| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
|
1, 2, 3, 4 >> 2728 besök totalt |
|
Jag undrar vad en realistisk summa på viktbesparing är ifall man river ut all inredning på en 2 coupe? Jag är medveten att det är olika för olika bilar men jag funderar på ett projekt att bygga om en gasbil till banbil och samlar lite fakta så en ungefärlig siffra uppskattas
Jag tänker baksätet, dörrpaneler, högtalare, framsäte och liknande kan väl säkert spara 200kg. Eller är det orimligt högt? Kanske finns olika vikt "nivåer", att man börjar med inredning, sedan stereo och därefter AC. Ungefär som vilken ordning man bygger om till banbil med bromsar, däck och fjädring Innertak och golvmattor lär väl inte spara så mkt vikt och kanske skönare att ha kvar för att slippa allt skramlande Finns säkert nån tråd som jag inte hittat men ha överseende med en nybörjare _________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Re:
Som jag skrev en coupe storlek. Har inte benat ut exakt vilken modell. Inser att det är olika mkt i viktbesparing men vill höra erfarenheter och kanske t.o.m lite spekulation Edit: ser att du har en 3-serie. Berätta gärna hur mkt du sparade på den ifall du byggt om den (Vilket jag hoppas med den varvtiden på Mantorp )
_________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
För att få bort 200kg så brukar det bli ganska omfattande. Baksätet, dörrpaneler, högtalare, framsäte ger inte i närheten det tyvärr. Allmän inredning, AC, dämpmattor, underredsmassa, plastfönster, lättare avgassystem... (vad har jag glömt?) ger en bit till. Lätta fina dyra hjul... Och för att komma ännu längre så är det tyvärr "enerverande många bäckar små" som gäller
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Blir ju en väldig skillnad om du pratar om en kupe från sextiotalet eller en kupe högst fem år gammal. Men riva ur stereo och högtalare etc, baksäte och andra paneler, byta framstolar kanske du uppnår -100kg, men visst är det en ny merchakupe med elstolar så vinner du säkert 50kg per framstol... Golvmattor (de synliga) brukar inte väga mycket, men ofta ligger det en rejäl ljuddämpningsmatta under golvmattan och denna kan väga en hel del. Likadant med lite asfaltsmattor etc under denna. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Om jag skulle välja mellan "skrammel" och värme så väljer jag skrammel alla dar i veckan, dvs bort med all ljudisolering i form av asfaltmattor, underredsmassa, mattor och innertak osv före ACn åker ut.
Personligen skulle jag nog låta ACn sitta kvar även om det var en renodlad rejsbil.
Har bilen taklucka så kan du spara många kilo på att ta bort den, det är dessutom vikt som sitter väldigt högt upp i bilen så det är extra bra att få ner vikten där. Sen går det ju relativt enkelt att byta ut vissa karossdelar mot lättare varianter i glasfiber eller kolfiber. På min förra rejsbil bytte jag dörrar med glasrutor och elhissar till kolfiberdörrar med "plast"rutor. Det sparade jag 2x21kg på, dvs totalt 42kg. Vill / kan man inte byta karossdelar mot lättare varianter så kan man ju bara byta ut glasrutorna och spara en del vikt. Undersök möjligheterna till ett mindre batteri och flytta det till ett annat ställe för att få en gynnsammare viktfördelning om det går. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
|
Huv och baklucka kan väga galet mycket också om de inte är för moderna (för då kan det vara aluminium)
Hjulupphängning kan väga helt galet mycket ibland men då behöver an kanske rita om lite för att kunna byta. Kabelmattor kan rensas om man tar bort funktioner, koppar väger massor. Är det en åttiotalere så kanske det är fullspecade kabelmattor även om bilen inte har alla funktioner. Underlättar om man har en specifik modell att diskutera. Motorbyte kan i vissa fall ge väldigt mycket...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Har en 928S från -81 som har lättats ganska friskt.
All inredning utom instrumentbrädan är borta, två lätta rörstolar istället för standard. Taklucka, dörrsidor, framlampor och AC är borta, all ljudisolering och underredsmassa likså. Avgaset bytt till enkelpipa och bantat bort en dämpare, alla rutor utom framrutan är i plast och en hel del lättningshål upptaget lite här och var. Enligt uppgift har den vägt in på 1400 blankt med förare och halv tank.. Så kanske 250 kg lättat typ? _________________ Stillastående: Porsche 928 "927'an" Också stillastående: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
|
Va?! Sparar man bara 100kg på inredning?
Då är det mkt större ingrepp än jag tänkte
Innertak ser ut att väga nåt kilo men det kanske blir många bäckar små... Har titta på ett par modeller och priset kommer säkert bli avgörande men t ex BMW E92 börjar komma ner rätt bra i pris. Sen lär väl en halvbur lägga på 100kg så då är man på plus/minus noll _________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Re:
Endast med helbur... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
|
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
|
Re:
En fullbur läger på mellan ca 40 och 50 kilo beroende på hur mycket rör man lägger in. Sen är också frågan om du ska ha bilen reggad eller om den bara ska gå på trailer till och ifrån körningarna. Går den bara på trailer så kan man göra bra mycket mer invasiva ingrepp för att få bort vikt. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Re:
Tanken är att köra till och från banan så den behöver vara gatreggad _________________ Amir Moghaddam |
||||||
|
Re:
Då skulle jag behålla en hel del ljuddämpning. Innertak tex, det väger lite, dämpar och gör bilen mindre "skrothögig". _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Jag gjorde misstaget att rensa M3an för mycket, kändes precis som en "skrothög" Så det blev att backa tillbaka lite grann o komplettera med ny asfaltmatta o tillbaka med golvmattorna. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Re:
Även om det inte riktigt svarar på ursprungsfrågan så har man sett detta några gånger. Entusiastiska byggare som "slänger ut allt onödigt" sedan körs bilen vid något enstaka tillfälle på den lokala banan. Oftast slutar det med att bilen står oanvänd i garaget tills den säljs några år senare. Banta med lite förnuft det finns många härliga banor i vårt avlånga land och att ta sig dit ska inte vara ett hinder, kan jag tycka .
Många bra tips här, stolar, karossbitar och jag i plast, lättare hjul, lättat svänghjul, avgasrör, batteri och elektronik. Även om du trycker in en bur på 40kg så tycker jag nog du skulle kunna bli 100kg lättare i slutändan .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
|
Jag sticker ut näsan och säger att om man har en bara några år gammal bil med sjuttiarton krockkuddar, höghållfasthetsstål osv så säger en riskanalys att om man beter sig som majoriteten på trackdays så är en halvbur lite overkill. Med ett undantag: Ringen.
|
||||||
|
Re:
Ett undantag till: Man vill ha en sittastillstol och då behöver 5-6 punktsbälte för att 3-punkts inte funkar så bra i (många) skalstol. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3, 4 >> 2728 besök totalt |