Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
1, 2, 3, 4   >>
2728 besök totalt
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Viktbesparing vid ombygge?

Jag undrar vad en realistisk summa på viktbesparing är ifall man river ut all inredning på en 2 coupe?
Jag är medveten att det är olika för olika bilar men jag funderar på ett projekt att bygga om en gasbil till banbil och samlar lite fakta så en ungefärlig siffra uppskattas
Jag tänker baksätet, dörrpaneler, högtalare, framsäte och liknande kan väl säkert spara 200kg. Eller är det orimligt högt?
Kanske finns olika vikt "nivåer", att man börjar med inredning, sedan stereo och därefter AC. Ungefär som vilken ordning man bygger om till banbil med bromsar, däck och fjädring
Innertak och golvmattor lär väl inte spara så mkt vikt och kanske skönare att ha kvar för att slippa allt skramlande

Finns säkert nån tråd som jag inte hittat men ha överseende med en nybörjare thumbs up

_________________
Amir Moghaddam
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8088



Vilken bil gäller det?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Vilken bil gäller det?

Som jag skrev en coupe storlek. Har inte benat ut exakt vilken modell. Inser att det är olika mkt i viktbesparing men vill höra erfarenheter och kanske t.o.m lite spekulation thumbs up

Edit: ser att du har en 3-serie. Berätta gärna hur mkt du sparade på den ifall du byggt om den thumbs up
(Vilket jag hoppas med den varvtiden på Mantorp )

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

För att få bort 200kg så brukar det bli ganska omfattande. Baksätet, dörrpaneler, högtalare, framsäte ger inte i närheten det tyvärr. Allmän inredning, AC, dämpmattor, underredsmassa, plastfönster, lättare avgassystem... (vad har jag glömt?) ger en bit till. Lätta fina dyra hjul... Och för att komma ännu längre så är det tyvärr "enerverande många bäckar små" som gäller

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8088



Ja jag håller med, skulle säga ca 100kg på vanlig inredning.

Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Re:

Amme skrev:
erikjakan skrev:
Vilken bil gäller det?

Som jag skrev en coupe storlek. Har inte benat ut exakt vilken modell. Inser att det är olika mkt i viktbesparing men vill höra erfarenheter och kanske t.o.m lite spekulation thumbs up

Edit: ser att du har en 3-serie. Berätta gärna hur mkt du sparade på den ifall du byggt om den thumbs up
(Vilket jag hoppas med den varvtiden på Mantorp )


Blir ju en väldig skillnad om du pratar om en kupe från sextiotalet eller en kupe högst fem år gammal.

Men riva ur stereo och högtalare etc, baksäte och andra paneler, byta framstolar kanske du uppnår -100kg, men visst är det en ny merchakupe med elstolar så vinner du säkert 50kg per framstol...

Golvmattor (de synliga) brukar inte väga mycket, men ofta ligger det en rejäl ljuddämpningsmatta under golvmattan och denna kan väga en hel del. Likadant med lite asfaltsmattor etc under denna.

_________________
Roland Johansson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Om jag skulle välja mellan "skrammel" och värme så väljer jag skrammel alla dar i veckan, dvs bort med all ljudisolering i form av asfaltmattor, underredsmassa, mattor och innertak osv före ACn åker ut.
Personligen skulle jag nog låta ACn sitta kvar även om det var en renodlad rejsbil.

Har bilen taklucka så kan du spara många kilo på att ta bort den, det är dessutom vikt som sitter väldigt högt upp i bilen så det är extra bra att få ner vikten där.

Sen går det ju relativt enkelt att byta ut vissa karossdelar mot lättare varianter i glasfiber eller kolfiber. På min förra rejsbil bytte jag dörrar med glasrutor och elhissar till kolfiberdörrar med "plast"rutor. Det sparade jag 2x21kg på, dvs totalt 42kg.

Vill / kan man inte byta karossdelar mot lättare varianter så kan man ju bara byta ut glasrutorna och spara en del vikt.

Undersök möjligheterna till ett mindre batteri och flytta det till ett annat ställe för att få en gynnsammare viktfördelning om det går.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Huv och baklucka kan väga galet mycket också om de inte är för moderna (för då kan det vara aluminium)
Hjulupphängning kan väga helt galet mycket ibland men då behöver an kanske rita om lite för att kunna byta.
Kabelmattor kan rensas om man tar bort funktioner, koppar väger massor. Är det en åttiotalere så kanske det är fullspecade kabelmattor även om bilen inte har alla funktioner.

Underlättar om man har en specifik modell att diskutera.

Motorbyte kan i vissa fall ge väldigt mycket...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 994



Har en 928S från -81 som har lättats ganska friskt.
All inredning utom instrumentbrädan är borta, två lätta rörstolar istället för standard. Taklucka, dörrsidor, framlampor och AC är borta, all ljudisolering och underredsmassa likså. Avgaset bytt till enkelpipa och bantat bort en dämpare, alla rutor utom framrutan är i plast och en hel del lättningshål upptaget lite här och var.

Enligt uppgift har den vägt in på 1400 blankt med förare och halv tank.. Så kanske 250 kg lättat typ?

_________________
Stillastående: Porsche 928 "927'an"
Också stillastående: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Va?! Sparar man bara 100kg på inredning?
Då är det mkt större ingrepp än jag tänkte
Innertak ser ut att väga nåt kilo men det kanske blir många bäckar små...
Har titta på ett par modeller och priset kommer säkert bli avgörande men t ex BMW E92 börjar komma ner rätt bra i pris. Sen lär väl en halvbur lägga på 100kg så då är man på plus/minus noll

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

matfo skrev:
.... På min förra rejsbil bytte jag dörrar med glasrutor och elhissar till kolfiberdörrar med "plast"rutor. Det sparade jag 2x21kg på, dvs totalt 42kg.


Endast med helbur...

_________________
Magnus Thomé
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Re:

Magnus Thomé skrev:
matfo skrev:
.... På min förra rejsbil bytte jag dörrar med glasrutor och elhissar till kolfiberdörrar med "plast"rutor. Det sparade jag 2x21kg på, dvs totalt 42kg.


Endast med helbur...
Bra poäng, sidokrockskyddet blir ju rätt ordentligt påverkat av en sån operation.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2891



Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6268



Re:

Amme skrev:
Sen lär väl en halvbur lägga på 100kg så då är man på plus/minus noll


En fullbur läger på mellan ca 40 och 50 kilo beroende på hur mycket rör man lägger in.

Sen är också frågan om du ska ha bilen reggad eller om den bara ska gå på trailer till och ifrån körningarna.

Går den bara på trailer så kan man göra bra mycket mer invasiva ingrepp för att få bort vikt.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

J.Schuman skrev:
Amme skrev:
Sen lär väl en halvbur lägga på 100kg så då är man på plus/minus noll


En fullbur läger på mellan ca 40 och 50 kilo beroende på hur mycket rör man lägger in.

Sen är också frågan om du ska ha bilen reggad eller om den bara ska gå på trailer till och ifrån körningarna.

Går den bara på trailer så kan man göra bra mycket mer invasiva ingrepp för att få bort vikt.


Tanken är att köra till och från banan så den behöver vara gatreggad

_________________
Amir Moghaddam
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Amme skrev:

Tanken är att köra till och från banan så den behöver vara gatreggad


Då skulle jag behålla en hel del ljuddämpning. Innertak tex, det väger lite, dämpar och gör bilen mindre "skrothögig".

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1056



Re:

safe skrev:
Amme skrev:

Tanken är att köra till och från banan så den behöver vara gatreggad


Då skulle jag behålla en hel del ljuddämpning. Innertak tex, det väger lite, dämpar och gör bilen mindre "skrothögig".


Jag gjorde misstaget att rensa M3an för mycket, kändes precis som en "skrothög"

Så det blev att backa tillbaka lite grann o komplettera med ny asfaltmatta o tillbaka med golvmattorna.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Re:

Lasse Karlsson skrev:
safe skrev:
Amme skrev:

Tanken är att köra till och från banan så den behöver vara gatreggad


Då skulle jag behålla en hel del ljuddämpning. Innertak tex, det väger lite, dämpar och gör bilen mindre "skrothögig".


Jag gjorde misstaget att rensa M3an för mycket, kändes precis som en "skrothög"

Så det blev att backa tillbaka lite grann o komplettera med ny asfaltmatta o tillbaka med golvmattorna.

//Lasse


Även om det inte riktigt svarar på ursprungsfrågan så har man sett detta några gånger. Entusiastiska byggare som "slänger ut allt onödigt" sedan körs bilen vid något enstaka tillfälle på den lokala banan. Oftast slutar det med att bilen står oanvänd i garaget tills den säljs några år senare.

Banta med lite förnuft det finns många härliga banor i vårt avlånga land och att ta sig dit ska inte vara ett hinder, kan jag tycka .

Många bra tips här, stolar, karossbitar och jag i plast, lättare hjul, lättat svänghjul, avgasrör, batteri och elektronik. Även om du trycker in en bur på 40kg så tycker jag nog du skulle kunna bli 100kg lättare i slutändan .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Jag sticker ut näsan och säger att om man har en bara några år gammal bil med sjuttiarton krockkuddar, höghållfasthetsstål osv så säger en riskanalys att om man beter sig som majoriteten på trackdays så är en halvbur lite overkill. Med ett undantag: Ringen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag sticker ut näsan och säger att om man har en bara några år gammal bil med sjuttiarton krockkuddar, höghållfasthetsstål osv så säger en riskanalys att om man beter sig som majoriteten på trackdays så är en halvbur lite overkill. Med ett undantag: Ringen.


Ett undantag till: Man vill ha en sittastillstol och då behöver 5-6 punktsbälte för att 3-punkts inte funkar så bra i (många) skalstol.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

safe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag sticker ut näsan och säger att om man har en bara några år gammal bil med sjuttiarton krockkuddar, höghållfasthetsstål osv så säger en riskanalys att om man beter sig som majoriteten på trackdays så är en halvbur lite overkill. Med ett undantag: Ringen.


Ett undantag till: Man vill ha en sittastillstol och då behöver 5-6 punktsbälte för att 3-punkts inte funkar så bra i (många) skalstol.
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
1, 2, 3, 4   >>
2728 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande