag kör inte min hobbybil på vintern. Fast det har mer med att göra att den saknar frostskydd i kylvätskan, vinterdäck och sedan brukar den vara isärplockad under vinterhalvåret

Fast i övrigt hade det tagit emot att ta ut en entusiastbil i saltslask men däremot vanlig kyla och snö hade inte hindrat mig från att använda den.


Håller med Eddie, kyla o snö är inga problem men gillar inte saltslask.
Min RS4 är en fantastisk vinterbil, om det är kallt o plogad isbana på sjön Riktigt kul med Lappi däcken som har lite mer dubb.
Tyvärr dåligt med is de sista vintrarna......


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Min Evo III körde jag på vintern också, kalasbra vinterbil och funkade som bra isbil också

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag skulle nog inte ha så mycket kvar av min "finbil" om jag körde med den i saltslask...

Det är ju en Opel från 70-talet.


Varsågoda, det är öppet mål...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det är mest riskerna med kylan jag tycker är obehaglig, med typ 100-300 häst går det väll ann även vintertid, men tex med 500+ så går det lätt väldigt fort upp i fart, desto svårare att sakta in och ibland svänga,

Men det är mest mitt dåliga omdöme som ställer till det, jag har löst det enkelt med att numera bara köra vanliga svenssonbilar på gata å landsväg (oavsett årstid)
å hålla mig till projektbil som bara kan användas på bana,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Krävs ju inte många vintrar för att en fin vil ska bli vidrig att meka med, så är meka något man tänkt så är det ingen favorit att vinterköra. även fast bilen kanske är superkul i halt underlag.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13269



Kanske inte finbil, men snabb iaf

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Bara några få vinterdagar, helst med osaltad nysnö. Vägsalt och italienska kärror är historiskt sett inte en optimal kombo. Dock kunde jag inte leva med tanken på att ha ägt en av historiens mest legendariska rallyjärn utan att ha busat lite på slingriga vintervägar med en omgång fräscha Hakkapeliitta på. Mycket underhållande och betydligt snabbare än den framtunga Audi Coupe Quattro 20V jag hade innan.


_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Freddo skrev:
Bara några få vinterdagar, helst med osaltad nysnö. Vägsalt och italienska kärror är historiskt sett inte en optimal kombo. Dock kunde jag inte leva med tanken på att ha ägt en av historiens mest legendariska rallyjärn utan att ha busat lite på slingriga vintervägar med en omgång fräscha Hakkapeliitta på. Mycket underhållande och betydligt snabbare än den framtunga Audi Coupe Quattro 20V jag hade innan.



Fränt, jag har haft några st imprezor, med turbomaskin som bruksbil, då har de gått året runt,
Helt klart roligare bilar under vintrrn än sommaren.
En sådan här, är de liknande vikt eller lättare än impreza?? Liknande vanlig/riktig 4 hjulsdrift??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Anders Karlsson skrev:
Jag skulle nog inte ha så mycket kvar av min "finbil" om jag körde med den i saltslask...

Det är ju en Opel från 70-talet.


Varsågoda, det är öppet mål...


x2 eller vad man skriver.

Jag ser en stor skillnad på om man har en äldre hobbybil som Caprin, eller Anders Opel. Det görs inga fler av dem. En dussinbil av nyare snitt som Audi RS, Mustang, Focus RS eller vad det nu kan vara är en annan grej tycker jag. Sådana finns det ju fler av...

Men det är också en anledning till att jag numera tvekar på att uppfylla drömmen om en Sierra Cosworth 4x4. Som Freddo skriver, den typen av bil kräver nästan att man busar på vintern också. Det känns som det tåget har gått.

Caprin skruvas ju ofta isär också men om jag hade haft min standard Cortina DL hemma, skulle jag nog kunna ta ut den på enstaka vinterevent fina och torra dagar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern?
1, 2   >>
22 besök senaste veckan (1979 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande