Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern? | 1, 2 >> 22 besök senaste veckan (1979 totalt) |
Hej allihop!
Jag har alltid varit av den typen som ställer av finbilen/hobbybilen oavsett värde. Den emotionella biten är viktigare för mig än själva kapitalförstöringen i sig som eventuellt skulle kunna uppstå när man dränker sin bil i salt. Men en fråga generellt, hur ser ni på att bruka era finbilar/hobbybilar på vintern? Ställer ni av? Kör ni året runt? Själv ser jag upp till folk som kör sina bilar på vintern och jag vill någon gång kunna göra det utan någon mental hämning haha Och för er som kör finbilarna på vintern, hur håller ni dem fria från rost i det långa loppet? _________________ Bojan Stankic |
||
kör såklart... fast jag har inget sånt emotionellt förhållande till bilar... utan det är något jag blir glad av som min nuvarande AMG GTS ... och den är nästan roligare köra på vinterdäck och snö än r-däck och sommar... av med tractioncontroll och låt den göra det som den är grym på .... bränna bakdäck |
||
Jag har (tyvärr) samma inställning, det skulle kännas värre än vad det egentligen kanske hade kostat att köra i saltslask. Dock sliter vinterkörning mer på andra sätt också, det blir mer stenskott, om man måste skrapa rutorna från frost riskerar man repor osv. Men hade jag haft motorvärmare, möjlighet att spola av bilen efter varje körning hemmavid och parkerat i carport hade möjligheten till lite mer "skonsamt" vinterbruk varit större (har kallgarage idag vilket inte är någon nackdel på vintern men inget eluttag och ingen tvättmöjlighet). Sedan är det lite ekonomiskt för min del också, hade jag haft bilen påställd hela året hade de enstaka turerna på vinterhalvåret (det hade troligen blivit ganska lite kört med en entusiastbil för mig, det är mörkt och sällan så rolig körning på blöta/kladdiga vägar) blivit ganska dyra per styck sett till försäkringskostnaden. Men äkta vinterväglag med snötäckta vägar hade varit kul, torrt och fint (ingen spolarvätskeförbrukning som nästan går att räkna i liter/mil här nere ibland) och lagom halt med bra däck _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||
Vinter och kyla hindrar inte mig, men slasket med salt och grus som det ofta innebär besparar jag fordon som jag vill behålla ett tag. Annars är jag som Fredrik och sparar inte grejerna till nästa ägare, jag har ju köpt hela bilen.
_________________ Anders Hansson |
||
En annan grej som händer mig ofta är att jag byter bil rätt frekvent, oftare än planerat. Då blir allt sparande verkligen onödigt!
Men visst, det finns vissa bilar man kanske aldrig ska spara på. Men som i mitt fall, Megane RS, Clio RS osv är väl inga sådana bilar! _________________ Bojan Stankic |
||
Klart man åker kulbil även på vintern, allt annat är som att bara dricka öl på semestern
|
||
Finbil har jag ingen, men körde ändå Miatan till jobbet året om i några år.
För min del slår det emotionella tvärtom: Jag skulle må så dåligt av att gå ut i garaget och mötas av något som egentligen är en vitvara på hjul, att jag nog hellre skulle ta kostnaden att skrota bilen varje år och köpa en ny. Ovanstående inställning underlättas förstås av att köra bilar som kostar mindre än en månadslön i inköp. _________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||
Nä jag kör inte min hobbybil på vintern. Fast det har mer med att göra att den saknar frostskydd i kylvätskan, vinterdäck och sedan brukar den vara isärplockad under vinterhalvåret
Fast i övrigt hade det tagit emot att ta ut en entusiastbil i saltslask men däremot vanlig kyla och snö hade inte hindrat mig från att använda den. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Fina vinterdagar ställer jag på bilen och tar en fin tur. Det absolut bästa med vintern är att du är oftast noll risk för regn så taket ligger bra hemma 🤣 Sen tvättar jag den och ställer in i garaget och lever med hela uppfarten är en isbana 😆
[/img] _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Håller med Eddie, kyla o snö är inga problem men gillar inte saltslask. Min RS4 är en fantastisk vinterbil, om det är kallt o plogad isbana på sjön Riktigt kul med Lappi däcken som har lite mer dubb. Tyvärr dåligt med is de sista vintrarna...... _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Det är mest riskerna med kylan jag tycker är obehaglig, med typ 100-300 häst går det väll ann även vintertid, men tex med 500+ så går det lätt väldigt fort upp i fart, desto svårare att sakta in och ibland svänga,
Men det är mest mitt dåliga omdöme som ställer till det, jag har löst det enkelt med att numera bara köra vanliga svenssonbilar på gata å landsväg (oavsett årstid) å hålla mig till projektbil som bara kan användas på bana, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Krävs ju inte många vintrar för att en fin vil ska bli vidrig att meka med, så är meka något man tänkt så är det ingen favorit att vinterköra. även fast bilen kanske är superkul i halt underlag.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Bara några få vinterdagar, helst med osaltad nysnö. Vägsalt och italienska kärror är historiskt sett inte en optimal kombo. Dock kunde jag inte leva med tanken på att ha ägt en av historiens mest legendariska rallyjärn utan att ha busat lite på slingriga vintervägar med en omgång fräscha Hakkapeliitta på. Mycket underhållande och betydligt snabbare än den framtunga Audi Coupe Quattro 20V jag hade innan.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||
Fränt, jag har haft några st imprezor, med turbomaskin som bruksbil, då har de gått året runt, Helt klart roligare bilar under vintrrn än sommaren. En sådan här, är de liknande vikt eller lättare än impreza?? Liknande vanlig/riktig 4 hjulsdrift?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
x2 eller vad man skriver. Jag ser en stor skillnad på om man har en äldre hobbybil som Caprin, eller Anders Opel. Det görs inga fler av dem. En dussinbil av nyare snitt som Audi RS, Mustang, Focus RS eller vad det nu kan vara är en annan grej tycker jag. Sådana finns det ju fler av... Men det är också en anledning till att jag numera tvekar på att uppfylla drömmen om en Sierra Cosworth 4x4. Som Freddo skriver, den typen av bil kräver nästan att man busar på vintern också. Det känns som det tåget har gått. Caprin skruvas ju ofta isär också men om jag hade haft min standard Cortina DL hemma, skulle jag nog kunna ta ut den på enstaka vinterevent fina och torra dagar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Allmänt banåkaforum Kör ni era finbilar/hobbybilar på vintern? | 1, 2 >> 22 besök senaste veckan (1979 totalt) |